Hvilke alge?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
edite
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet

Hvilke alge?

Indlæg af edite »

Noen der kan fortelle meg hvad som vokser på denne sten og hvordan jeg skal få det bort ?
Det er brunt og litt halm-aktig , Hugoen napper litt på det, men bliver ikke kvitt det. Det vokser noen små skiveanemoner på den og er redd de ikke får vokse skikkelig på grunn av dette.

mvh.Sølvi
Vedhæftede filer
P7310002 brunt.jpg
P7310002 brunt.jpg (102.33 KiB) Vist 1413 gange
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilke alge?

Indlæg af Carsten »

Efter billedet at dømme er det en Gracilaria alge. Det skulle være en ønsket alge i akvariet. Skulle være god til at optage næring fra vandet.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Fint nok Carsten hos mig er det en plage ... vil du have nogle ... he he

Steen
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Hvis du er heldig er det rød Gracilaria (Der er et billede i denne tråd) og er du uheldig er det måske hvad de kalder "red wire algae" eller "red turf algae" på engelsk (mener det er Gelidium eller Gelidiopsis) og det er vist noget skidt at komme af med.

Prøv evt. at trække lidt i det, er det meget sejt er det nok desværre sidstnævnte.

/Magnus
edite
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17

Indlæg af edite »

Synes det var svært å se forskel på dem :(
Er ikke så seigt å dra i ,men ved jo ikke hvad der er rigtigt seigt da :)

Er det nogen forskel i så fald på hvordan disse vil spre seg ?
Har hatt denne sten i karet i et par mnd. og kan ikke se at den har spredt deg til andre steder ?

Mvh.Sølvi
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

edite skrev:Synes det var svært å se forskel på dem :(
Er ikke så seigt å dra i ,men ved jo ikke hvad der er rigtigt seigt da :)

Er det nogen forskel i så fald på hvordan disse vil spre seg ?
Har hatt denne sten i karet i et par mnd. og kan ikke se at den har spredt deg til andre steder ?

Mvh.Sølvi
Rigtigt sejt er du ikke i tvivl om...Jeg har haft en lille sten med "red wire algae", "red turf algae" eller hvad det nu kaldes og det kunne jeg næsten ikke trække af stenen og da ingen i mit akvarium spiste den endte jeg med at smide stenen ud.

Hvis det er Gracilaria er det meget nemt at slippe af med (hvis man har plads til en kirurg). Jeg havde Gracilaria over næsten alle mine sten i mit akvarium i begyndelsen og fjernede lidt manuelt bare for at det ikke kvalte de koraller jeg havde. Det var nemt at trække af stenene (dog blev der altid lidt siddende) og jeg kunne derfor holde det nogenlunde nede så det ikke gjorde skade. Da jeg så fik en gul kirurg gik den straks i gang med at æde det (Gracilaria bliver ikke kaldt "Tang heaven" uden grund :wink: ).
Jeg ville egentlig smide lidt ned i min sump men tænkte at det behøvede ikke være med det samme og glemte alt om det i et par dage, hvorefter mit akvarium var fuldstændigt ryddet for Gracilaria og min kirurg's maveskind var fuldstændigt udspændt. Så jeg nåede aldrig at få noget i sumpen (ellers super foder) :crybaby:

/Magnus
edite
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17

Indlæg af edite »

Prøver så å ta stenen op i løpet av helgen og forsøker å det af . Så får vi se i første omgang om Hugo kan klare resten af jobben . Hvis ikke ,så må det vel gerne en kirurg til hvis jeg kan klare å få fat på en .

Mvj.sølvi
Besvar

Tilbage til "Sygdom"