Årsagen til den skal halveres eller skæres til 1/3, er for at få højere vandstand i "sumpen" bagved, herved kører skummeren bedre, og man undgår bedre de microbobler der kan komme fra skummeren og retur pumperne. Så der er ikke noget galt med at skære svampen til med det samme. Efter ca. 6 måndeder har jeg stadig svampen i, men den skal skylles grundigt MINDST 1 gang om ugen.
Der er en række tweaks du kan gøre for at forbedre dit nye RSM, så hvis ikke du allerede har læst tråden RSM for Dummies kan jeg klart anbefale dig at læse den igennem.
Mht. opstarten er det ret fedt ikke at have
fisk eller
snegle i det første stykke tid. Herved fokuserer man på det liv der kommer ud fra stenene i form af pots,
orme sngele, små
rørorme og meget mere. Når først der er
fisk og
koraller i, glemmer man lidt at der er en masse macro liv i akvariet. Men en del af dette vil du jo desværre gå glip af.
Anbefal evt kæresten at sætte sig foran akvariet sent om aftenen når alt lyset omkring akvariet er slukket undtagen månelyset. Med en rød cykel lygte kan man følge al det nataktive liv der kommer ud af stenen. Man kan blive overrasket over hvor meget levende der rent faktisk er. Min kæreste der godt nok er meget glad for, ja alt levende, om det er en hundehvalp eller en fugleedderkop, har fulgt meget med i indkøringsfasen og har siddet med en lille lygte foran akvariet sent om aftenen når jeg er kommet sent hjem. Men hun har nu også været meget utålmodig med: Hvornår kan vi få en lille erimit
krabbe i, og hvornår kan vi få flere
fisk osv
Men glæd dig til at komme hjem igen
For at forberede din kæreste kan du evt vise hende et par billeder der har fuld algefase så hun ikke bliver forskrækket.
Se evt. billeder fra min, jeg havde dog stort set ingen grøn alge fase, da mine sten kom fra et kørende
akvarie.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=15675