Hjælp...

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
fakeprofile
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8000

Hjælp...

Indlæg af fakeprofile »

Hej

Nu skriver jeg, fordi jeg er ved at blive ret forvirret. Min kæreste og jeg har haft et RSM akvarie 130 L. i snart 6 mdr. og skal nu til at hjæle min far med at starte et op også.

Vi har så købt et akvarie på 475 L. m. diverse udstyr.

Der hvor jeg så bliver forvirret er alt den snak om sump. Er det virkelig nødvendigt og hvorfor egentlig?

Problemet er, at hans skab, hvor der evt. kunne stå en sump kun måler 69L, 69H og 43D. Hans skummer der fulgte med vil stikke 31cm op over sumpen og vil stikke 21cm ud fra sumpen (den er 64cm høj i alt). Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan der skal blive plads til en sump. Og ellers kan den max. blive på 60 L. (det vil stadig blive noget klemt)

Vil det være meget dumt at lave overløb, og så montere skummeren og pumpen i selve overløbet i akvariet, eller kan dette bare slet ikke lade sig gøre? Hvordan skal man ellers gøre, hvis man ikke behøver en sump?

Jeg er ved at være lidt nervøs for, at vi ikke kan få det hele op at køre optimalt.. og vil meget gerne have lidt hjælp og nogle idéer.

Mvh. Malene og Søren
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Hjælp...

Indlæg af Helena »

Hvor skal akvariet da stå, da vel ikke på det lille skab :biggrin: og hvis skummeren er så stor kan den vel heller ikke være i overløbet. Sumpen er jo ikke strengt nødvendig, men er meget god opbevaring for diverse udstyr, der kan gøre livet lidt lettere når man har så meget vand som 475 l. Hvad er det for et akvarie (mål) og hvilken skummer??
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
fakeprofile
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af fakeprofile »

Hej Helena, det er det har akvarie http://www.saltvandsforum.dk/download/file.php?id=19634 og den her skummer http://www.saltvandsforum.dk/download/file.php?id=19631 som vi har købt af Mikke, som også er herinde.

Det er delt op i 2 skabe, og sumpen vil jo så skulle stå i det ene skab, som har de nævnte mål.

Men min far er træt af at skulle borer de tre nødvendige huller i akvariet og vil gerne have det hele i selve akvariet - hvis man kan sige det sådan. - altså at han undgår en sump. Men vi ved ikke om det er en mega dum idé? Vi har set nogle herinde som kører uden sump.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Hvis der ikke skal mere end 3 huller til at gøre ham træt, tror du så at saltvand er noget for ham ;), for det er tidskrævende som bare fanden ;)

Jeg ville klart vælge en sump, men igen det er smag sag.

Der er lige så mange menninger om Sump som der er folk der spiser sildemadder.

Det gør det noget nemmer over sigt med en sump ( da den kan bruges til rigtig mange ting )

Men slår 3 huller ham ud, tror jeg ikke saltvand er noget for ham ;) :h
fakeprofile
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af fakeprofile »

Grunden til han ikke vil lave de 3 huller, er pga. han er bange for at ødelægge noget og er en smule utryg ved det. En anden grund er at vi ikke rigtig kan finde plads i skabet til både sump, pumpe og skummer.. Så han vil gerne det andet, hvis det kan lade sig gøre.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Du siger han har 2 skabe ikke, hvad med sump i den ene og extern skummer i den anden ??

Men igen som du selv siger så har en del god erfaring med indvendig sump. jeg skal bare aldrig nogen sinde have, alt lortet samlet i det akvarium mine fisk og koraller går, men heldigvis er der ikke en rød tråd igennem saltvands verden, det har jeg da erfaret.

Men held og lykke med byggeriet.

Håber i får lavet noget som i er tilfreds med, det er det eneste der gælder her, så kan vores minninger være anderledes, bare i bliver tilfreds, så jeg glæder mig til at se det færdige resultat
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

jeg vil ikke begynde at gå tilbage til mit gamle set up uden sump,men se lige den her foreksempel..
det er jo helt fint med sådan en indvendig lille skummer oppe i akvariet..
http://images.google.com/imgres?imgurl= ... k%26sa%3DN
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Det er da oplagt at få modificeret lidt på det akvariemøbel, og få boret de 3 huller, vil han ikke selv kan man jo få en proff. til det. Det er så lækkert et møbel og akvarie, så det vil da være synd ikke at gemme teknikken i skabet, og som sagt kan man jo også hurtigt få brug for anden teknik.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Ville aldrig starte et akvarie op i den størrelse uden sump.

