jager's 591 L

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2860 Søborg

jager's 591 L

Indlæg af Jager »

Hej til jer alle

så skal jeg til at starte op igen, har idag bestilt baljen 140x65x65
jeg har bestilt den hos akvarieudstyr.
Jeg vil selv gå igang med at lave bordet mens jeg venter på baljen hulk 28 dages ventetid.
er der nogle der har bestilt akvarie hos dem før og holder de leveringstiden?
nu skriver de at det kan svinge 5 mm og til jer der har købt der før bliver de større eller mindre?? det ville jo være surt at baljen ikke kunne komme på plads i bordet, da bordet skal fortsætte op og holde overdækningen.
jeg regner med at finde skummer og lampe brugt enten her på siden eller hos forretningerne.
sumpen vil jeg selv bygge.
de "levene" sten vil jeg købe hos planteimporten som tørret sten, jeg ved godt der ikke er liv i dem endnu men det skal der nok komme med tiden.
men det er lige så godt som levende sten fra forretningene som jeg alligevel vil putte i ferskvand for at slå skadedyerne ihjæld, jeg har haft mine kampe med pistolrejer og krabber og det gider jeg ikke igen.
jeg vil lægge billeder op løbende som viser hvordan det skrider frem.

jager
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Re: jager's 591 L

Indlæg af martin »

Lad mig sige det på den her måde, med de historier der har været herinde gennem tiderne så ville jeg ikke have bestilt hos akvarieudstyr. Den sidste jeg kan huske var en der fik lavet sit akvarie om 1 eller var det 2 gange?

Fair nok at du ikke vil kæmpe med pistol rejer og krabber, men det er bestemt ikke en approach jeg ville tage. Hvad med bare at købe stenene "brugt" ? Det andet tror jeg du kommer til at bruge alt for lang tid på før det kommer til at køre ordentligt.
/martin
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Indlæg af dekoin »

Det må du vende dig til Jager, der er altid nogle (især her på siden) der ved bedre eller ville ha gjordt det anderledes :wink: . Held og lykke med baljen håber at målene passer :h , ser frem til billeder
VH dekoin alias Claus
jesper_tang
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kyndby

Indlæg af jesper_tang »

[quote="martin"]Lad mig sige det på den her måde, med de historier der har været herinde gennem tiderne så ville jeg ikke have bestilt hos akvarieudstyr. Den sidste jeg kan huske var en der fik lavet sit akvarie om 1 eller var det 2 gange?quote]

har selv bestilt akvarier og sumpe der fra, og jeg har aldrig fået dårlige ting... Flotte fuger og lige på målet...
Mvh
Jesper
For tiden uden vand i hjemmet, bliver helt tørt i halsen...;)
Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8950 Ørsted
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: 8950 Ørsted

Indlæg af boner »

jeg har købt mit 800 L med buet front rude hos akvarieudstyr og ud over at det blev leveret ca 3 uger senere end lovet er det sku et super flot akvarie flot finish og det hele jeg skulle have det monteret det i et hul jeg havde i væggen i forvejen fra det gamle 720 L så jeg var også spændt på om målene passede for jeg havde bestilt det på stramme mål men det passede 100 %
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Jager du skal da lige herfra have et hjertelig velkommen tilbage til denne forunderlige verden, og med den modgang (var det bla. ikke et stykke flækket akvarie :( ) du havde er det sgu godt gået at prøve igen :wink:
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Mht akvarieudstyr så er min mening at deres vare ikke fejler noget, men for satan de burde gøre noget ved deres service, for den kan bestemt ikke blive dårligere (stram op).
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

Lyder som om jeg må æde mine ord mht akvarieudstyrs produkt.
Du vil ikke pode stenene med noget?
/martin
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

martin skrev:Lyder som om jeg må æde mine ord mht akvarieudstyrs produkt.
Kan godt huske den historie du hentyder til :BA
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20

Indlæg af Jager »

jo det var noget med et flægget glas der gjorde at jeg stoppede sidst, da jeg vågnede om morgenen lugtede der af acopora i hele hytten så der tabte jeg sku modet. men det er en gammel historie.

der har altid været mange meninger om tosserne jeg har altid fået en god behandling der ude på amager og har købt meget udstyr før i tiden da de er billigere end klovnen og dværgen kan aldrig få nosset sig sammen til at give et tilbud på sine vare.

da jeg bestilte dette akvarie var klovnen 1700 dyre og dværgen lovede en pris i løbet af 4 dage det er 6 dage siden, men det er første gang jeg bestiller en balje hos tosserne så nu må vi se om de kan levere på målene og til tiden, tror jeg laver skabet 3 mm stører end akvariet.

