Har nu efterhånden haft nitratproblemer i et kvart år. Niveauet er omkring 100 ppm, og er formentlig skyld i, at jeg har mistet et par dyre stenkoraller, men heldigvis ingen fisk.
Det er kun nitraten som driller, der har aldrig været problemer med nitrit eller ammonia.
Udover kontinuerlige meget store vandskift, synes jeg ikke rigtig, at det er muligt at få det nedbragt, så kom frisk med hjælp/forslag.
Min umiddelbare overvejelse er at opgradere min skummer, men er meget i tvivl om det løser problemet.
Et tillægsspørgsmål:
Jeg har idriftsat et nitratfilter (Aqua Medic NR1000) fyldt med 10L svovlkugler. Det har stået 1½ måned og drypper stadig kun med ca. 3 dråber pr. sekund. Er det stadig under indkørsel? Eller er det den forventede hastighed, når nitratniveauet er så højt? (Udløb fra nitratfilteret er nitrat-frit, og det er redox-styret (-170mV)).
Mit System:
- Akvariet har kørt i ca. 8 mdr.
- Samlet vandmængde er ca. 720L
- Ca. 100 kg LS/Reefkeramik
- 7 større fisk (10-12 cm), 10 mindre fisk (4-5 cm), og lidt rejer
- Tunze 9010 skummer (rated til 1000L)
- Aqua Medic NR1000 Nitratfilter med svovl (kørt i 1½ måned) (der er dårligt plads til caulerpa-alger)
- Bypass-filter med rowaphos
- Der fodres 2 gange om dagen. Lidt noritang (4x10 cm) og lidt flagefoder/granulat. Der holdes igen med frostfoder netop pga. nitratniveauet.
- Der tilføres calcium og magnesium vha. balling-metoden.
- Der er ingen rislefiltre, filtermåtter eller vat i systemet.
- Temperatur: 27°C
- Salinitet: 1026
- ph: 8
- KH: 9,6
- Ca: 410
- Mg: 1440
- Phosphat: 0,03
- Nitrat: 100
- Nitrit: 0
- Ammonia: 0