Har i weisglas akvarier ?
- Alexcpdk
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Sydsjælland
Har i weisglas akvarier ?
Hej, jeg er igang med at spare op til en større balje. enten 325L ( 130x 50 x 50 ) eller 375 ( 150 x 50 x 50 )
Ville høre hvor mange der har deres baljer i weisglas?
Kan forstå at det er et noget mere klart glas?
Og vil det "ødelægge" det hele hvis jeg ikke har baljen i dette ?
Ville høre hvor mange der har deres baljer i weisglas?
Kan forstå at det er et noget mere klart glas?
Og vil det "ødelægge" det hele hvis jeg ikke har baljen i dette ?
Mvh
Alexander
510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Alexander
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)
Re: Har i weisglas akvarier ?
Mit 415l er ok uden weissglas men har heller ikke prøvet andet
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Næstved
Jeg har heller ikke weissglas og syntes det ser godt nok ud, men jeg har aldrig set et med weissglas så jeg har ikke noget at sammenligne med
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2791 Dragør
- Geografisk sted: Dragør, Amager
mit er også uden weissglas men kunne virkelig godt tænke mig det. Hvis jeg stod og skulle købe ny balje ville jeg helt sikkert vælge det. Det giver et klarere indsyn (er der noget der hedder det
)

... intet vand i stuen for tiden ...
- røntved
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9320 Hjallerup
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
- Kontakt:
jeps!!
http://www.mittlapp.dk
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
jo tykkere rude jo mere har man at vinde med weissglas, de helt små akvarier tvivler jeg på det kan betale sig.. da glasset er noget tyndere i sådan akvarier.
mit det store er uden weissglass.. når jeg endag skal ha nyt, så bliver det self med.
mit det store er uden weissglass.. når jeg endag skal ha nyt, så bliver det self med.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 1999
Har selv ett "større" akvarie her,og det ble levert med "weisglass" i de to synlige rutene..
På glass under 12mm,tror jeg dog det er lite,eller ingenting å hente på å kjøpe ett i klart glass dessverre
Forskjellen da blir ikke synlig..
På glass under 12mm,tror jeg dog det er lite,eller ingenting å hente på å kjøpe ett i klart glass dessverre

Forskjellen da blir ikke synlig..
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Pris forskellen er forsvindende, sammenliget med alt andet i denne hobby.........tosset at ærge sig bagefter!
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
- Alexcpdk
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: Sydsjælland
Synes weisglas koster en del mere, så ville lige høre om det kunne betale sig. mener det biver lavet i 10mm glastykkelse. men eller, så må man jo bare få lavet frontruden i weiseglas.
Lige et tillægs spørgsmål: Vil jeg fortryde, hvis jeg laver invendig sump, eller skal jeg lave en udvendig med det samme ?
Lige et tillægs spørgsmål: Vil jeg fortryde, hvis jeg laver invendig sump, eller skal jeg lave en udvendig med det samme ?
Mvh
Alexander
Alexander
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
Blir vel bare differansen mellom standard og Weisglass på synlige ruter som fordyrer..Alexcpdk skrev:Synes weisglas koster en del mere, så ville lige høre om det kunne betale sig. mener det biver lavet i 10mm glastykkelse. men eller, så må man jo bare få lavet frontruden i weiseglas.
Hvet ikke hvor mange ruter du hadde tenkt skulle hvære synlige..jeg har bare en langside+ en kortside på mitt,og da ble det ikke så dyrt..en trekker jo fra kostnadene på standardglasset som går ut,til fordel for Weisglasset.
En annen sak jeg opplevde er jo at det ikke er alle forhandlere som er i stand til å levere kar med Weisglass,så prismessigt er det ikke alltid en da kan velge billigste leverandør på baljen