Jeg vil købe levende sand som bundlag og dette liv vil brede sig til stenene samt de koraler der kommer i vil også have liv med sig.

sidst gang tog jeg alle mine sten og lagede dem i ferskvand i 1 uge og havde ikke problemer med at få liv i dem igen så her er jeg ikke nervøs for at det skal gå galt.

jeg vil lave skabet i MDF plade og male/lakere det bagefterm, er det noget man kan gøre selv så skabet kan tåle lidt vand og fugt eller skal det til autolakere og ordnes der?

jager
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

Jeg har lavet skab og lyskasse i mdf og begge dele har fået en omgang hvid terpentin baseret maling. Lyskassen har problemer med fugten men mest steder hvor der har været direkte kontakt med vand af forskellige årsager. Dog tror jeg det mest er pga min evner med en pensel at dette er sket.

Så kort sagt maling og meget af det.
/martin
Bo A. Hansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20
Postnummer: 4591 Føllenslev
Geografisk sted: Havnsø

Indlæg af Bo A. Hansen »

Hej Jager...

....og velkommen tilbage, nu kan vi vel forvente lidt mere kryder på sproget herinde ;-)

Jeg har faktisk et par af dine gamle koraller fra den flækket balje, en grøn bobble og en rød hjerne.

Bo
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20

Indlæg af Jager »

tak skal du have Bo.

nu var det vist sådan at de koraler kun var til låns hehe.
boblen er et fint eksemplar.
det er nok det jeg glæder mig mest til at skulle ud og finde koraler igen, og det ser ud til at der er kommet en forhandler her på sjælland med rimelige priser.
sproget fra min side har altid været en lille smule krydret men hvorfor ikke kalde en spade for en spade når han nu er en spade, spøg til side.
jeg glæder mig til at komme igang.

jager
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

velkommen tilbage jager...
og held og lykke med din nye balje- kan kun tilslutte mig dit udsagn om tosserne: jeg har også kun haft gode erfaringer hos dem...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20

Indlæg af Jager »

så er jeg gået igang med at lave skabet til baljen.
stellet er lavet af porsa, og ellers er det 22 mm mdf plader på nær hylde som baljen skal stå på den er 25 mm og lågerne laver jeg i en tyndere mdf pga vægten.men i øjeblikket er det dejligt at bo i hus med en stor tømrervirksomhed, de har alt i maskiner til at skære og fræse og slibe og skære aluminium med.
vi har selv sprøjtepistol så jeg tror selv jeg maler det. det kan vel ikke være så svært.

når man har vista er der så ikke nogle der kender et godt program til at rezise billeder med, det der er installeret på computeren er pisse indviklet

jager
Vedhæftede filer
DSC00029.JPG
DSC00029.JPG (76.14 KiB) Vist 852 gange
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20

Indlæg af Jager »

så blev der handlet ind.
var nede og hente følgende igår.
160 liters akvarie som skal laves til sump. desværre knæggede de glas jeg avde gået skåret, men så må man lære at køre ordentligt på vejen hjem når man ikke lægger glassene ordentligt.
jeg fik 2 stk. Tunze 6060 og 1 stk Deltec 4040 som returpumpe. de ville have solgt mig en red dregon men blev ved med at holde mig til deltecen da jeg kender denne og mener det er den bedste returpumpe.
så fik jeg skummeren med hjem også en Deltec type TS 1060, den er jeg lidt spændt på den virker lidt klejn, min gamle skummer var også 2 meter høj så det er nok derfor den virker så lille.
så fik jeg osmoseanlæg med silikatfilter regner jeg med at sætte op idag.
1 stk ozonisator 50 mg.
jeg købte en reekkeramikplade 50x75 cm, den vil jeg dele i 3 stykker så de overste 25 cm af baljens bagvæg bliver beklædt.
og så fik jeg selvfølgelig salt med hjem.
nu må jeg bare se at blive færdig med mit skab så jeg kan få det hjem og begynde at samle tingene i sumpen. har desværre bare så mange andre projekter der også tager min tid i øjeblikket, så det ender nok med at jeg skal bruge min arbejdstid til at lave skabet i.
det var alt for denne gang

