hvordan få værdierne på plads med balling

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

hvordan få værdierne på plads med balling

Indlæg af Jerslev »

Har knoklet med Balling og har brugt min egen danske oversættelse, men kan simpelt hen ikke få værdierne helt på plads. :G :devily:

I det store og hele ligger KH på mellem 7,4 og 7,7 og CA på 410 - 420, men er kh'en ikke for lav ?- ville gerne have den op over de 8
Bruger Doseringsmaskine som tilsætter over flere gange dagligt - pt er den indstillet til 12 gange ( Grotech )

Gode råd ønskes

PS: Søgefunktionen er vist i udu - den giver besked om, at søgningen er for generel.

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: hvordan få værdierne på plads med balling

Indlæg af herzberg »

Hvis du vil have din KH op, hvorfor booster du den ikke bare med noget rent pulver? Du kan bruge et af regneprogrammerne til tilsætning for at regne ud hvor meget du skal ca. bruge. Dagen efter kan du så måle, og se om værdien har skubbet sig og tilpasse derefter. Du SKAL måle på samme tidspunkt af dagen, da værdien er lavere jo længere væk fra "tilsætningstidspunktet" du kommer. Derfor vil du få forskellige resultater alt efter hvad tid på dagen du måler. 1 time efter tilsætning vil være et godt udgangspunkt (såfremt du tilsætter på én gang) - på dette tidspunkt er forbruget minimalt og væsken vil være fuldt opblandet i akvariet.

Jeg selv doserede til at begynde med KH over 12 timer om natten for at holde PH mere stabil. Men jeg synes ikke, at den var præcis nok, med de mange små doseringer (jeg brugte mindre KH end af de 2 andre), så nu doserer jeg alle 3 væsker på en gang (med 6 timers mellemrum). Jeg har ikke kunne se forskel på PH'en af den grund.

Din KH er ikke for lav til at skade noget, men der er selvfølgelig mindre plads til nedadgående tendens. Jeg selv prøver at holde mig omkring 8 og en CA på 430.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Gider du linke til disse regneprogrammerne, samt fortælle hvordan de fungere i bund og grund?
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

ronny.w skrev:Gider du linke til disse regneprogrammerne, samt fortælle hvordan de fungere i bund og grund?
Bump herzberg ;)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

ronny.w skrev:
ronny.w skrev:Gider du linke til disse regneprogrammerne, samt fortælle hvordan de fungere i bund og grund?
Bump herzberg ;)
http://www.mathgame.de/ , vælg Riffaqaristik i menuen til venstre og download programmet.
Programmet er let at bruge.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Denne er god: http://reef.diesyst.com/flashcalc/flashcalc.html
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions: 3
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Man kan ikke få værdierne "på plads" med Balling. Balling bør udelukkende benyttes til at vedligeholde værdier. Så brug "almindelige" tilsætningsstoffer til at få værdierne på plads og benyt balling til vedligeholdelse.
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Hougaard: Huh?

Dvs du ville ikke køre en for lav calcium eller kh op med balling?
/martin
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Nix, Jeg vil sætte værdierne 100% på plads med f.eks. salifert tilsætningsstoffer og derefter starte Balling. Du ved jo ikke om dine lave KH og lave Ca er "lige lave" - så hvis du kører dem op med balling er der ingen garanti for at ramme rigtigt.
pedersen
Foxface
Foxface
19
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af pedersen »

Enig med Hougaard - Balling metoden er til vedligeholdelse af parametre. Før Balling-metoden sættes på skinner, skal værdierne være på plads.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 43
19
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

ok - men hvordan anbefaler i så den optimale måde at tilsætte på?
Pt gør jeg, som der står i vejledningen - tilsætter mineralsalt plus nat.hydr. carbonat morgen samt 6 timer senere calsiumchlorid dihydrat.
Er det bedre med tilsætning over flere gange eller hvad? (har doseringsanlæg)

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
pedersen
Foxface
Foxface
19

Indlæg af pedersen »

Du skal først få dine værdier på plads, så de er hvor du ønsker dem

Derefter starter du stille og rolig op med at dosere efter, som der står i din vejledning. Herefter måler du dagligt dine værdier, og justerer doseringsmængden ind efter akvariets forbrug. Er værdierne stigende, skruer du ned for doseringen og omvendt.

Mange små doseringer er vel altid bedre end få store, da både fisk og koraller bedst kan lide så små udsving som muligt.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Nu er grund-elementerne i Balling jo Calciumklorid og Natriumhydrogenkarbonat, som mange af os alligevel bruger til at flytte Ca og KH med.
Jeg kan ikke se det fjerneste i vejen med at dossere én af dem alene for at buffe den respektive værdi. Hvis nogen kan argumentere for problemer eller mangler ved denne metode, ændrer jeg da gerne opfattelse, men ikke før.

/Kim
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Enig med Kim.

Jeg har masser af gange flyttet en værdi der er kommet ud af balance ved at tilsætte pulveret rent til sumpen.

Der findes en direkte Baling baseret saltberegner med navnet Acalc.exe. DEn findes på www.mathgame.de

Let at anvende.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Nolan skrev:Nu er grund-elementerne i Balling jo Calciumklorid og Natriumhydrogenkarbonat, som mange af os alligevel bruger til at flytte Ca og KH med.
Jeg kan ikke se det fjerneste i vejen med at dossere én af dem alene for at buffe den respektive værdi. Hvis nogen kan argumentere for problemer eller mangler ved denne metode, ændrer jeg da gerne opfattelse, men ikke før.
Enig vedr. grundelementerne, MEN nu taler vi "Balling", hvilket betyder at der er sporestoffer + (evt. magnesium) i hver dunk og så tilsætter du måske pludselig for meget af noget forkert.

/Erik
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Hougaard skrev: Enig vedr. grundelementerne, MEN nu taler vi "Balling", hvilket betyder at der er sporestoffer + (evt. magnesium) i hver dunk og så tilsætter du måske pludselig for meget af noget forkert.

/Erik
:wink:

Dét kan du selvfølgelig have ret i men det er vel bare at blande to "rene" opløsninger af de to og bruge dem som buffere ? Man har dem jo liggende alligevel.

... og den calculator Lars linker til, fungerer ganske fortrinligt til formålet (også når man bruger natron fra supermarkedet og kalciumklorid fra Matas istedet for de rene Ballingsalte).

/Kim
pedersen
Foxface
Foxface
19

Indlæg af pedersen »

Jeg tror i misforstår mit indlæg. Selvfølgelig kan Balling-saltene bruges til at få værdierne på plads med, men det har intet at gøre med det man kalder "Balling-metoden". Men jeg tror vi er ude i et slagsmål om ord.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"