CaribSea Live sand
- Nautilus
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950 Vestjylland
- Kontakt:
CaribSea Live sand
Hejsa
Jeg har købt en pose med CaribSea Live sand, men tænkte på om det er lige til at smide i, eller om jeg skal vande det ud først ? ? ?
Jeg har købt en pose med CaribSea Live sand, men tænkte på om det er lige til at smide i, eller om jeg skal vande det ud først ? ? ?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: CaribSea Live sand
det skal skylles .....det sviner af HT...det r uderligt jeg altid kan finde træsplinter i deres sand??
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
- Skylle det først?ole. skrev:det skal skylles .....det sviner af HT...det r uderligt jeg altid kan finde træsplinter i deres sand??
Så er fidusen med at købe levende sand, jo ligesom forsvundet. Og pengene var bedre brugt på dødt sand, desuden billigere... (Noget andet er så at betegnelsen: Levende vist ikke længere er så levende, som det var engang) Men givet at man gerne vil tro det sandt, så skal man da ikke skylle det...
- Jeg valgte at tro det sandt...

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
selvom der toppes af med noget ferskvand ,er der jo stadig endel bakterier tilbage....
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
"Toppes af" er ikke lig med min opfattelse at skylle det. Jeg er ikke enig... Der vil med den behandling ikke være mange bakterier tilbage!
- Hvad bygger du det på?
Bakterier kan rigtigt være nogle små hårdføre labanner... Men det er de kun indenfor deres "virkeområde", og ferskvand i denne henseende må siges at være for dem et fjendtligt miljø... (De ville jo end ikke kunne nå at danne cyste, for at vente på "bedre tider"). Denne bakterie baserer sit liv og eksistens i saltvand, og vil dø. Givet ophold i skyllevand, så mange gange til sandet er rent
- Hvad bygger du det på?
Bakterier kan rigtigt være nogle små hårdføre labanner... Men det er de kun indenfor deres "virkeområde", og ferskvand i denne henseende må siges at være for dem et fjendtligt miljø... (De ville jo end ikke kunne nå at danne cyste, for at vente på "bedre tider"). Denne bakterie baserer sit liv og eksistens i saltvand, og vil dø. Givet ophold i skyllevand, så mange gange til sandet er rent
/Flemming,

- TorbenC
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6760 Ribe
Jeg ville nu mene at skyller man det igennem med noget saltvand, får man fjernet en masse støv uden den store skade er sket.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
anageny ,du har da ret ,ingentvivl....
jeg ser det lidt som de BASE rock der også sælges,de ls der er udtørret,de skal da også skyldes for at fjerne støv.....
jeg ville heller ikke skylle RIGTIG lebende sand jeg henter ude fra en kamis akvarie....
se min pointe er at det levende sand CS er dødt selvom det sikkert er pakket vådt!!!og det der er vi vel enige...
i det hele taget er rigig levende sand meget svært at flytte,jeg har set nogle billeder hvor en dsb nærmest var skåret ud som en kage og flyttet på denne måde...(lidt som færdig græs)
der jeg mener skal toppes af er alt den tykke skum der kommer når det skylles og jeg vil stadig mene det er umuligt at skylde alle bakterier ud uden at sandet også forsvinder i afløbet!..
jeg ser det lidt som de BASE rock der også sælges,de ls der er udtørret,de skal da også skyldes for at fjerne støv.....
jeg ville heller ikke skylle RIGTIG lebende sand jeg henter ude fra en kamis akvarie....
se min pointe er at det levende sand CS er dødt selvom det sikkert er pakket vådt!!!og det der er vi vel enige...
i det hele taget er rigig levende sand meget svært at flytte,jeg har set nogle billeder hvor en dsb nærmest var skåret ud som en kage og flyttet på denne måde...(lidt som færdig græs)
der jeg mener skal toppes af er alt den tykke skum der kommer når det skylles og jeg vil stadig mene det er umuligt at skylde alle bakterier ud uden at sandet også forsvinder i afløbet!..
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
- Man skal gøre det man selv tror på! Sådan har akvarier det med at fungere bedst...
(!)

/Flemming,

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
jeg har altid bare dumpet mit i direkte fra posen... og ladet skummeren og filterne om at fjerne det der ellers sku være der i.
- Nautilus
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: 6950 Vestjylland
- Kontakt:
Jeg rensede sandet igennem en del gange før det kom i, meen stadig blev vandet lidt grumset, men det var hurtigt væk igen. Glæder mig til at jeg skal til kkøbenhavn i næste uge, så jeg kan få mig nogle levende sten hos klovnfisken! =)
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
meningen med det er at det skal hældes direkte i-det gjorde jeg i sin tid- og ja vandet bliver grumset, men kun et par timer...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
til en andengang nauti..køb alm.sand
de bakterier kommer ret hurtigt af sig selv uden xtra stræben...
levende sand kan kun laves af akvaristen selv ved at indføre div. dyr som crustacea..pods .orme etc.....
de bakterier kommer ret hurtigt af sig selv uden xtra stræben...
levende sand kan kun laves af akvaristen selv ved at indføre div. dyr som crustacea..pods .orme etc.....
- Caminero
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: Søborg - Kbh.
ole: Hvad forstår du ved almindeligt sand?
Jeg har altid brugt koralgrus, men vil i et nyt projekt bruge sandbund. Hvilke typer/mærker kan du anbefale?
Jeg har altid brugt koralgrus, men vil i et nyt projekt bruge sandbund. Hvilke typer/mærker kan du anbefale?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
aragonit som de fleste bruger ,men jeg har overvejet engang et større akvarie med rigtig dsb og spurgte i denne forbindelse .dr.ron shimek om silica sand(sand der bruges til b.l.a sandblæsning) kan bruges og han mente det er muligt fordi mineralene(silikat) opløses så langsomt at akvaristen ikke når at lægge mærke til det+ alt sand er silika alligevel......