jager
Vedhæftede filer
DSC00031.JPG
DSC00031.JPG (43.12 KiB) Vist 780 gange
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Det begynder jo efterhånden at ligne noget :GO

Men hvad har du tænkt dig af lys hen over akvariet??

Det bliver spændene at se om du kan få skrabet lige så flotte koraller sammen som du havde i dit sidste akvarie.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

I forhold til din gamle skummer er ALLE andre skummere små i det. :)

Venter med interesse på billeder af akvariet når det kommer igang, for det skal nok blive godt, når man kender dig og ved hvad du kan.
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20

Indlæg af Jager »

jeg skal have 2x250 watt og noget T5. den er bestilt hos tosserne. jeg er endt op i at købe hele setupet hos dem, da thomas er for dyr og jeg ved ikke om dværgen har sendt mine mål på baljen med brevdue over sydamerika og han derefter skal have beløbet oversat hos en statsautoriseret translatør og derefter sendt beløbet ind på handelshøjskolen hvor 3G kan holde emne uge over hvad fortjenesten skal være på en balje af denne størrelse. jeg ved godt at mange har problemer med akvarieudstyr og den måde de ind imellem ikke vil tage ting retur og deres håndtering af reklamationer, men de har altså bare forbandet mange ting på hylderne og jeg syntes deres service er i top , jeg er også imod deres rabatordning at man skal købe sig til rabat det er helt hen i vejret,

det er nok ikke noget problem at få fat i lige så flotte koraler igen, kan se at udbudet er blevet meget større og alle de ulovlige koraler er til at få fat i igen, ved ikke om det er fordi citesene er blevet åbnet igen.
men hvis man ikke er nærrig når koralerne kommer hjem og holder sig fra at købe koraler hos planteimporten så for man også det flotte.
det kan jo ikke nytte noget når en forhandler for vare hjem at man står og forsøger at prutte prisen ned på den flotteste koral så er den væk inden man for set sig omkring.

jager
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Kan kun give dig ret i at div. forhandelere ikke rider samme dag som de sadler.

Kan sgu ikke lade være med at smile hver gang du nævner div forhandlere (Dvægen, tosserne, og ham den dyre :) ) Det er sgu humør på højt plan. Men du har helt ret i at mange af de fine sager du havde i det gamle akvarie er meget nemmere at få fat i idag, og de er samtidig også faldet i pris så alle vi andre også kan være med :wink: da de efterhånden bliver masse importeret eller afhentet i landene omkring os (tyskland/sverige).

Men igen pøj pøj :GO og kom så igang kan skida snart ikke vente mere :be:
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

det lader til at blive et lækkert setup jager. har samme skummer som dig og synes helt klart den gør et godt stykke arbejde i min balje. Dog har den tendes til at resonere. min står på noget blå filtersvamp, gør det fra starten det vil du ikke blive skuffet over....

jeg er nysgerrig, hvem er dværgen??... de andre har jeg regnet ud ;-)
... intet vand i stuen for tiden ...
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20

Indlæg af Jager »

det er 3 gang jeg skriver dette pisse indlæg, den fejler hele tiden.

så er skabet kommet hjem. og jeg er begyndt at sætte på plads.
baljen kommer i morgen hulk med en kantskade.
morten ringede i dag og sagde jeg lige skulle kigge ind da det havde fået en transportskade!"#¤%&/()=?. så mig derind og besigtige skaden den lå i top af bagruden. dette kunne jeg godt leve med da jeg kan lægge mit returrør der og derved skjule skaden. og jeg kan ikke vente endnu 28 dage. så jeg fik et nedslag i prisen på 1500 kr så det er okay.

her er lidt billeder.

