Levende sten -hvor mange/få
- Caminero
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Søborg - Kbh.
Levende sten -hvor mange/få
Jeg skal til at starte et nyt saltvandsakv. og har i mine andre akv. rigtig mange LS.
I det nye kunne jeg imidlertid godt tænke mig meget mere "svømmeplads", dvs. ganske få sten. Findes der en tommelfingerregel om, hvor mange kg. LS man skal have min/max pr. liter vand?
På forhånd tak.
I det nye kunne jeg imidlertid godt tænke mig meget mere "svømmeplads", dvs. ganske få sten. Findes der en tommelfingerregel om, hvor mange kg. LS man skal have min/max pr. liter vand?
På forhånd tak.
- Dezon
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Herning
Re: Levende sten -hvor mange/få
mener nok man regner med 10L vand til 1Kg LS og så kan man smide 6kg Fakse kalk i istedet for 6kg LS
jeg har 45Kg i mit 325L og 6 kg Fakse kalk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Dezon skrev:mener nok man regner med 10L vand til 1Kg LS og så kan man smide 6kg Fakse kalk i istedet for 6kg LS

Faxekalk er extremt massivt og fylder derfor ikke ret meget pr. kilo. 6 kilo faxekalk kan du have i en skotøjsæske, og 6 kilo levende sten fylder en god del af en termokasse.
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)
Du kan jo bare komme alle stenene i sumpen hvis det er men der skal vel være lidt gemmesteder til fiskene i akvariet
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Den mest brugte tommelfingerregel er nok, som Dezon siger, min. 1 kg. levende sten pr. 1 liter vand. Der er bare så ufatteligt mange faktorer, der spiller ind, at det er umuligt at give et konkret svar. Kvaliteten af de levende sten kan helt sikkert betyde rigtig meget, og så selvfølgelig hvilke andre rensningsforanstaltninger der er på akvariet.
Jeg vil nok anbefale dig at dossere ozon, hvis du vælger at have relativt få sten, da ozon ligesom levende sten kan nedbryde affaldsstoffer.
Jeg vil nok anbefale dig at dossere ozon, hvis du vælger at have relativt få sten, da ozon ligesom levende sten kan nedbryde affaldsstoffer.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Caminero
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 17
Tak for svarene, tror jeg vil forsøge med sten i sumpen, og måske bygge nogle søjler med "elektrikerrør" gennem LS.
Lige et enkelt spørgsmål mere: hvordan "påvirker" riff-keramik tommelfingerregelen? Kan man erstatte nogle LS af riff-keramik (eks. riff-søjler)?
Lige et enkelt spørgsmål mere: hvordan "påvirker" riff-keramik tommelfingerregelen? Kan man erstatte nogle LS af riff-keramik (eks. riff-søjler)?
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Det plejer man at kunne. Men det kommer helt an på hvor porøse reef-keramikken er...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Du skal være opmærksom på at der går evigheder før end at riffkeramikken, får tilnærmelsesvis samme effekt som levende sten.Caminero skrev:Tak for svarene, tror jeg vil forsøge med sten i sumpen, og måske bygge nogle søjler med "elektrikerrør" gennem LS.
Samtidig kan riffkeramik give en del fosfat i vandet.
- Caminero
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 17
Selvom tålmodighed er et must, når det gælder denne hobby, er der vel ingen grund til at udfordre sig selv unødigt.. 
Jeg tror, jeg vil bruge gode gammeldags LS, og dermed være på den sikre side.
Tak for Jeres svar!

