Fiskesammensætning i 490L

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
JonasM
Foxface
Foxface
Reactions: 0
18
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Fiskesammensætning i 490L

Indlæg af JonasM »

Hej alle

Jeg er i gang med af indkøre et nyanskaffet 490L hjørne akvarie. :happy:

Jeg er ved af planlægge hvilke fisk der skal i baljen, og i hvilken rækkefølge.
I mit sidste akvarie havde jeg problemmer med af tilføre nye fisk pga. en gul kirug der havde fået ejerfornæmmelse over hele tanken.
Og det er derfor jeg ville forsøge af samle lidt råd inden fiskestart. :)

Med dette akvarie vil jeg rigtig gerne have en samling meget flotte koraller, da det er det der har min største interesse, så der skal ingen risiko fisk i :)

Jeg ville gerne have er par eller tre farverige kiruger i en mindre størrelse, såfremt det kan lade sig gøre?? Og hvilke ville være passende til min størrelse akvarie??
Et obligatorisk par klovnfisk. evt. de sorte, med hvide striber hvis det kan lade sig gøre. :pray:
En blå aftrækker, i en lille størrelse.
Jeg ville anskaffe mig en 3-4 rejer.

Havde håbet der var nogen der havde nogen forslag til spændende fisk af putte i akvariet??

Af udstyr har jeg valgt

bubble master 200 skummer
3 Nano stream
1 6100
400W Giesemann HQI
2'39 W blå t5
Deltec Kalkreaktor

I
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Fiskesammensætning i 490L

Indlæg af William Jr »

Tillykke med dit nye akvarie!

- Klovnene har jeg ikke så stort kendskab til, så der kan jeg ikke give råd. Men selvfølgelig hører de til!

Kirurgerne er et spændende bekendskab, og er selv netop igang med at sammensætte en bestand! Og har foreløbig: veliferum, scopas, flavecens og tennenti. Jeg ender nok med 2- 3 arter mere...

Så ud fra min egen fremgangsmåde vil jeg anbefale dig at starte med at købe en bestand du kunne tænke dig, og koraller til sidst... Koraller til sidst, fordi at så kan du lettere flytte lidt rundt stenene; før du introducerer nye fisk... Dettte nedsætter territorie aggresioner! Evt. kan du også sætte et spejl ned, en dags tid el. to. Du kan også forud for tricket med spejlet, forsøge med en mørklægning af akvariet i en dags tid!

Mvh. Flemming
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
JonasM
Foxface
Foxface
18
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Indlæg af JonasM »

ok, men hvor stort et akvarie har du til alle de kiruger?

Jeg kunne gerne tænke mig en lille vlamingi kan det lade sig gøre??
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

JonasM skrev:ok, men hvor stort et akvarie har du til alle de kiruger?

Jeg kunne gerne tænke mig en lille vlamingi kan det lade sig gøre??
- Beklager det sene gensvar. Jeg har først lige set dit indlæg...

I den størrelse som vlamingi oftest handles i, så kan det "lade sig gøre". Men det bliver en ordentlig basse, så du bør sikre dig at du kan komme af med den senere, Se link:

http://www.aquafauna.be/marins/Fish/Sur ... mingii.JPG

Jeg begik samme "fejl" med min tennenti. Men da jeg købte den var den kun benævnt som: Acanthurus "sp", og der kunne ikke endnu ses voksen farvedragt. Hvilket gælder for mange af kirurgerne i denne gruppe, Eks: coeruleus, "orange shoulder" etc. (Husker ikke lige latinnavnet på sidstnævnte)

Foreløbig er mine kirurger (4 stk, ingen andre fisk) kun i et 333 lters. Men grundet deres størrelse, og indretningen er der masser af plads. Indretningen/ stenene er om jeg så må sige "løftet op" så de kan svømme under, over, rundt om, og igennem dekorationen.
Deres næste akvarie som er bestilt bliver en "kort" 720: 150x 80x 60 (LxDxH)

Denne bestand udvides til: tomini, strigosus, coeruleus og hawaiensis. Akvariet indrettes med 2 "øer", med samme grundide' som beskrvet ovenfor!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"