Hvad er det her for en =

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Hvad er det her for en =

Indlæg af ronny.w »

Er der nogen der kan fortælle mig hvad der her er for en og om det er muligt at købe den i DK ( et eller andet sted ), fandt den da jeg surfede rundt på nettet, stod bare ikke noget navn ved den?
Hvad er det
Hvad er det
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Re: Hvad er det her for en =

Indlæg af moby »

ligner en alveopora
Brugeravatar
RonniA
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 110% Greve
Kontakt:

Indlæg af RonniA »

Jeps alveopora...
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Bosse »

De er i handlen. Ofte i Aalborg ihvertfald.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Om det er en Goniopora eller Alvopora, de er lige svære, og de fleste går til i løbet af 6-12 måneder.
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18

Indlæg af Bosse »

Bestemt ikke ening med dig Carsten. Alveopora er nemmere at holde og man vil kunne få den til at trives fint. Slå det eventuelt op på RC.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Bosse skrev:Bestemt ikke ening med dig Carsten. Alveopora er nemmere at holde og man vil kunne få den til at trives fint. Slå det eventuelt op på RC.
Hvorfor skulle jeg slå op på RC?? Amerikanernes erfaringer kan vi ikke altid bruge til så meget. Det er de erfaringer som folk her tillands drager som tæller her.

Den koral som der bliver spurtgt om er IKKE en Alvopora men en Goniopora.

Der findes dog arter som ikke er helt så svære at holde, men det er ikke dem der vokser i knolde.
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18

Indlæg af Bosse »

Det er vel også for den sags skyld også lige meget hvad for en koral der bliver spurgt om når det er dig, der siger der ingen forskel er på Alveopora og Gonipora.

Og nej de skøre tosser på reefcentral ved selvfølgelig ikke hvad de snakker om, det er da klart... Alle ved verdens salvandscentrum ligger i Ølstykke...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Mage til gang vrøvl skal man lede længe efter.

Selvfølgelig ved de hvad de snakker om, på deres præmisser.
Hvor mange her i landet har haft dem i mere end et år???
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18

Indlæg af Bosse »

Hvis de ved hvad de snakker om, så forklar mig lige hvorfor man ikke kan bruge deres erfarringer til noget? Det er jeg lidt svært ved at se.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Fik jeg surfet en del. på de navne i gav mig, og jeg fandt nøjagtige samme billede på en side under bleached Goniopora

http://images.google.dk/imgres?imgurl=h ... 7%26sa%3DN
Figure 44. Strangely, we found numerous cases of a solitary bleached Goniopora among fields of the same species Goniopora. This specimen is seen next to normally pigmented Goniopora and Nemenzophyllia. Considering the water clarity was not high and we were more than 100 feet below the surface, the cause of the bleaching was quite mysterious.
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Indlæg af Holst »

Hvis den lever så langt nede, lever den så ikke i forholdsvis koldt vand, og uden meget lys..

Tror vi snakker ca. 30Meter uder havets overflade
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Bosse skrev:Hvis de ved hvad de snakker om, så forklar mig lige hvorfor man ikke kan bruge deres erfarringer til noget? Det er jeg lidt svært ved at se.
De koraller de får ind i USA, kommer fra helt andre kilder end dem vi får fra, og mange af den er andre arter.
Amerikanerne får langt flere koraller fra Stillehavet, hvor europa får dem fra det indiske ocean.

Mange af deres leve forhold er anderledes end det som vi forsøger at have i akvariene.
Generelt forsøger vi at holde et så næringsfattigt miljø som muligt, og det passer ikke så godt ind i Alvopora og Gonioporas levevis, hvor de skal have masser af næring som bliver tilført hele tiden.
Og så lader det til at de lever på realativt større dybder, og derfor ikke skal have så meget lys
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18

Indlæg af Bosse »

De koraller de får ind i USA, kommer fra helt andre kilder end dem vi får fra, og mange af den er andre arter.
Amerikanerne får langt flere koraller fra Stillehavet, hvor europa får dem fra det indiske ocean.
Ahha... jamen du sender bare lige en kilde på hvor de amerikanske og europæiske importører for deres varer fra. Mærkeligt nok ser man mange amerikanske internet sider med koraller og fisk fra røde havet og australien og danske med fisk fra Hawaii... men hov vent det kan da ikke passe vel Carsten?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

har nu altid læst at alvoropora er letter at holde end gonipora.. desuden så påstår dem bag ved zeovit, at gonipora, gorgonier, og alverdens andre svære koraller, sku være mulige at holde hvis man køre ved zeovit.. om det så passer, aner jeg intet om.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Bosse skrev:
Ahha... jamen du sender bare lige en kilde på hvor de amerikanske og europæiske importører for deres varer fra. Mærkeligt nok ser man mange amerikanske internet sider med koraller og fisk fra røde havet og australien og danske med fisk fra Hawaii... men hov vent det kan da ikke passe vel Carsten?
Jeg orker sgu snart ikke at svare dig mere. Der kommer da varer på tværs af verdensdelene, men de mængder som kommer til europa fra
f.eks Hawarii, Fidji og i hele taget fra Stillehavet er så små i forhold til hvad der kommer fra Indonesien. Og på samme måde forholder det sig med amerikanerne, de får meget af deres fra hele Stillhavs regionen, simpelthen fordi det er lettere.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Bosse, prøv lige at tage en pille mod mavesyre så vi kan slippe for dine sure opstød ;)

Jeg har ikke hørt om nogen i Danmark der har holdt en Goniopora (eller Alveopora) i over et år.

