Jeg har eksperimenteret lidt med Aalborg White (hvid portland cement), Aragonite, groft salt og lign.
Almindeligt groft salt som du kan købe i supermarkedet har jeg ikke haft den store succes med. Cementblandingen opfører sig som om den bliver mere våd når det kommer i og det er ikke lykkedes mig at lave en blanding der efterfølgende blev porøs i dybden. Dvs man "murer" bare en masse salt mere eller mindre permanent inde i cementen.
Jeg har talt med Brøste ang deres stensalt
http://www.broste.com/ref.aspx?id=3543 men jeg ville godt købe mindre end en palle. De lovede dog at undersøge om der var nogen af deres kunder i nærheden der havde noget, men jeg har ikke hørt fra dem. Prøv evt. Tropefisk i Aars
http://tropefisk.dk/shop/stensalt-25-kg-182795p.html men den salt der er linket til virker for fin ala normal groft salt.
Hvis man blander Aragonite i enten den helt grove eller en af de finere blandinger i, kan man få en ret naturligt udseende overflade. Du kan enten blande det direkte i eller trykke det i / strø det på overfladen bagefter.
Jeg har lavet et par tests hvor jeg lavede en nagativ form i aragonite sand og hældte cement ud over den. Så kan man lave ret store udspring etc hvis man altså kan visualisere det i hovedet og arbejde i negativ.
Den måde jeg har lavet mit porøst på, og ja jeg skal nok se om jeg kan få taget nogle billeder af mine tests, er ved at bruge 35% brintoverilte til at skumme cementen op med. Behøver jeg sige at passende beskyttelse af især øjne men også hænder er ABSOLUT nødvendig, og arbejd udedørs, da blandingen både er kemisk aktiv og bliver varm når du blander det. Brintoverilten kan fåes i matas, og efter Vollsmosesagen er gået lidt i glemmebogen står det nok på hylden i butikken og ikke i baglokalet og de kigger vist heller ikke så mistænkeligt på dig
Jeg varierer boblestørrelsen dels ved mængden af brintoverilte, dels ved temperaturen og blandingen på cementen.
Indtil videre er det lidt på slump, men tag ca 2½ dl hvid cement og bland nok vand i til blandingen ser våd ud og ligner kagedej eller lign.
Hæld så ca 1-2 cl brintoverilte i (1 snapseglas ca) blandingen der vil blive let gullig og bruse let.
Rør nu rundt i blandingen og når det lykkes dig at ramme dig selv i ansigtet med brandvarm cement skynder du dig at finde nogle sikkerhedsbriller.
Nu tager du så den form frem som du omhyggeligt har forberedt til formålet eller du flår toppen af en mælkekarton og bruger den uden at græde over den spildte mælk.
Hvis du vil have små fine bobler og en sten der synker godt i vand skulle du have brugt koldt vand til at lave cementen og du skulle ikke have hældt så meget brintoverilte i.
Hvis du vil have en mere porøs sten der lige synker så skulle du have brugt lunkent vand og lidt mindre brintoverilte i.
Hvis du rigtig gav den gas så brugte du varmt vand og hældte godt med brintoverilte i. Blandingen hæver så i løbet af no time op til 3x størrelsen inden den falder sammen og udtørrer med en sydende lyd og en fin dampsøjle fordi temperaturen kommer godt over kogepunktet. Resultatet er en super porøs sten der flyder og falder fra hinanden hvis du rører ved den.
Jeg vil anbefale at lade resultatet hærde i mindst 24 timer inden du begynder at pille ved det eller flytte formen. Efter 6 timer kan du evt hælde vand over resultatet så cementen ikke kommer til at mangle vand til hærdningen. Efter 36-48 timer kan du sandsynligvis tage dit emne ud af formen. Hvis du vil fjerne noget af emnet er dette et godt tidspunkt da cementen er ret svag og hvis det er meget porøst kan presses i stykker med fingrene ellers med et værktøj. Efter en uge og hvis det er tørt vil det lyde "skørt" ligesom porebeton/siporex eller hvad nu det lokale byggemarked kalder deres hvide gør-det-selv-med-en-sav-og-fliseklæber cementplader.
Men som sagt. Vær forsigtig. Fra det øjeblik du blander brintoverilten i har du ikke tid til at gøre andet end at hælde det i formen med det samme. Hvis du skal lave en hel baggrund vil jeg foreslå at gøre det over flere mindre omgange. Cementen bør hæfte fint nok fra gang til gang. Hvis du laver en 2 eller 5 liters blanding første gang beder du om problemer.
Læs helst dette inden du går i gang
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_peroxide
http://www.bu.edu/es/labsafety/ESMSDSs/ ... oxide.html