det sidste er af en himmelseng som snedkerne laver i hånden på vores værksted, sådan er det når man har kassen så for man lavet møblerne i hånden

jager
Vedhæftede filer
DSC00039 (Small).JPG
DSC00039 (Small).JPG (42.33 KiB) Vist 557 gange
DSC00054 (Medium) (2).JPG
DSC00053 (Medium).JPG
DSC00053 (Medium).JPG (32.79 KiB) Vist 556 gange
DSC00052 (Medium).JPG
DSC00052 (Medium).JPG (30.81 KiB) Vist 556 gange
DSC00050 (Medium).JPG
DSC00050 (Medium).JPG (22.7 KiB) Vist 556 gange
DSC00042 (Medium).JPG
DSC00042 (Medium).JPG (27.51 KiB) Vist 556 gange
DSC00041 (Medium).JPG
DSC00041 (Medium).JPG (28.23 KiB) Vist 557 gange
DSC00040 (Medium).JPG
DSC00040 (Medium).JPG (33.86 KiB) Vist 557 gange
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20

Indlæg af Jager »

min kalkreaktor fra deltec P 500 er der nogle der ved og den må stå i sumpen og hvad er fremløb og retur på den?
hader tyskere og deres lorte brugsanvisninger.
som om deres sprog var internationalt

jager
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af flemmiov »

Hej jager.
Jeg har min pf509 reaktor fra deltec, til at stå i sumpen u. problemer. Var inde på deres hjemmeside og fandt en tegning over en reaktor der hedder pf 501, ved ikke om den er helt magen til din, men på tegningen skulle der være en mulighed for at se hvor fremløbet er i reaktoren. Ser spændendene ud dit nye akvariemøbel, glæder mig til flere billeder. På den engelske deltec hjemmeside (D&D Aquariumsolutions) skriver de at 501 afløser 500 modellen. Jeg vedhæfter den engelske version af opstart af reaktoren, håber det kan bruges...

http://www.deltec-aquaristic.com/engl/p ... zteile.pdf

http://www.theaquariumsolution.com/sett ... um-reactor
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20

Indlæg af Jager »

tak skal du have Hougaard

jager
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Hold da mund et lækkert møbel, elsker når der bliver lavet noget kram, glæder mig til se det med glas og vand i :jump
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20

Indlæg af Jager »

så er baljen kommet på plads.
og jeg er igang med at fylde osmosevand på.
om en times tid skal jeg ind og hente levende sten så kan jeg gå i eftermiddag og lave revet.
jeg er færdig med pvc rørsinstallationen, jeg har kørt røret fra returpumpen op i modsatte ende af overløbskassen og ned til bunden så den spuler bag de levende sten.
jeg er lidt spændt på hvor meget de 2 tunze pumper giver på der er alt for meget men så må den ene ud.
sumpen er også lavet færdig, jeg har selv limet glasset, det er jeg sku ikke så god til ligner noget der er lavet på rød stue.
jeg skal også i gang med at indstille iksen det er spændene om jeg kan huske hvordan man gør, ellers må jeg råbe hjælp.
kan i alle have en god dag billeder i næste indlæg da min maskine fejler hvergang jeg skal oploade et billede og så er min tekst væk
jager
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jager skrev:jeg har kørt røret fra returpumpen op i modsatte ende af overløbskassen og ned til bunden så den spuler bag de levende sten.
jeg ved det ikke er nødvendig at sige til dig (men alle de andre der læser hvad du har lavet), men har du husket det lille hul i toppen af returrøret så du ikke laver hævert af hele akvariet ned i sumpen når du slukker pumpen.
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20

Indlæg af Jager »

ja selvfølgelig har jeg det. havde det ikke i det gamle i starten og det gik godt nok hurtigt med at fylde sumpen
Vedhæftede filer
DSC00059 (Small) (Custom).JPG
DSC00059 (Small) (Custom).JPG (48.18 KiB) Vist 339 gange
DSC00058 (Medium) (Custom).JPG
DSC00058 (Medium) (Custom).JPG (46.49 KiB) Vist 339 gange
DSC00060 (Medium).JPG
DSC00060 (Medium).JPG (43.74 KiB) Vist 339 gange
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"