Den viste koral er åbenbart en variant der lever uden brug af fotosyntese på 30m. Det er en Goniopora (man kan se det på antallet af tentakler, hvis der kun er 12-13 stykker er det en Alveopora). Bosse, den du har i akvariet som du i din tråd kalder Alvepora ligner da også mere en Goniopora.
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18

Indlæg af Bosse »

ja ja Carsten du for ret, der er ingen forskel på Alveopara og goniopora og man kan ikke ikke bruge Reefcentralt til noget med koraller og fisk at gøre.

peace out herfra...
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Så må du hellere gå ud og købe en af ovennnævnte, så kan du måske fortælle os andre hvordan du fik den til at overleve, min er nemlig ved at dø efter ca. 9 mdr, desværre men ikke uventet, vidste da jeg købte den at det var begrænset tid, skal dog ikke have en ny, synes faktisk ikke at der er grund til at hive ting op af havet som vi ved har ringe overlevelses chance.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Vil bare lige sige at jeg har en Alveopara som jeg har haft i 3 1/2 år nu, og den er vokset rigtig meget siden jeg fik den. Så den med at de ikke er til at holde, passer ganske simplen hen ikke.

Der imod skulle Goniopora ikke være til at holde mere end 1/2 - 1 år.

Her er et billed af den (den står i baggrunden)
Senest rettet af Lord Mike ons 6. aug 2008 12:41, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Helena skrev:Så må du hellere gå ud og købe en af ovennnævnte, så kan du måske fortælle os andre hvordan du fik den til at overleve, min er nemlig ved at dø efter ca. 9 mdr, desværre men ikke uventet, vidste da jeg købte den at det var begrænset tid, skal dog ikke have en ny, synes faktisk ikke at der er grund til at hive ting op af havet som vi ved har ringe overlevelses chance.
Er det ikke lidt modsigende når du vidste den ikke ville overleve, og alligevel købte den :wc:
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Lord Mike skrev:Vil bare lige sige at jeg har en Alveopara som jeg har haft i 3 1/2 år nu, og den er vokset rigtig meget siden jeg fik den. Så den med at de ikke er til at holde, passer ganske simplen hen ikke.
Sejt, hvor har du oprindeligt købt den ? (Hvor er den importeret fra) ?
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Hougaard skrev:
Lord Mike skrev:Vil bare lige sige at jeg har en Alveopara som jeg har haft i 3 1/2 år nu, og den er vokset rigtig meget siden jeg fik den. Så den med at de ikke er til at holde, passer ganske simplen hen ikke.
Hvor korallen er importeret fra vides ikke, men den er købt inde hos Thomas (Klovnfisken) i sin tid da jeg startede mit 430 liers op for omkring 4 år siden. Jeg har aldrig fodret den eller på anden måde gjort noget for at den skulle overleve, men den har altid stået i toppen af akvariet med forholdvis meget cirkulation.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Lord Mike skrev:
Hougaard skrev:
Hvor korallen er importeret fra vides ikke, men den er købt inde hos Thomas (Klovnfisken) i sin tid da jeg startede mit 430 liers op for omkring 4 år siden. Jeg har aldrig fodret den eller på anden måde gjort noget for at den skulle overleve, men den har altid stået i toppen af akvariet med forholdvis meget cirkulation.
Og du er sikker på den ikke er af plastik ?? :beer: :GO
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

ronny.w skrev:
Lord Mike skrev:
Hougaard skrev:
Jepper, umiddelbart er det eneste jeg har at plastik i akvariet er det som sidder på div tunzepumper (også lige mine fisk :W ).
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Lord Mike skrev:
ronny.w skrev:
Lord Mike skrev:
Hougaard skrev:
Jepper, umiddelbart er det eneste jeg har at plastik i akvariet er det som sidder på div tunzepumper (også lige mine fisk :W ).
Carsten: Jeg forstår ikke at du skriver at Alveopara ikke kan overleve da du har set min efterhånden mange gange.......måske alderen trykker lidt :hehe:
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Lord Mike skrev:
Helena skrev:Så må du hellere gå ud og købe en af ovennnævnte, så kan du måske fortælle os andre hvordan du fik den til at overleve, min er nemlig ved at dø efter ca. 9 mdr, desværre men ikke uventet, vidste da jeg købte den at det var begrænset tid, skal dog ikke have en ny, synes faktisk ikke at der er grund til at hive ting op af havet som vi ved har ringe overlevelses chance.
Er det ikke lidt modsigende når du vidste den ikke ville overleve, og alligevel købte den :wc:
Næh men det var et dumt køb, og du ved godt at man er jo altid klogere end alle andre, altså indtil man rent faktisk bliver det :GO
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Helena skrev:
Lord Mike skrev:
Næh men det var et dumt køb, og du ved godt at man er jo altid klogere end alle andre, altså indtil man rent faktisk bliver det :GO
Jeg er sikker på vi alle før/siden har/kommer til at lave fejlkøb som vi for håbenlig også kommer til at lære af :y
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Mikael: Der er altid undtagelser. Men vi er vist ikke uenige om at 99,5 % af alle de der bliver importeret går til iløbet at 6-12 måneder.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Kan godt følge dig, men syntes da mange her inde siger at de godt kan holde liv i Alveopara, men derimod er der vist ingen her hjemme som kan holde deres goniopora i live i mere end max 1 år.

Men syntes jeg kan huske en tråd på det gamle NF, hvor Engelquist havde holdt sine goniopora i live i mere end 1 år. Hvad der så sidenhen er sket med disse vides ikke.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"