Sohal erfaring

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Sohal erfaring

Indlæg af sejeulki »

Vil gerne høre lidt erfaring om sohal. Pt. har de en i platorama som svømmer med et par gule kiruger. Er dog bekymret for følgende udsagn:

"Sohal Tangs are very aggressive. They should not be kept with other Tangs or Wrasse species. They tend to be well-behaved with old tank mates, but try to kill any new additions. They are only suited for large aquariums with other aggressive fish. They do fairly well in very large reef systems with no other Tangs, and plenty of swimming room."

-http://www.liveaquaria.com/product/prod ... id=383&N=0

Dette syntes jeg ikke passer overens med det jeg så i plantorama. Kan den ikke holdes med fredelige kiruger og prøver den virkelig at dræbe nye fisk?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Sohal erfaring

Indlæg af StarF »

sejeulki skrev:Vil gerne høre lidt erfaring om sohal. Pt. har de en i platorama som svømmer med et par gule kiruger. Er dog bekymret for følgende udsagn:

"Sohal Tangs are very aggressive. They should not be kept with other Tangs or Wrasse species. They tend to be well-behaved with old tank mates, but try to kill any new additions. They are only suited for large aquariums with other aggressive fish. They do fairly well in very large reef systems with no other Tangs, and plenty of swimming room."

Dette syntes jeg ikke passer overens med det jeg så i plantorama. Kan den ikke holdes med fredelige kiruger og prøver den virkelig at dræbe nye fisk?
beklager jeg blander mig, men du kan da ik seriøst overveje at smide flere kiruger i dit akv? de er jo også ret store deres fisk.

jeg har ingen erfaring med dem, men alt hvad jeg har læst, så når du kommer sohal i, så er det ik muligt at tilsætte flere kiruger. ihvertifalde ikke uden en hvis risiko. sådan er det også en række andre kiruger, linarus osv.
Senest rettet af StarF lør 26. jul 2008 10:35, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Ja lad være at blande dig. Først skriver du beklager og så kommer en ret nedladende: 'du kan SERIØST ikke overveje at smide flere kiruger i dit akv'. Det er tit du lige skal komme med en eller anden spydig/bedrevidende kommentar i andres inlæg hva?

Spurgte efter erfaringer med denne fisk, da det interesser mig. Hvis den skal i mit eget så skal det være en baby sohal og evt. skulle kirugerne op.

Hvis du ingen erfaring har så lad være at skrive i denne tråd. Hørte igår derude, at du selv ville have den. Er det derfor du skriver i min tråd - fordi du er bange for jeg køber den før dig?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

sejeulki skrev:Ja lad være at blande dig. Først skriver du beklager og så kommer en ret nedladende: 'du kan SERIØST ikke overveje at smide flere kiruger i dit akv'. Det er tit du lige skal komme med en eller anden spydig/bedrevidende kommentar i andres inlæg hva?

Spurgte efter erfaringer med denne fisk, da det interesser mig. Hvis den skal i mit eget så skal det være en baby sohal og evt. skulle kirugerne op.

Hvis du ingen erfaring har så lad være at skrive i denne tråd. Hørte igår derude, at du selv ville have den. Er det derfor du skriver i min tråd - fordi du er bange for jeg køber den før dig?
haha :)

har svært ved at se HVOR jeg er nedladende, faktum er du før har "spurgt" til råds om hvad fisk du MERE ku ha i dit akv, det er faktum samtlige brugere her inde sagde du allerede havde for mange fisk, men hørte du efter? Nææææ du har skummer og stort nitrat filter, men kan stadig ikke holde no3 nede.

Så er det sku da kun naturligt at man bliver nysgerrig om du nu har tænkt dig at smide mere i dit akv. Havde det været hunde eller katte, så havde ALLE jo ment det er dyreplageri at ha så mange på så lidt plads!

og lad nu være med at påstå jeg taler nedladende til dig, hvilke jeg ikke mener jeg har gjort. Du har jo mere fint følende følelser end en 13 årie spejder pige!

desuden har jeg købt min sohal. ;)

og hvor tit har jeg lige smidt "bedre vidende" kommentar i andres indlæg? jeg har skrevet mine holdinger til ting, lige som carsten, og alle de andre gør, handler sku da ikke om bedvidendehed eller andet.. lad nu være med at blive tøse fornærmet!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Min erfaring med A. sohal stemmmer ikke helt overens med det som står i teksten. Den jeg havde var underdog i akvariet, og det på trods af at den var lige som stor som de andre.
Men selvom vi ikke skal tillægge fisk nogen form for intilligens, så er der meget stor forskel i deres temperment
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

smukt du nu også ringer og spiller hård :)
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Syntes nemlig også jeg har læst et par steder at folk har gode erfaringer med dem. Du anbefalder dem jo selv. Synes nemlig det jeg så i plantorama ikke stemte overens med hvad jeg læst på www.liveaquaria.com, men de skriver jo også at en blenny bicolor er reefsafe.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

sejeulki skrev:Vil gerne høre lidt erfaring om sohal. Pt. har de en i platorama som svømmer med et par gule kiruger. Er dog bekymret for følgende udsagn:

Hvor mange liter er din balje på?
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

530L
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

sohal i søgefeltet på reefcentral:

http://reefcentral.com/forums/search.ph ... genumber=2
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det er en kirurg fra Acanthurus familien, med alt hvad der dertil hører, og det bliver endda en ret så stor en!

Når det så er sagt, så synes jeg ikke på nogen måde den er værre end alle de andre fra samme familie, og har selv haft den med massere andre kirurgfisk.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"