Hvad kan man forvente

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Intergral
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Geografisk sted: Nordjylland, Frederikshavn

Hvad kan man forvente

Indlæg af Intergral »

Jeg vil gerne vide hvad jeg kan forvente !!!!

Jeg startede min nye balje "RSM" den 16/7-2008, og har læst og læst og læst, hvad man nu kan finde rundt omkring om saltvandsbaljer. Da det jo, dags dato, ikke er mere end 10 dage siden, jeg fik det hjem, og hældte vand, salt og "levende sand" i, og den 19/7-2008 kom der 22,5kg levende sten i. Nu kan jeg se at brunalgerne kommer stille og roilgt, og jeg tager det meget roligt. Begge powerheads har kørt hele tiden incl. skummer, med de leverede porøse keramik rør, kulfilter plus lidt polyfilter.

Hvad kan jeg forvente det næste stykke tid, og hvad skal der eventuelt gøres.

OGSÅ lige "igen" det med lys ??? Nogen siger det er godt med det tændt hele tiden, nogle ca 10 timer om dagen.....................Hvad skal man her i opstarts fasen???

Værdier i dag den 26-7-2008.:
Temp:26,8 C
Salinity:1,023
pH:8,2
Alkalinity:2,0
Calcium:450ppm
No2<0,3mg/l
No3:7,5ppm
Fosfat:0,3ppm
kH:7
NH3:har ikke købt det endnu (igen har det)
DSC00622.JPG
DSC00622.JPG (44.37 KiB) Vist 5822 gange
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hvad kan man forvente

Indlæg af christiantt »

Lyset skal i hvert fald ikke være tændt hele tiden. Lige meget om det er et helt nyt akvarie, eller et der har kørt i flere år :)
10 timer lyder fint, men jeg vil også tro at 9 timer er rigelig - det kommer an på hvad der passer bedst for dig.

Du skal i hvert fald tage det stille og roligt i opstarten. Kan se at du er begyndt at putte koraller i, og du skal være opmærksom på at nogle er sværere at holde end andre, og nogle kræver et akvarie med stabile og gode vandværdier.

Fosfat og nitrit skal helt væk inden du begynder at putte liv i. Du kan godt putte snegle eller små eremitkrebs i, men ikke nogen fisk eller rejer :)
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Det er alt for tidligt du er begyndt at putte koraller i...
Efter min mening skal du lade det køre i fred og ro i min. 30 dage inden du overhovedet putter levende i... Og så skal du starte med et Cleanup crew: eramitkrebs og snegle..
Du behøver ikke lys i opstartsfasen- lad bare baljen stå i fred og selv komme igennem modningen...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Det ser jo alt i alt meget fornuftigt ud, lys er som Christian siger meget fint med 10 timer om dagen, det næste dr gerne skulle komme er at de brune alger bliver afløst af de grønne, ellers skal du bare vente og nyde det lille naturfæmomen du trods alt har i din stue :GO
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Intergral
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Intergral »

Jeg fik at vide jeg sagtnes kunne komme de tre levende i, men det kan jo være for at sælge, den hvide er død, bare til pynt....
Intergral
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Intergral »

Skulle man gå ud og købe et UV anlæg?????????????
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Nej, UV behøver du slet ikke endnu. Det er godt for systemet at der kommer alger, det er ganske naturligt. UV er heller ikke noget som du behøver i fremtiden, men det er meget smag og behag.

Og du skal i hvert fald ikke slukke lyset som engelquist skriver... ;) Når der er lys på baljen, kommer algerne hurtigere (og forsvinder dermed forhåbentlig også hurtigt :P)

Jeg syntes dog heller ikke at du skal pines ved at vente 30 dage på at få liv i. Har da hørt om garvede akvarister der allerede efter 1 dag satte fisk i et akvarie. Det ville jeg dog ikke gøre, men som før sagt så syntes jeg godt at du kan putte eremitter eller snegle i.
Intergral
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Intergral »

Takker til jer alle, meeeeeeeeeeeeeen

Nu ligger landet sådan, at jeg sejler for Maersk, og skal afsted på fredag, og kommer hjem måske ca. den 23 oktober. Det er jo så prinssesen der skal passe min elskede balje, så jeg søger og leder for at gøre det så let for hende som muligt.