Jeg tror, jeg vil bruge gode gammeldags LS, og dermed være på den sikre side.
Tak for Jeres svar!
- Dezon
- Rev haj
- Reactions:
- 17
mit kalk ligger i min sump, det er brækket op..
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
det faxe kalk, er vel mere eller mindre ubruligt.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Efter min mening helt ubrugeligt. Alt for massivt.StarF skrev:det faxe kalk, er vel mere eller mindre ubruligt.
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)
Giver faxe kalk noget calcium til akvariet så man ikke skal tilsætte så ofte?
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Kun hvis din pH-værdi er drabeligt lav (under 7).Jesper B skrev:Giver faxe kalk noget calcium til akvariet så man ikke skal tilsætte så ofte?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Amager
Måske vi snart burde få noget på det rene.....Det hedder faktisk Bryozokalk...og ikke Fakse kalk....det hedder byen nemlig.
Kalk er betegnelsen på en bjergart, der hovedsageligt består af calciumcarbonat (CaCO3) i form af mineralerne calcit eller aragonit. De fleste kridt- og kalktyper er dannet i havene, som for mere end 65 millioner år siden dækkede hele Danmark og en stor del af det øvrige Europa.
Kalk fra Danienperioden
Kalken i Fakse Kalkbrud stammer fra Danienperioden, der indledtes for ca. 65 millioner år siden og varede ca. 5 millioner år. I Danien er den mest almindelige bjergart bryozokalk. Bryozokalken er dannet i banker og består overvejende af stænglede og forgrenede skeletter af bryozoer - på dansk kaldet mosdyr. Bryozoernes skeletter er opbygget af det stabile kalkmineral calcit. Imellem bryozogrenene findes skeletresterne af endnu mindre organismer, som har levet i havet på samme tid som bryozoerne. Hovedparten af disse skeletrester består af kokkolitter, der er betegnelsen på nogle calcitplader, der stammer fra en kalkalge. Rester af kiselsvampe (kisel = SiO2) er også blevet aflejret i kalksedimentet og har siden samlet sig i de meget karakteristiske flintlag, som er så dominerende i bryozokalken.
Fakse Kalkbrud blev i sin tid anlagt på grund af forekomsten af koralkalk, som er speciel for netop området ved Fakse. Koralkalken blev dannet som banker på bunden af havet på forholdsvis dybt og køligt vand. Korallerne voksede i store kolonier - overvejende af arten dendrophyllia candelabrum (dvs. grenet som kandelabre), der havde skeletter opbygget af det forholdsvis ustabile kalkmineral aragonit. At koralkalken er så stærkt hærdet, som det ses i dag, skyldes det faktum, at aragonitten - efter korallernes død - er blevet opløst og derefter genudfældet som det mere stabile kalkmineral calcit, der har virket som en cement mellem de enkelte kalkpartikler.
Ud over koraller, bryozoer og kiselsvampe har der også levet andre dyr, f.eks. hajer, blæksprutter, krabber, brakiopoder og snegle mm., der alle kan findes som fossiler i kalken.
Kalk er betegnelsen på en bjergart, der hovedsageligt består af calciumcarbonat (CaCO3) i form af mineralerne calcit eller aragonit. De fleste kridt- og kalktyper er dannet i havene, som for mere end 65 millioner år siden dækkede hele Danmark og en stor del af det øvrige Europa.
Kalk fra Danienperioden
Kalken i Fakse Kalkbrud stammer fra Danienperioden, der indledtes for ca. 65 millioner år siden og varede ca. 5 millioner år. I Danien er den mest almindelige bjergart bryozokalk. Bryozokalken er dannet i banker og består overvejende af stænglede og forgrenede skeletter af bryozoer - på dansk kaldet mosdyr. Bryozoernes skeletter er opbygget af det stabile kalkmineral calcit. Imellem bryozogrenene findes skeletresterne af endnu mindre organismer, som har levet i havet på samme tid som bryozoerne. Hovedparten af disse skeletrester består af kokkolitter, der er betegnelsen på nogle calcitplader, der stammer fra en kalkalge. Rester af kiselsvampe (kisel = SiO2) er også blevet aflejret i kalksedimentet og har siden samlet sig i de meget karakteristiske flintlag, som er så dominerende i bryozokalken.
Fakse Kalkbrud blev i sin tid anlagt på grund af forekomsten af koralkalk, som er speciel for netop området ved Fakse. Koralkalken blev dannet som banker på bunden af havet på forholdsvis dybt og køligt vand. Korallerne voksede i store kolonier - overvejende af arten dendrophyllia candelabrum (dvs. grenet som kandelabre), der havde skeletter opbygget af det forholdsvis ustabile kalkmineral aragonit. At koralkalken er så stærkt hærdet, som det ses i dag, skyldes det faktum, at aragonitten - efter korallernes død - er blevet opløst og derefter genudfældet som det mere stabile kalkmineral calcit, der har virket som en cement mellem de enkelte kalkpartikler.
Ud over koraller, bryozoer og kiselsvampe har der også levet andre dyr, f.eks. hajer, blæksprutter, krabber, brakiopoder og snegle mm., der alle kan findes som fossiler i kalken.
[url=http://www.TickerFactory.com/]

[/url]

[/url]
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Amager
[url=http://www.TickerFactory.com/]

[/url]

[/url]
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Mads du mener nok : 1 kg. levende sten pr. 10 liter vand ikke ?mads-fisk skrev:Den mest brugte tommelfingerregel er nok, som Dezon siger, min. 1 kg. levende sten pr. 1 liter vand. Der er bare så ufatteligt mange faktorer, der spiller ind, at det er umuligt at give et konkret svar. Kvaliteten af de levende sten kan helt sikkert betyde rigtig meget, og så selvfølgelig hvilke andre rensningsforanstaltninger der er på akvariet.
Hvilket er ca. 10% jeg plejer at sige meget gerne min 15% - men det er jo også en smags sag.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Jo, tastefejlLars S skrev:Mads du mener nok : 1 kg. levende sten pr. 10 liter vand ikke ?mads-fisk skrev:Den mest brugte tommelfingerregel er nok, som Dezon siger, min. 1 kg. levende sten pr. 1 liter vand. Der er bare så ufatteligt mange faktorer, der spiller ind, at det er umuligt at give et konkret svar. Kvaliteten af de levende sten kan helt sikkert betyde rigtig meget, og så selvfølgelig hvilke andre rensningsforanstaltninger der er på akvariet.

-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- røntved
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9320 Hjallerup
- Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
- Kontakt:
Mads. Du må du ikke skrive sådan noget...mads-fisk skrev:Jo, tastefejlLars S skrev:Mads du mener nok : 1 kg. levende sten pr. 10 liter vand ikke ?mads-fisk skrev:Den mest brugte tommelfingerregel er nok, som Dezon siger, min. 1 kg. levende sten pr. 1 liter vand. Der er bare så ufatteligt mange faktorer, der spiller ind, at det er umuligt at give et konkret svar. Kvaliteten af de levende sten kan helt sikkert betyde rigtig meget, og så selvfølgelig hvilke andre rensningsforanstaltninger der er på akvariet.

http://www.mittlapp.dk
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:

Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
- Dezon
- Rev haj
- Reactions:
- 17
ja og det staves FAKSE ikke FAXE som deres Øl, hader når folk staver det sådan, nok fordi man har boet der
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
det staves FAXE idag- efter kommunesamlægningen...Dezon skrev:ja og det staves FAKSE ikke FAXE som deres Øl, hader når folk staver det sådan, nok fordi man har boet der
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.