Nødberedskab

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 348
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Nødberedskab

Indlæg af nielsk »

I det nye summer af TFH ( tropical fish hobbyist ) et fremragende amerikansk akvarieblad skriver James Fatherree om ting man må eje til nødsituationer.
Når man som undertegnede og mange andre herinde har et akvarie til 50 K + bør vi nok tænke over hvad vi gør når lokummet brænder en dag- akvariemæssigt. Hvilket vi håber aldrig sker :be:

Her er min egen liste over nødting:

1: Masser af ekstra salt til akut vandskift. Jeg har altid min. 10 kg. - Samt vand klar til opblanding. Hos mig intet problem da jeg bruger hanevand.

2: Aktivt kul og filterbeholder hertil. FX spandfilter. Har selv Eheim 2028 spandpumpe.

3: "Rowa-Phos" selvom dette problem ikke opstår super akut.

4: Ekstra skummer, har selv en sprit ny deltec mc 500 som kan tilsluttes i hovedtanken hvis sumpen skulle ryge.

5: Ekstra lys ( Har selv 2 T5 lamper liggende som kan levere overlevelseslys, ca 300 watt i 1 uge el. 2 )

6: Back-up akvarier, har selv 2 x trope 128 L stående i krybekælderen.

7: Spande/ tønder til akut flytning og opbevaring. Har selv ca 5 x 30 L spande, en 60 og en 120 L tønde. Plus flamingokasser til LS.

8: Ekstra retur/vandflytte pumpe - har selv brugt Ocean Runner 3500 ( billigt alternativ )

9:Omformer til bilen ved strømsvigt, så er der generator i indkørsel. har selv omformer til 800 watt udtag hvilket dækker baljen fint uden HQI..

10: Generator - denne løsning har jeg dog valgt at springe over.

11: Batteridrevet luftpumpe hvis strømmen forsvinder i lang tid og bilen er væk. Sådan en ejer jeg ikke og satser på nabobil hvis det sker. ( Husk ikke at have omformer i bilen men i akvarierummet )

12: Is/køleelementer i fryser til akut nedkøling i sumpen. Dette dog ikke noget problem da min sump står i kold kælder men alligevel har jeg det altid klar.

13: Ekstra blæsere. Har selv 2 alm. fra silvan. Som dog aldrig har kørt til akvariet.

14: Dobbelt op på varmelegeme. Kører med 2 x 300 watt jæger som står til 26,5 grader.

15: ?????

Byd endeligt ind med flere ting hvis der er noget jeg glemmmer eller ikke ved... Jeg har ikke taget stilling til computeralarm og sms osv. da jeg ikke har sparet sammen til sådan noget lækkert isenkram endnu.

Min samlede investering i nødberedskab er nok 3000 da det meste er købt brugt her på siden. Det er også ting som holder prisen og jo forhåbentligt aldrig bliver slidt. Når jeg regner ud hvad indholdet står mig i er det det få procenter af den samlede investering...
SPS : Stability provides succes
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Nødberedskab

Indlæg af ole kekkonen »

godt....
jeg har set der er for længst kommet nogle pumper der kører på backup batterier,det er meget smart ved strøm afbrydelse
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har du egentligt tænkt på hvor meget plads sådan en gang "skrammel" fylder??
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

En UPS ville kunne holde skummer og andet "i live" i lang tid!
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong