første besøg i saltvandsverdenen - specialbyg

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

første besøg i saltvandsverdenen - specialbyg

Indlæg af Hyldager »

Ja, nu jeg efterhånden lavet en del researh om mit projekt, og i dag er akvariet så blevet bestilt.
Akvariet bliver 60x45x60 cm, leveret fra tropeakvarier.
Det bliver med indvendig sump, da jeg af plads mæssige grunde (og efter komprimis med kæresten, alt indvendigt eller intet akvarie), ikke kan have noget teknik udenfor.
Der er ca 3 ugers leveringstid på akvariet, og da jeg skal på ferie sidst i august, kommer projektet først rigtigt i gang i løbet af september.

Teknikken er også bestilt, den kommer fra saltvandfyn.
Der kommer en sunsun 150watt hqi, med 2xt5 samt månelys
berlin 90 skummer
tunze nanostream 6045

Jeg regner med at overløbet skal laves i acryl. Nogen der har nogen konkrete erfaringer med dette? Regnede med at købe sort acryl, men det kan kun fås i 3 mm tykkelser? Er det nok? Og hvordan skal jeg sætte det fast, med akvariesilicone? Vidst noget med plexiglas ikke hæfter så godt med glas?

Akvariet kommer til at stå i et hjørne, så ville beklæde de to ruder mod væggen med noget sort hyldepapir. Min tanke er at den sorte farve giver en god kontrast til farverne?

Bordet det skal stå på, er nøjagtig 60x45 som akvariet, og med 4 ben. Regner med at smide en plade under, for at fordele vægten på plankegulvet. Ville der derudover være en god ide at ligge et stykke flamingo under akvariet? Og evt. en træplade ovenpå flamingoen?
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Re: første besøg i saltvandsverdenen - specialbyg

Indlæg af frederik »

Hyldager skrev:Jeg regner med at overløbet skal laves i acryl. Nogen der har nogen konkrete erfaringer med dette? Regnede med at købe sort acryl, men det kan kun fås i 3 mm tykkelser? Er det nok? Og hvordan skal jeg sætte det fast, med akvariesilicone? Vidst noget med plexiglas ikke hæfter så godt med glas?

Akvariet kommer til at stå i et hjørne, så ville beklæde de to ruder mod væggen med noget sort hyldepapir. Min tanke er at den sorte farve giver en god kontrast til farverne?

Bordet det skal stå på, er nøjagtig 60x45 som akvariet, og med 4 ben. Regner med at smide en plade under, for at fordele vægten på plankegulvet. Ville der derudover være en god ide at ligge et stykke flamingo under akvariet? Og evt. en træplade ovenpå flamingoen?
Nope, acryl hæfter ikke godt på glas i længden, vil foreslå dig at bruge en glasplade og så sætte en overløbskam på :wink:
Og nope, vil ikke mene 3 mm. er nok, du skal nok ca. op i 5-6 mm. husk at lave sumpen rimmelig stor, så du senere evt. kan proppe en motorskummer ned, når du har fået spat af lyden fra luftpumpen. Og ja akvariesilikone, andet hæfter ikke så godt på glas - husk det skal være 100 % rent!

En plade og så flamingo overpå, så er du dækket godt ind!
Held og lyk'! :beer:
For akvarie setup - se min profil...

Venlig Hilsen
Frederik
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Hværken acryl eller plexiglas binder på glas.

Steen
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

frederik skrev:
Hyldager skrev:Jeg regner med at overløbet skal laves i acryl. Nogen der har nogen konkrete erfaringer med dette? Regnede med at købe sort acryl, men det kan kun fås i 3 mm tykkelser? Er det nok? Og hvordan skal jeg sætte det fast, med akvariesilicone? Vidst noget med plexiglas ikke hæfter så godt med glas?

Nope, acryl hæfter ikke godt på glas i længden, vil foreslå dig at bruge en glasplade og så sætte en overløbskam på :wink:
Og nope, vil ikke mene 3 mm. er nok, du skal nok ca. op i 5-6 mm. husk at lave sumpen rimmelig stor, så du senere evt. kan proppe en motorskummer ned, når du har fået spat af lyden fra luftpumpen. Og ja akvariesilikone, andet hæfter ikke så godt på glas - husk det skal være 100 % rent!

En plade og så flamingo overpå, så er du dækket godt ind!
Held og lyk'! :beer:
Jeg havde faktisk overvejet Tunze 9005 skummeren, men efter hvad jeg kan forstå på folk brokker de sig over at de larmer. Og har ikke hørt noget med at det skulle være et problem med luftskummerne?
Jeg regnede med at lave overløbet firkantet, på ca 15x15 cm, så der var plads til den Tunze hvis det skulle gå helt galt. :)

Kan være jeg skal spørge dem hvad de skal have for at lave overløbet i glas, når nu de er igang? Ellers kan jeg vel få det hos min lokale glarmester. Hvor tykt skal det være, hvis den bliver lavet i glas? også 5-6 mm?
spdiving skrev:Hværken acryl eller plexiglas binder på glas.