Hm.. hvet ikke hva ordet "fortryde" betyr,he-he,men ser det som en stor fordel å ha en ekstern sump,da en intern slik vil stjele veldigt mye plass i karet ditt

som nevnt tidligere,så tror jeg ikke det er noe særligt visuelt å hente på å velge Weisglass fra 10mm,og nedover..men-men..
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2860 Søborg
jer der ikke har weisglas, prøv at kigge på jeres koraler og tridacnaer gennem overfladen og derefter gennem forruden så ser i hvad det er i går glip af.
jager
jager
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Ja jeg har også !
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
hvis du bruger penge på et nyt akv, så få lavet en rigtigt sump fra starten, alt andet vil du fortryde!Alexcpdk skrev:Synes weisglas koster en del mere, så ville lige høre om det kunne betale sig. mener det biver lavet i 10mm glastykkelse. men eller, så må man jo bare få lavet frontruden i weiseglas.
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: Næstved
Umiddelbart ser det ud til at et akvarie med frontglasset i weissglas er ca. 500 kr. dyrere end et med alm. glas. Så dem ville jeg ikke spare.
I min mening er ekstern sump også det bedste valg. Jeg ville kun vælge intern sump hvis jeg på ingen måde kunne få plads til en ekstern.
Hvis jeg må komme med et forslag? Det er selvfølgelig en smagsag og mange er sikkert uenige med mig, men hvis du alligevel skal op i 300-400 Liter, så gør det lidt dybere end 50 cm. eks. 120lx50hx60b. Jeg har aldrig selv haft andet end 50 cm i dybden og det har altid ægret mig over at jeg ikke lige havde 10 cm mere i dybden da det vil give nogen federe muligheder for opbygning af stenene (revet).
I min mening er ekstern sump også det bedste valg. Jeg ville kun vælge intern sump hvis jeg på ingen måde kunne få plads til en ekstern.
Hvis jeg må komme med et forslag? Det er selvfølgelig en smagsag og mange er sikkert uenige med mig, men hvis du alligevel skal op i 300-400 Liter, så gør det lidt dybere end 50 cm. eks. 120lx50hx60b. Jeg har aldrig selv haft andet end 50 cm i dybden og det har altid ægret mig over at jeg ikke lige havde 10 cm mere i dybden da det vil give nogen federe muligheder for opbygning af stenene (revet).
Jeg overvejer at smide en weissglass forrude i mit kommende akvarium, men ruden er kun 5 mm tyk - er det totalt spild af penge at bruge weissglass her? Er der nogen der har set igennem en 5 mm weissglass rude? Og er der forskel?
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
jeg har lige fået prisen på en ny frontrude i Weissglass (Diamantglas) pris 1968,- for et stykke 10mm glas med målene 135*55 cm
har stærkt overvejet at skifte
har stærkt overvejet at skifte
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Er det prisen værd. For den pris kan du jo næsten få et nyt akvarie. Og så stor forskel er der nu heller ikke, efter min mening.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Forskellen er stor ved større glastykkelser - hvor grænsen går er vel svær at sige....
Men der er altså bare kæmpe forskel på glassets renhed.
Men der er altså bare kæmpe forskel på glassets renhed.
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
jeg går også og overvejer, enten det, eller opgradering af baljen, men skal lige ha overstået en flytning, og have det til at køre stabilt efter denne igen
Mvh. Brian
Fandt lige denne side der viser tydelig forskel på grünglass og weissglass, selv ved 6 mm.
