Lys under opstart ?
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Varde
Lys under opstart ?
Hej Alle.
Når man er under opstart af et nyt saltvandsakvarie, og har smidt sten, bundlag, vand og sådan i. så skal det modnes 1 måned til 2. Er det nøvdendigt at have 400W lys stående tændt, eller kan man nøjes med mindre ?
Er lyset meget vigtigt for modningen, eller bare for syns skyld ?
Hvis man f.eks har T5 lys over baljen, så kunne man måske nøjes med 1 amatur tændt.?
Når man er under opstart af et nyt saltvandsakvarie, og har smidt sten, bundlag, vand og sådan i. så skal det modnes 1 måned til 2. Er det nøvdendigt at have 400W lys stående tændt, eller kan man nøjes med mindre ?
Er lyset meget vigtigt for modningen, eller bare for syns skyld ?
Hvis man f.eks har T5 lys over baljen, så kunne man måske nøjes med 1 amatur tændt.?
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Næstved
Re: Lys under opstart ?
Carsten du har selvfølgelig ret i at det nytter ikke noget med så lidt at det kan være "lige mget", men præcis hvor lidt er lige meget (400w behøves ikke)?
umiddelbart kan han nøjes med at tænde de T5 han havde planlagt at køre med alligevel (indkøbt), som han selv er inde på, og så først tænde HQIen når der kom koraller i (det ville jeg gøre).
umiddelbart kan han nøjes med at tænde de T5 han havde planlagt at køre med alligevel (indkøbt), som han selv er inde på, og så først tænde HQIen når der kom koraller i (det ville jeg gøre).
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Valby
Vil der ikke være stor sandsyndlighed for algeopblomstning når der så skrues helt op for lyset??
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Jeg er enig med Carsten her. Ideen er vel at få overskudsnæring "brændt af" i starten, og hvis du har godt gang i lyset giver du rigtig algerne mulighed for at vokse. Jeg ville helt klart smide en sjat Chaetomorpha ned også da det er noget nemmere at "høste" end diverse mikroalger.
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Varde
Carsten skrev:Når han vil bruge en 400 w lampe, så er det nok et akvarie af en vis størrelse. Og dertil skal der altså mere til end 2 t5 rør
hvis det skal give lys nok til at algerne kan optage næring. Meget lys vil formentligt også gøre at indkørings perioden bliver kortere.
Jeg har ingen balje endnu, men regner, tegner og sådan på det.
Havde planer om 250W HQI også nogle T5 rør. 400W er ikke det jeg ender ud med. Men heller ikke essensen af det. Bare om det er nødvendigt at have alt tændt eller om man kan nøjes.
Kan godt se det med at vandet og algerne skal "vænne" sig til det lys der vil komme og sådan.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Ville også bare køre med det normale lys fra starten af..
Der er jo masser at ting at kigge på i de levende sten og man kan få styr på temperaturen og timerne til lyset.. Også er det bare at tynde ud i algerne hvis de bliver for voldsomme.. Så får man også fjernet den næring de har optaget helt fra akvariet (Inden algerne dør, rådner og frigiver den igen)
/Henrik
Der er jo masser at ting at kigge på i de levende sten og man kan få styr på temperaturen og timerne til lyset.. Også er det bare at tynde ud i algerne hvis de bliver for voldsomme.. Så får man også fjernet den næring de har optaget helt fra akvariet (Inden algerne dør, rådner og frigiver den igen)
/Henrik
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Jeg ville helt sikkert også køre med alt lyset fra starten af. Udover der er nogle sten der skal modnes, så skal den normale nitrogen cyklus jo også etableres og og makro livet skal også igang. Og det hele bliver påvirket af lyset. Så hvis du først tænder lyset senere skal du gennem en ny runde (ikke så lang, men alligevel).
Og hvis det er for at spare penge så er akvariet allerede for dyrt !
Og hvis det er for at spare penge så er akvariet allerede for dyrt !
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Taend bare lamperne.
Men hvis der er debat om det er for meget eller for lidt saa koer dem kun 3 timer dagligt eller hvad du nu har lyst til.
Algerne vil komme, men det vil de goere nu eller senere sikkert.
Kan lige saa godt faa det overstaaet.
Men hvis der er debat om det er for meget eller for lidt saa koer dem kun 3 timer dagligt eller hvad du nu har lyst til.
Algerne vil komme, men det vil de goere nu eller senere sikkert.
Kan lige saa godt faa det overstaaet.