Eremitkrebs angrebet af lille dyr

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
tubbi
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Postnummer: 8585 Glesborg
Geografisk sted: Fjellerup, Djursland

Eremitkrebs angrebet af lille dyr

Indlæg af tubbi »

Jeg har lige siddet foran mit lille akvarie (45 L.) og set på at mine to eremitkrebs var oppe at slås, den
ene mente vist at den andens hus var bedre end sit eget, så den flåde den ud af sit hus.
Da der så er gået ca 3 min. hvor den har siddet uden hus på, kan jeg se at der er et meget lille dyr, der
farer rundt i akvariet, den er ikke mere end 2 millimeter lang, den angriber bagkropen på krebsen, som vrider sig meget,
det var så der jeg greb ind i "legen" og hurtig fik et sneglehus ned til den i en fart, og den kravlede ind i det.
nu er der jeg undre mig over hvad det er for et dyr der kan finde på at angribe et så meget størrer dyr? :devilish:

jeg skal lige nævne at det er et ny opstartet akvarie og jeg har kun 2 krebs, 2 snegle og en sø hare. :f3:

Keld TT
Brugeravatar
tubbi
Copepod
Copepod
Reactions:
17

Re: Eremitkrebs angrebet af lille dyr

Indlæg af tubbi »

opdatering den er død her til morgen den krebs der blev angrebet, dens bag krop ser ud som om den er halvt spist, men jeg ved at det lille dyr ikke kom
med ind i snegle huset, så det må jo være bidet den er død af, eller hvad? jeg havde godt nok lige købt den kerbs i torsdags, men den har været aktiv
lige indtil angrebet. :crybaby: :G :puppydogeyes:
Mickey
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Mickey »

Er du sikker på du ikke bare har fundet dens exoskelet, exoskeletet ligner den fuldstændigt bortset fra bagdelen hvor den har kravlet ud. Husk at lægge en masse forskellige huse ned, de skifter nemlig ret tit og hvis der ikke er nogle så går det ud over andre krebs og snegle, som du lige har oplevet.

Hilsen Mickey
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

Det lile dyr du så var nok bare en eller anden pot, de er lynhurtigt fremme når de kan lugte mad, men jeg tvivler nu på at det er den ene der kan have spist din erimit :rolleyes:

Som Mickey skriver er det nok bare et exoskelet du har fundet. Vi troede også at vi havde mistet en erimit de første to gange vi fandt et exoskelet, specielt anden gang da det hang ud fra skallen af vores dagaktive, og derfor fravorit, erimit krebs. Kæresten havde skallen oppe på lysamaturet for at studere skellettet indtil der pludselig var en lille krebs der kiggede på hende inde fra skallen, og tilbage i baljen kom erimitten.

Exoskelettets foreste del ser fuldstændig intakt ud med kløer, ben, tentakler og det hele, mens den bløde bagkrop som man sjældent ser er helt forsvundet.

Så tjek skallen den var i sidst du så den, så finder du nok din erimit igen :wink:
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
tubbi
Copepod
Copepod
Reactions:
17

Indlæg af tubbi »

mange tak for jeres hurtige svar, jeg ved det ikke er dens exoskelet, det er hele kebsen der er død, jeg har prøvet det andet, der var jeg sikker på den var død.
Jeg tror nok på det med at det skulle være pot, det var først da den var ude af sit hus at jeg så den lille "ting" svømme helt vilt hurtigt frem og tilbage, for meget hurtigt at finde bagkroppen på krebsen, jeg tror nu heller ikke at der som sådan er spist noget af kebsen, her er et billed af den døde kerbs så kan i selv vuderere.

[album]2823[/album]

Jeg er lidt nysgerig, hvad er det for en kerbs i har der er dagaktiv, for det kunne da være lid sjovt. :P
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Den ser godt nok noget død ud. De fleste eremit krebs er aktive så længe der er lys over akvariet, og muligvis også efter.
Det kan have været en isopod som har siddet på krebsens bagkrop, og den er farlig for sådan en lille blød fyr.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Isopod ville nok også være mit bud, jeg har selv haft en enkelt i mit akvarium for noget tid siden (den kom med en koral) denne var dog noget større - nok ca 3-5mm:

Der er et billede af den i denne tråd:
Hitch hiker tråden (pest eller ej)

/Magnus
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"