http://www.poseidon.co.at/aquarien.htm
http://www.poseidon.co.at/aquarien.htm
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Forskellen er da størst der hvor 2 stykker glas ligger oven på hinanden. Og jeg har da ikke mødt nogen der har lamineret glas i akvariet.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
Hmmm..
For å gjøre forvirringen her om dette emnet TOTAL
.. så vil jeg til sist bare fortelle dere en historie her...
For snart ett år siden bestilte jeg ett større kar hos en Norsk forhandler.
Han bestilte karet videre fra Karsten(Dec-Ocean), som igjen fikk dette karet fra Tjekkosslovakia..
Karet var laget i 12mm floatglass,med ferdige huller og overrenning i hjørnet.
Karet ble levert med Weisglass i front,og venstre kortside,og elers var det veldigt fint håndtverk på dette karet,om jeg skal si det!
I Oslo.. under omlasting,klarte de selfølgeligt å knuse det venstre Weisglasset for meg(typiskt!,og faktiskt andre gang jeg har fått knust ett større kar på denne måten der...
Forrige gang var ett 900 liter Akvastabil effektline kar,som røk med
..
Etter mye frem og tilbake
.. fikk jeg forhandler til å etterbestille ett nytt slipt glass på mål(også Weisglass selfølgeligt!)i Tyskland,og ettersendt hjem til meg..
Fikk en erfarenGlassmester til å skifte glassene,(flott og usynligt arbeid!
)den mannen gjorde,og fikk selvsagt dekket alt gjennom forhandleren.
Men..så kommer vi til saken..
Det var faktiskt visuell forskjell på det nye ettersendte glasset fra Tyskland,og det Weisglasset som ble tatt ut
Når en satt de stående for siden av hverandre,og så gjennom kantene på glasset,kunne en tydelig se at det ene glasset var litt "gulere" enn det andre..og når vi sjekket opp mot de andre (som ikke var Weisglass),så var det selfølgeligt enda større forskjeller..(Dette var grønt selfølgelig),da dette var vanligt floatglass(var jo heller ikke bestilt som Weisglass,da disse ikke ble synlige heller)
Den meget erfarne glassmesteren,fortalte meg da at Det var forskjeller fra fabrikk til fabrikk,som produserte slike glass,og noen "bare var"klarere enn andre,da standardkravet på hva som kunne kalles Weisglass,gikk fra ett punkt,og at noen fabrikkmerker hadde en høyere renhet på glasset,enn andre,og likevel var innenfor kravene til å få de godkjent som "klart glass"
Så det "er"slingringsmonn,på renheten i disse glassene også,fra fabrikk til Fabrikk,så nå fikk dere noe å tenke på...
Begge disse Weisglassene,skilte seg likevel godt ut fra standardglasset,så gevinsten er der!
Nu skal det ligges til her at jeg ikke ser noen forskjell på den nye kortsiden,og det "gamle"frontglasset(begge er i Weis!),når jeg ser igjennom flatene,så er også dette sagt(kun når jeg ser på kantene ovenifra),så der kan jeg da registrere 3.forskjellige fargegrader nu,hviss jeg tar med baksiden også,som er i standardglass
..
Jeg stoler helt på hva jeg ble fortalt av denne meget erfarne glassmester,som også har mangeårig erfaring fra akvariebygging,og som sitter med veldig god kompentanse på glass.
Nu skal det legges til her at jeg synes det "weisglasset"jeg fikk ettersendt fra Tyskland,virket "klarest"sett gjennom kantene på glassplaten,uten at jeg legger noe merke til det når jeg ser gjennom selve flaten,og inn i karet..
Ja... jeg har kigget NØYE ETTER,tro meg!!!he-he-he.....
Så der har dere noe nytt å tenke på...
For å gjøre forvirringen her om dette emnet TOTAL