Jeg har nemlig TÆNKT på at få to turbosnegle og en eller to emeritkrebs her i ugen inden jeg tager afsted.

JEG HAR brug for lidt planlægning fra jer der har MEGET mere styr på det her end jeg.

:pray: :pray: :pray: :pray: :pray:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du har ikke kunnet få fat i et NH3 sæt er ikke så mærkeligt, da det er NH4 vi tester for, men det er heller ikke så nødvendigt at teste for ammoniak.
Det undrer mig at der på billedet er koraller.
Intergral
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Intergral »

Carsten.:
Jeg fik at vide jeg sagtnes kunne komme de tre levende i, men det kan jo være for at sælge, den hvide er død, bare til pynt....
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Intergral skrev:Carsten.:
Hvad var det for et båthorn der sagde det??
Intergral
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Intergral »

Styr på Dyr..................Ejeren
Intergral
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Intergral »

Nu er de der, hvad gør vi så????

Dør de, ja så dør de, :angry: , men der er jo ikke noget at gøre nu......
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Var det ikke også ham der havde sagt at du skulle lade akvariet stå uden sten i 3 måneder??

Tror du ikke du skulle lade være med at høre på det vrøvl han kommer med.
Intergral
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Intergral »

Det er der så sandelig noget der tyder på......................... :devilish: :devilish: :devilish:
Intergral
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Intergral »

JO det var ham...........................................
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Større fjols end man skulle tro.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlæg af iceMD »

Hey jeg er næsten stoppet med at handle derude....! sidst jeg var der, godt nok tidligt om morgen, var der 6 saltvandsfisk +mange ferskvandsfisk, der enten lå døde eller som så meget syge ud... :(
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Det kan ske for mange at der ligger døde fisk og det viser også at skal man være sikker på at du får gode fisk skal de haft gået hos forhandleren i et par uger ... ser de friske ud og ikke sultene har du store chancer for at de vil overleve når du køber dem.Derfor køb ikke når forhandleren lige har fået en sendning hjem.

Den spade i handler hos skal i ikke høre på han sælger kun for at få sin foretning til at løbe rundt og det vil koste ham dyrt i sidste ende når deres kunder opdager at de får dårlige råd så det er kun et spørsmål om tid før han ikke er der.

Nu hvor du har fået koraller i akvariet så ville det bedste være bare at tage det rogligt ikke komme mere i akvariet.

Steen.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Nu tror jeg ikke pt. styr på dyr tjener deres penge ved at kører saltvand, tværtimod så lever de af deres malawier som er nogen af DK's dyreste, for som han siger til sine kunder så er det cream della cream og han får hjem kun de bedste af de bedste hjem og nordjyderne hopper lige i den med begge ben, så hans forretning på malawi siden går strygende og har gjort det i mange år, så nej han lukker nok ikke pt. pga. dårlig omtale fra saltvands siden.

Ved det for jeg er gamle malawi mand siden ca. 1991 ;)

Så så jeg lyset sidste år. :jump :jump :jump :jump :jump :jump :jump

Men var jeg dig, ville jeg kører derud og banke i bordet og give dem en chance for at korrigere deres monster fejl, i stedet for at folk sidder på dette forum og pisker en stemming op ;), og dette er en kæmpe fejl i sig selv, hvis forretningen ikke aner at der gjort noget forkert.

Vil de så ikke hører, så har man ret til at piske en stemmng op efter min menning, men en forretning skal have en chance for at udbedre deres fejl i føste omgang, uanset hvilken forretning vi snakker om
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Nåe det er Carsten Giesel ham med certifikaterne, som folk betaler en formue for, og som ikke er mere værd end det papir det er trykt på.

Og så påstår jyderne at de ikke er naive :)
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Lige nøjagtig ;) men det er kun jyderne nord for silkeborg ;)
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Et nyt akv kan ikke indeholde permanent liv før der er etableret en nitrogencyklus.
iflg G. Sandford der har skrevet. bl.a akvariehåndbogen,
tager det 36 dage at modne et spritnyt akv.
Der er ingen rigtigt gode genveje hvis alt er nyt !