Steen
Nu er acryl og plexiglas jo reelt det sammen, men fik vidst rodet lidt rundt i begge udtryk der. :)
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

frederik skrev: Held og lyk'! :beer:
Og mange tak forresten. ;)
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af frederik »

Hyldager skrev: Jeg havde faktisk overvejet Tunze 9005 skummeren, men efter hvad jeg kan forstå på folk brokker de sig over at de larmer. Og har ikke hørt noget med at det skulle være et problem med luftskummerne?
Jeg regnede med at lave overløbet firkantet, på ca 15x15 cm, så der var plads til den Tunze hvis det skulle gå helt galt. :)

Kan være jeg skal spørge dem hvad de skal have for at lave overløbet i glas, når nu de er igang? Ellers kan jeg vel få det hos min lokale glarmester. Hvor tykt skal det være, hvis den bliver lavet i glas? også 5-6 mm?
Ved godt at din kæreste har forbudt alt med vand udenfor akvariet, men der findes et væl af forskelige påhængnings skummere der vidst skulle virke ganske glimrende! fx. -
http://korallen.dk/product.asp?product= ... b=2&page=1
http://korallen.dk/product.asp?product=654&sub=2&page=1
http://korallen.dk/product.asp?product=386&sub=2&page=1

Luftskummerne larmer heller ikke... Det gør luftpumperne, og da motorafskummere næsten altid er mere effiktive og tit også larmer mindre i sidste ende, vil jeg se dem som det oplagte valg. Jeg skal ikke kunne udtale mig om tunzes model.

Det billigste er vel at få noget fra din lokale glarmester og så selv ordne det, så kan han også bore et hul i den ene glasplade med ligepræcis den diameter du skal bruge til din retur pumpe :GO Ville mene at omkring 4-5 mm. er fint når det er glas...

Venlig Hilsen
Frederik
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

frederik skrev: Ved godt at din kæreste har forbudt alt med vand udenfor akvariet, men der findes et væl af forskelige påhængnings skummere der vidst skulle virke ganske glimrende! fx. -
http://korallen.dk/product.asp?product=654&sub=2&page=1
http://korallen.dk/product.asp?product=386&sub=2&page=1

Luftskummerne larmer heller ikke... Det gør luftpumperne, og da motorafskummere næsten altid er mere effiktive og tit også larmer mindre i sidste ende, vil jeg se dem som det oplagte valg. Jeg skal ikke kunne udtale mig om tunzes model.

Det billigste er vel at få noget fra din lokale glarmester og så selv ordne det, så kan han også bore et hul i den ene glasplade med ligepræcis den diameter du skal bruge til din retur pumpe :GO Ville mene at omkring 4-5 mm. er fint når det er glas...
Der er desværre ikke plads til en påhængsskummer, da akvariet skal stå helt oppe i et hjørne i stuen. Og har ikke lyst til at den hænger på frontglasset. ;)

Jeps, vil kontakte ham når akvariet kommer.

Har i egentlig flamingo i bunden af akvariet? Til at beskytte glasset mod stenene?
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af frederik »

Hyldager skrev: Har i egentlig flamingo i bunden af akvariet? Til at beskytte glasset mod stenene?
Har haft det. Men hvis du husker at stille grund fundamentet op direkte på glasbunden - uden sand under, så vil jeg mene du er godt dækket ind, under de fleste omstændigheder. Har aldrig hørt om akvarier der er flækket i bunden fordi sten opstillingen væltede. Har tilgændgæld hørt om et par gange hvor folk har tabt en stor sten på bunden eller har smækket en stor sten ind i siden på akvariet, hvorefter det er flækket... Men man skal bare passe lidt på så sker der intet.

Venlig Hilsen
Frederik
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

frederik skrev:
Hyldager skrev: Har i egentlig flamingo i bunden af akvariet? Til at beskytte glasset mod stenene?
Har haft det. Men hvis du husker at stille grund fundamentet op direkte på glasbunden - uden sand under, så vil jeg mene du er godt dækket ind, under de fleste omstændigheder. Har aldrig hørt om akvarier der er flækket i bunden fordi sten opstillingen væltede. Har tilgændgæld hørt om et par gange hvor folk har tabt en stor sten på bunden eller har smækket en stor sten ind i siden på akvariet, hvorefter det er flækket... Men man skal bare passe lidt på så sker der intet.
Okay. Regnede med jeg ville lave 2 søjler, hvor jeg borer hul i stenene og sætter dem på et plasticspyd. Og så en enkelt eller to løse sten på bunden, afhængig af pladsen.
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19

Indlæg af frederik »

så vil jeg ikke mene at det er nødvendigt, men det er selvf. noget du selv må afgøre... Så dyrt er flamingo jo heller ikke...

Venlig Hilsen
Frederik
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Vænge »

Ellers kunne du overveje at lægge et "ark" silikone nederst - så er der ikke noget der skrider nogen steder.
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

Vænge skrev:Ellers kunne du overveje at lægge et "ark" silikone nederst - så er der ikke noget der skrider nogen steder.
et "ark" silikone? hvad mener du med et ark? :)
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Vænge »

Kunne ikke lige finde det rigtige ord ;)

Jeg mener at have hørt at man kan købe et stykke silikone man kunne skære til og klistre i bunden med....silikone :D
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"