Mange der starter med at have teknikken i akvariet kommer senere til at ærge sig over ikke at have lavet det med sump fra starten da det er surt at starte forfra igen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Få boret de huller som der skal til, og lav en sump under akvariet. Det er slet ikke så svært som man forestiller sig.
Det andet vil tage alt for meget plads i selve akvariet, og sådan et skrummel af en skummer pynter jo ikke ligefrem oppe i akvariet.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

jeg køre uden sump på mit 530 l og det er jeg da meget glad for, fordi at jeg ikke kan have plads til en sump.

mit næste 325 bliver også lavet uden sump.

I begge akvarierne står skummeren oppe i overløbet.

Det er nok lidt af en smags sag, og hvordan man er med teknik osv.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Der er mange forskellige måder i kan lave sump på.

Jeg har lavet en tegning som kræver 6 huller ( i kan nøjes med 3 ) og føre de 2 stk. sumpe sammen via rør.

Jeres sumpe bliver ca. 96 L akvarie volume, så skal i trække manglende vand fra samt om i vil have bioballs i skal deres volume også trækkes fra samlet vand i liter. Men jeg ville fortrække 2 stk. da en efter min menning ikke giver volume nok.

Den ene firkant kunne være en skummer, som ikke kommer til at kræve en Føde pumpe da i kan lade den trække vandet fra det ene rør ( det højste )

Det laveste rør er et sikkerheds rør ( søg for at alt vandet nedtil dette rør kan være i jeres sump / sumpe, hvis jeres hardware står af )

Det andet rør som er en af de 2 højste rør er retur røret.

Det er kun en ide, der er mange muligheder for at lave det anderledes.

Desuden hvis i er bange for selv at lave huller, tag fat i det sted hvor i vil få lavet jeres sumpe, og engå en aftale om at de kommer og borer disse huller for jer, eller find en eller anden i jeres nærområde som vil give jer en hjælpende hånd.
Forslag
Forslag
fakeprofile
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af fakeprofile »

Vi vil sådan set gerne prøve at lave en sump, da det jo lyder på mange herinde, som om det er det bedste....

Mange tak for jeres svar
Senest rettet af fakeprofile man 4. aug 2008 16:26, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

sælg jeres skummer og kig efter noget som i kan bruge, så det bliver pænt at kigge på
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlæg af iceMD »

jeg vil tro at skummeren også vil kunne stå i sumpen.. :wink:
fakeprofile
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af fakeprofile »

Nogen af jer der ved om den her skummer kan stå i sumpen selv om det er en "hang on" skummer?
Vedhæftede filer
1573_m.jpg
1573_m.jpg (10.12 KiB) Vist 1222 gange
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Den kan godt stå i sumpen. Vandstanden må blot ikke komme højere i den, end hvis den hang på siden af akvariet.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Sidste tegning for i dag ;)

her har du et andet udkast
udkast 2
udkast 2
Brugeravatar
Mikke
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers/Jylland

Indlæg af Mikke »

fakeprofile skrev:Vi vil sådan set gerne prøve at lave en sump, da det jo lyder på mange ehrinde, som om det er det bedste.... Problemet er vores skummer skal monteres udvendigt - altså ikke kan sidde i selve sumpen... Skummen er 64cm høj, 21cm bred og vil stikke 31 cm. op over sumpen når den bliver monteret.

Vores skab har følgende mål: 69cm høj, 69cm bred og 40cm dyb. - Problemet er, at for at skummeren skal kunne være der, må sumpen ikke være mere end max. 35cm høj og 45cm bred.. og så kan skummeren også KUN lige være der... Det bliver godt nok snævret, og sumpen bliver ikke på så mange liter.

Mange tak for jeres svar
Skummeren er en all-round!!!!! ... læs brugsanvisningen I fik med, eller ring mig!!! .... Jeg har talet med søren idag, og som sagt før, kan han bare ringe hvis der er nogle spørgsmål!!!!!! .....
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"