De første 10 dage er ammoniak indholdet dødeligt for fisk,
derefter falder indeholdet af ammoniak, men så stiger indholdet af giftigt nitrtit.
Efter 29 dage topper nitriten og omdannes derefter de næste 7 dage til det mere uskadelige nitrat.
:whistle: 200x60x60 = 720L
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Lige meget hvad han sælger skal han holde sig til det han ved noget om og så er jeg pisse ligeglad med hvad det er ... her snakker vi levene dyr han sælger til et ny opstaret saltvandsakvarie og velvidene eller ej at de vil få et hårdt liv fra starten og i de største tilfælde vil de dø.

Ved manden ikke bedre burde han sælge lego istedet for eller holde sig til de hundestejlere med papir på.

Steen
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Skal man vide noget som ferskvand er styr på dyr et fint sted at spørge. men har nu oplevet MANGE gange at kunder i styr på dyr, får dårlige råd.

Det er en skam de ikke får sat sig mere ind i det hele.
Intergral
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Intergral »

Man kan sikkert sige meget om Styr på Dyr, jeg har fået en særdeles god betjening, og den ene derude har hjulpet mig meget. Som jeg ser det en der lige så mange meninger om opstart at en salt balje som der er mennesker på jorden. Der jeg prøver ved alle de forums der er, er at drage en parrell igennem alle meninger, og så se hvad der kommer frem. Rigtigt nok er der nogen der kun har profit på hjernen, men derfor må vi alle hjælpe hinanden, bla her i forum(s), OG for alt i verden undgå alt for meget mudderkastning, det kommer vi ingen steder med.

Som en gammel overordnet til mig engang sagde, jeg slår dig ikke i hjel for at lave en fejl, men jeg gør det, hvis du laver den igen.....!!!! Den kan man jo så tænke lidt over.

Og så til noget andet......

Jeg har i dag fundet en masse liv i baljen, se billed som bare et eksempel, hvad er de for nogen og den ovenover. Jeg har fået at vide at mine sten var "afgasset", hvad det så end måtte betyde, men det vrimler med liv i alle afskygninger.

OG endnu engang TAK til jer alle som hjælper.. :K :K :K :K
Vedhæftede filer
DSC00623.JPG
DSC00623.JPG (46.04 KiB) Vist 5414 gange
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Der som du selv skriver mange meninger om hvordan man starter et saltvandsakvarie op, men jeg mener ikke der er de store forskellige i meningerne.
Det er da klart at manden ikke her en fis forstand på det han snakker om. Når han den ene uge råder dig til at lade vandet stå uden sten i, i 3 måneder. Og blot en uges tid senere fortæller dig at du sagens kan komme koraller i akvariet, samtidigt med stenene. Uanset hvor "afgassede" de er duer det ikke. Især ikke når du ikke er hjemme til at gribe ind hvor noget sker.
Nok er din kone/kæreste der til at passe det, men det er de færreste der har forståelsen for det, da de som regel kun interesserer sig for om det ser pænt ud eller ej.
Det er kun meget få der har held med at flytte sten, fisk og koraller til et nyt akvarie i et hug.
Intergral
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Intergral »

Sagen er bare så nu, hvad gør jeg???????????? Det er der nok lige så mange forslag til :y
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Forstår sgu godt du er forvirret, når man læser tråden igennem... synes der efterhånden er kommet en del utålmodighed ind i hoppyen- idag kan man ikke vente med at komme liv i baljen og helst få dage efter opstart... men igen og igen, ser vi tråde herinde hvor folk beklager deres nød over problemer med bl.a. slimalger, fiskedød og koraler der ikke trives...

Dette er en hoppy hvor tålmodighed lønner sig i det lange løb- alt i saltvand skal gøres langsomt.... (og nu kommer der sikkert en håndfuld indlæg der taler for det modsatte... :wink: )
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Intergral skrev:Sagen er bare så nu, hvad gør jeg???????????? Det er der nok lige så mange forslag til :y
Lad det hele stå og passe sigselv mens du er på langfart- din kæreste skal bare sørge for at fylde vand på for at kompensere for fordampet vand.. smid evt en håndfuld snegle og eramitkrebs i...
Så har du en indkørt balje når du kommer hjem...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"