Indre parasitter
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Nordsjælland
Indre parasitter
Nogle der har erfaring med indre parasitter? Mine nye klovne har muligvis fået dem, de ser raske ud bortset fra at de spiser meget lidt. Jeg bemærkede også igår, at den lille af dem havde hvidt udflåd hængede ud fra bagpartiet, den har næsten ikke spist noget her de sidste par dage.
Jeg foder 2 gange om dagen, den ene dag tørfoder og den anden frostfoder. Jeg har haft den lille i 14 dage ca. og den store lidt under en uge. Der var ca en halvtimes stridigheder den første dag jeg introduceret den store, men der har efterfølgende ikke været noget som helst og de svømmer sammen som et par nu.
Håber nogle kan hjælpe.
Hilsen Mickey
Jeg vedlægger lige nogle billeder så i kan se dem.
Jeg foder 2 gange om dagen, den ene dag tørfoder og den anden frostfoder. Jeg har haft den lille i 14 dage ca. og den store lidt under en uge. Der var ca en halvtimes stridigheder den første dag jeg introduceret den store, men der har efterfølgende ikke været noget som helst og de svømmer sammen som et par nu.
Håber nogle kan hjælpe.
Hilsen Mickey
Jeg vedlægger lige nogle billeder så i kan se dem.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Indre parasitter
Få den ud af akvariet inden den smitter de andre, det er den sygdom som til ferskvasndsfisk kaldes bugvattersot.
Du skal sætte den i et karantæne akvarie og behandle den der.
Du skal sætte den i et karantæne akvarie og behandle den der.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
hmm, har lige læst lidt om det og det er helt sikkert den nyankommene der er smitteren. Dens hud ved hovedet er lidt hullet, som også skulle være et symtom og jeg synes også den lille er ved at få små huller ved hovedet. Det lyder som om det er en ret væmmelig sygdom, skal jeg så bare behandle begge i et karatæne akvarie eller. Hvad med parasitterne i mit akvarie, får fiskene ikke bare sygdommen igen, når de bliver smidt i?
Hilsen mickey
Hilsen mickey
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvis akvariet ikke er så stort, kan det måske lade sig gøre at behandle der. I det tilfælde ville jeg låne et UV rør af en eller anden.
Det medikament du skal have fat i, hedder blandt andet Furapond eller Aquafuran. Fælles for medikamenterne er at det aktive stof hedder Nifurprinaol( stavet forkert). Husker ikke om det skalder bløddyr, men tror det ikke.
Du burde også kigge på hvorfor den er blevet syg. Stress, dårligt vand og forkert fodring er blandt årsagerne.
Jeg siger ikke at fisken er blevet smittet i dit akvarie, men det er der den er brudt ud.
Det er iøvrigt flagellater som er i tarmene på alle fisk, men fordi fisken har været svag, har de overtaget.
Det medikament du skal have fat i, hedder blandt andet Furapond eller Aquafuran. Fælles for medikamenterne er at det aktive stof hedder Nifurprinaol( stavet forkert). Husker ikke om det skalder bløddyr, men tror det ikke.
Du burde også kigge på hvorfor den er blevet syg. Stress, dårligt vand og forkert fodring er blandt årsagerne.
Jeg siger ikke at fisken er blevet smittet i dit akvarie, men det er der den er brudt ud.
Det er iøvrigt flagellater som er i tarmene på alle fisk, men fordi fisken har været svag, har de overtaget.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
Okay, prøver at finde noget reefsafe medicin og behandler i akvariet, får at undgå mere stress. Må se om jeg også kan få fat i noget uv lys, hvordan er det med uv lys må man godt bruge det imens man behandler?
Ang. grunden til sygdommen, må jeg konkludere at det enten skyldes stress eller forkert fodring, da mine værdier ser ud til at være stabile og mine koraller og bløddyr ser raske ud. Omkring fodring hvad er så forkert og rigtigt, har næsten ingen erfaring på det område, jeg foder kun tør og frosfoder som beskrevet øverst.
Ellers tak for hjælpen carsten.
Hilsen Mickey
Ang. grunden til sygdommen, må jeg konkludere at det enten skyldes stress eller forkert fodring, da mine værdier ser ud til at være stabile og mine koraller og bløddyr ser raske ud. Omkring fodring hvad er så forkert og rigtigt, har næsten ingen erfaring på det område, jeg foder kun tør og frosfoder som beskrevet øverst.
Ellers tak for hjælpen carsten.
Hilsen Mickey
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Du har sandsynligtvis intet forkert gjort. Det formentligt en "skade" der er sket et sted fra fangsstationen og til butikken.
Det er først hvis det er noget som sker måneder efter købet at man kan begynde at snakke om ensidig fodring.
Jeg nævnte blot de mulige årsager til sygdommen.
Jeg kan ikke tro at det er skadeligt både behandle med nifurprinaol og så have et uv rør over.
Det er først hvis det er noget som sker måneder efter købet at man kan begynde at snakke om ensidig fodring.
Jeg nævnte blot de mulige årsager til sygdommen.
Jeg kan ikke tro at det er skadeligt både behandle med nifurprinaol og så have et uv rør over.