For snart ett år siden bestilte jeg ett større kar hos en Norsk forhandler.
Han bestilte karet videre fra Karsten(Dec-Ocean), som igjen fikk dette karet fra Tjekkosslovakia..
Karet var laget i 12mm floatglass,med ferdige huller og overrenning i hjørnet.
Karet ble levert med Weisglass i front,og venstre kortside,og elers var det veldigt fint håndtverk på dette karet,om jeg skal si det!

I Oslo.. under omlasting,klarte de selfølgeligt å knuse det venstre Weisglasset for meg(typiskt!,og faktiskt andre gang jeg har fått knust ett større kar på denne måten der...
Forrige gang var ett 900 liter Akvastabil effektline kar,som røk med

Etter mye frem og tilbake

Fikk en erfarenGlassmester til å skifte glassene,(flott og usynligt arbeid!

Men..så kommer vi til saken..
Det var faktiskt visuell forskjell på det nye ettersendte glasset fra Tyskland,og det Weisglasset som ble tatt ut

Når en satt de stående for siden av hverandre,og så gjennom kantene på glasset,kunne en tydelig se at det ene glasset var litt "gulere" enn det andre..og når vi sjekket opp mot de andre (som ikke var Weisglass),så var det selfølgeligt enda større forskjeller..(Dette var grønt selfølgelig),da dette var vanligt floatglass(var jo heller ikke bestilt som Weisglass,da disse ikke ble synlige heller)
Den meget erfarne glassmesteren,fortalte meg da at Det var forskjeller fra fabrikk til fabrikk,som produserte slike glass,og noen "bare var"klarere enn andre,da standardkravet på hva som kunne kalles Weisglass,gikk fra ett punkt,og at noen fabrikkmerker hadde en høyere renhet på glasset,enn andre,og likevel var innenfor kravene til å få de godkjent som "klart glass"
Så det "er"slingringsmonn,på renheten i disse glassene også,fra fabrikk til Fabrikk,så nå fikk dere noe å tenke på...

Begge disse Weisglassene,skilte seg likevel godt ut fra standardglasset,så gevinsten er der!
Nu skal det ligges til her at jeg ikke ser noen forskjell på den nye kortsiden,og det "gamle"frontglasset(begge er i Weis!),når jeg ser igjennom flatene,så er også dette sagt(kun når jeg ser på kantene ovenifra),så der kan jeg da registrere 3.forskjellige fargegrader nu,hviss jeg tar med baksiden også,som er i standardglass

Jeg stoler helt på hva jeg ble fortalt av denne meget erfarne glassmester,som også har mangeårig erfaring fra akvariebygging,og som sitter med veldig god kompentanse på glass.
Nu skal det legges til her at jeg synes det "weisglasset"jeg fikk ettersendt fra Tyskland,virket "klarest"sett gjennom kantene på glassplaten,uten at jeg legger noe merke til det når jeg ser gjennom selve flaten,og inn i karet..
Ja... jeg har kigget NØYE ETTER,tro meg!!!he-he-he.....

Så der har dere noe nytt å tenke på...

- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
Mit nye akvarie bliver med Weissglas i foruden, så jeg glæder mig til at se om man kan se en forskel 
Mit bliver: 100cm x 50cm x 60cm (lxhxd).

Mit bliver: 100cm x 50cm x 60cm (lxhxd).
Ja, det er logik, det der var meningen med linket var at der også er forskel ved kun 6 mm.Carsten skrev:Forskellen er da størst der hvor 2 stykker glas ligger oven på hinanden. Og jeg har da ikke mødt nogen der har lamineret glas i akvariet.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
http://www.korallenriff.de/index.php?me ... kel_id=237

Hvilket stykke glas tror du man ser bedst og mest klart/ikke forvrænget igennem ?

Hvilket stykke glas tror du man ser bedst og mest klart/ikke forvrænget igennem ?
Mvh
Brian
[/center]
Brian

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Geografisk sted: Ringsted
fedt billed du lige smed ind der brian, det giver et bedre billed af det 

275l rev lukket http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=46242
500l rev lukket http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=68236
180l cube http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=83612
500l rev lukket http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=68236
180l cube http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=83612
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
jeg har det i mit akvarie
og kan klart anbefales..

og kan klart anbefales..

-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 18
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Horsens
står for at bygge et nyt akvarie på ca 5000 ltr. men er i tvivl om man kan få en frontrude i weissglas på målene 900 x 2300 mm. og i såfald hvor tykt glas skal der bruges, regner med 15 til 20 mm. i tykkelsen og kan nogen svare på hvad sådan et glas evt. koster og hvor det kan købes ??
Hvad mener du med forvrænget? Så vidt jeg ved er der ikke flere fortegninger i grünglas i forhold til weissglass, der er mere tale om at grünglass holder lys tilbage (virker nærmest som et filter) og giver farveforskydninger.Brian skrev:Hvilket stykke glas tror du man ser bedst og mest klart/ikke forvrænget igennem ?
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Jeg mener også at det skal være 12mm+ hvis man skulle kunne se forskæld. jeg har selv valgt ikke at bruge wissglas selv om mit nye er i 12mm da det skal bruges som rumdeler derved ungåes at men kan se lige igennem og møblerne på den anden side!
Men det er smag og behag, persomligt syntes jeg ikke det er pengene værd.
Men det er smag og behag, persomligt syntes jeg ikke det er pengene værd.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935