Hvilke luft i transportposen ?
- Alexcpdk
- Rev haj
- Reactions: 6
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Sydsjælland
Hvilke luft i transportposen ?
Hej, sad og tænkte over hvilke luft man putter i fiske poser under transport. så vidt jeg ved er der to forskellige?
En til kort transport og en til lang, hvad er hvad. og kan man bruge alm. komprassor luft ?
En til kort transport og en til lang, hvad er hvad. og kan man bruge alm. komprassor luft ?
Mvh
Alexander
510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Alexander
510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Hvilke luft i transportposen ?
Man bruger ren ilt. Så kan fisken holde sig i lang tid. Der er ingen behov for at bruge en kompresser.
- TorbenC
- Rev haj
- Reactions: 0
- 19
- Postnummer: 6760 Ribe
- Saltvand siden?: 2009
Ren ilt eller atmosferisk ilt (det som du indånder medmindre du har en iltflaske på ryggen)
Til lange transporter bruges der rent ilt, til kortere kan der bruges atmosferisk ilt.
Pust aldrig direkte i posen, da det du udånder er iltfattigt.
Til lange transporter bruges der rent ilt, til kortere kan der bruges atmosferisk ilt.
Pust aldrig direkte i posen, da det du udånder er iltfattigt.
-
- Kejser fisk
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Ahhrrr, det luft vi udånder har ca. 3-4 % mindre ilt end atm. luft. Så hvis det er en kort tur, bør det ikke have meget at sige. Men ok, hvis man kan fylde den med ren atm. luft, så er det da at foretrække.Pust aldrig direkte i posen, da det du udånder er iltfattigt.
Jeg har set en forhandler der med et snuptag lukker poserne så de er helt oppustet, som havde han brugt en kompressor. Måske bare enkelt håndelag, men det ser ret professionelt ud, imodsætning til andre forhandlere der står og kæmper med en kompressor.
- Carsten
- Rev haj
- 21
Det er såre simpelt. Man lukker blot posen helt oppe ved kanten og pressen luften ned af i posen.Lasse skrev:Ahhrrr, det luft vi udånder har ca. 3-4 % mindre ilt end atm. luft. Så hvis det er en kort tur, bør det ikke have meget at sige. Men ok, hvis man kan fylde den med ren atm. luft, så er det da at foretrække.Pust aldrig direkte i posen, da det du udånder er iltfattigt.
Jeg har set en forhandler der med et snuptag lukker poserne så de er helt oppustet, som havde han brugt en kompressor. Måske bare enkelt håndelag, men det ser ret professionelt ud, imodsætning til andre forhandlere der står og kæmper med en kompressor.
Det kræver max 3 forsøg før end man håndterer teknikken.
En høj smal pose er lettere at håndtere end en bred.
- TorbenC
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 6760 Ribe
Hvis de bruger en kompressor, håber jeg de har et filter foran.Lasse skrev: Måske bare enkelt håndelag, men det ser ret professionelt ud, imodsætning til andre forhandlere der står og kæmper med en kompressor.
- Hobbyakvaristen
- Palet kirurg
- 17
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Geografisk sted: Nordjylland
- Kontakt:
Normalt bruger man kun ren ilt til pakning af fisk, kort eller lang transport, dog er der ferskvandsfisk der enten skal have halvt af hver eller kun atmosfæriskluft.
Ved pakning m atmosfæriskluft lukker du posen foroven m den ene hånd, lader den glide ned over posen til den ønskede højde er der, sno toppen og bind en knude.
Ved pakning m atmosfæriskluft lukker du posen foroven m den ene hånd, lader den glide ned over posen til den ønskede højde er der, sno toppen og bind en knude.
-
- Kejser fisk
- 19
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Århus
Troede de fleste gjorde sådan (gjorde jeg også selv dengang jeg arbejdede med fisk - meget lettere end at puste), har ihvertfald sjældent set folk bruge en kompressor - det må være sådan noget saltvands nogetLasse skrev:Ahhrrr, det luft vi udånder har ca. 3-4 % mindre ilt end atm. luft. Så hvis det er en kort tur, bør det ikke have meget at sige. Men ok, hvis man kan fylde den med ren atm. luft, så er det da at foretrække.Pust aldrig direkte i posen, da det du udånder er iltfattigt.

Og det har stort set ingen betydning om man puster ned i posen medmindre fisken skal transporteres i virkelig lang tid (læs, over godt stykke over 12 timer), og det skal de jo sjældent når man står i butikken...
For akvarie setup - se min profil...
Venlig Hilsen
Frederik
- Bruno
- Picasso aftrækker
- 19
- Geografisk sted: Næstved
Jeg mener at have set at de i akvarieudstyr puster luft i posen med en kompressorBoris skrev:Hvis de bruger en kompressor, håber jeg de har et filter foran.Lasse skrev: Måske bare enkelt håndelag, men det ser ret professionelt ud, imodsætning til andre forhandlere der står og kæmper med en kompressor.
- Carsten
- Rev haj
- 21
Er du sikker på at det ikke er ilt??Bruno skrev:Jeg mener at have set at de i akvarieudstyr puster luft i posen med en kompressorBoris skrev:Hvis de bruger en kompressor, håber jeg de har et filter foran.Lasse skrev: Måske bare enkelt håndelag, men det ser ret professionelt ud, imodsætning til andre forhandlere der står og kæmper med en kompressor.
-
- Rev Papegøje fisk
- 17
- Postnummer: 2791 Dragør
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Dragør, Amager
Det er ilt de bruger i akvarieudstyr
... intet vand i stuen for tiden ...
- Bruno
- Picasso aftrækker
- 19
- Geografisk sted: Næstved
Nej overhovedet ikke. Redsea har sikkert ret.Carsten skrev:Er du sikker på at det ikke er ilt??Bruno skrev:Jeg mener at have set at de i akvarieudstyr puster luft i posen med en kompressorBoris skrev:Hvis de bruger en kompressor, håber jeg de har et filter foran.Lasse skrev: Måske bare enkelt håndelag, men det ser ret professionelt ud, imodsætning til andre forhandlere der står og kæmper med en kompressor.