Stenkoraller.... ?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Stenkoraller.... ?

Indlæg af krebs36 »

Hej

Er der nogen der kan sige mig, hvad kræves der for at man kan holde stenkoraller i live.? Altså Acroporaer, hysterix, Montipora pladekoral, og den slags.
Jeg har nu haft nogle stykker, både et par store + fragmenter, som kun lever ca. 3 mdr, eller lidt til, for så at blive hvide i bunden, og dø derefter.? :crybaby:
Jeg tester mit vand tit og ofte, fordi jeg har haft lidt fald i KH, MG og CA. Så disse tester jeg, for at holde øje med det ikke falder, og ellers giver jeg tilskud af det der evt. mangler, og dette også for at prøve at holde de stenkoraller i live.
Men det irriterer mig, at jeg har så svært ved at holde liv i dem. :( Det går fint med alle mine blødkoraller.

Jeg har 2 X 150 W Hqi, og stenkorallerne står altid oppe ved overfladen, når jeg får nogen der er lyskrævende, hvilket de fleste jo er. Og de står i god cirkulation, uden at de står lige ud foran pumpen, naturligvis.
Jeg fodrer med Plankton hver aften, med skummeren slukket.

Men kræves der noget mere, som jeg måske ikke gør.? :rolleyes:

Håber nogen kan/vil hjælpe. :be:

Mvh Kim
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Stenkoraller.... ?

Indlæg af christiantt »

Det kræver 0 i fosfat for det første. Maks må være 0,015. Så hvis du har bare den mindste smule kan det være synderen. Cirkulation, lys og mængden af calcium og magnesium vil jeg sige at der næstvigtigste. Der må maks være 5 i nitrat, og der er endda nogle stenkoraller der nyder godt at en smule nitrat. Dog er for meget jo også skidt for korallerne.
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

o.k, rart med noget at forholde sig til. :)
Jeg har ingen fosfat, men det kan jo så være det er nitraten der er synderen, måske.? Der er nitratfilter på, men nitraten er ca. 25. :( Det er en eneste værdi, som jeg kæmper en del med. Alt andet er fint, og de tre andre er under kontrol. (kh, mg og ca.)
Jeg kan se, at min Lobophyllia er meget glad for vandet som det er. Specielt når jeg tilfører calsium, hvis denne er for lav, kan jeg se den strutter mere og dens tentakler kommer ud kortvarigt. Og den jeg har, er vokset enormt. :) Det er der også andre der er, men de acroporaer og hysterix og den slags småpolyppede, går bare ikke.

Men så kan jeg se, at hvis det skulle være det med nitraten, så skal der nok gå nogle måneder endnu, før jeg skal have stenkoraller i. :(
Der er ikke andre forhold der spiller en rolle evt.?
Mere hvis der var noget jeg skulle have overset.
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Drop fodret. Det er helt overflødigt. Og er formentligt med til at holde dit nitrat oppe i den alt for høje ende af skalaen.
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

O.k, men jeg troede at man skulle fodre med Phyto, og /eller Zooplankton, for at have sunde koraller??, og fordi der også er andre der lever af det. Muslinger bl.a og nogle fisk, tror jeg nok.
Og da jeg også har muslinger i, så bør jeg vel ikke stoppe med at give det eller ?
Men ja, du har jo nok ret i, at det kan måske medføre overfodring, og dermed for høj nitrat.
Er der ikke andre der bruger det da.? Jeg synes altid det står som alm. for mange at fodre med Phyto.?

Mvh Kim
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Som jeg tidligere skrev, drop det der plankton. Muslingerne får nok energi fra lyset.
Fisk æder det fordi det er der, men trives udemærket uden.
Der er da nogen som bruger det, men måske nogen som har et akvarie der ikke befinder sig på kanten til en katastrofe.
Og så er det nok ikke phytoplankton de bruger, men zooplankton.
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

O.k. Det er droppet så. ;) Vidste bare ikke lys var nok til muslinger. Men tak for det råd.
Hvad med sporeelementer.? Bør jeg ikke bruge dette.? Og i så fald hvilket produkt og hvordan og hvor ofte.?
Jeg har fået en anbefaling om noget fra Grotech.?

Mvh Kim
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg kender ikke Grotech, men mon ikke det er lige som alle de andre. Og det kun er koncentrationen der er tilforskel mærkerne imellem. Jeg har selv observeret, at hvis jeg kommer den koncentration af det mærke jeg bruger, som bliver opgivet, så får jeg alger, men dropper jeg den ene af slagsen, forsvinder de igen. Det svarer meget fint til de iagtagelser som Jørgen Jager gjorde netop med Grotech, der kom alger når han brugte B flasken som opgivet.

Her er et link til de sporelementer jeg bruger: http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/211
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Jeg har faktisk brugt Grotech A+B+C, i en længere periode, jeg kan ikke se den fjerneste forskel på før og efter, det eneste det gjorde forskel var på min pengepung, den blev lettere :y
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

;) o.k, ja det siger jo en del.
Men jeg ved ikke om der skulle være andre sporeelementer der er bedre at bruge end andre.?
Hvad bruger I andre, der har stenkoraller (Acropora arter). ?
Billede
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Easy Life´s spor stoffer a + b giver kanon vægst på mine hammer koraller osv.. har aldrig set så mange nye hoveder på så kort tid. Og der er flere her inde der har oplevet det samme..

angående korallerne havde faktisk lidt dit problem engang, dog ikke så udtalt, var mest mine acropora der havde lidt problemer.. men med 250w vokser alt som det skal, så måske du sku gå efter mere lys?
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Indlæg af henrikp »

bruger også easylife A+B intet negativt at sige om det
Jesper B
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)

Indlæg af Jesper B »

Jeg har det som om at når jeg bruger A+B så kommer der mange flere alger på front glasset så det holder jeg noget igen med at bruge
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

O.k, det lyder til at der er meget delte meninger om disse stoffer.? :)
Jeg vil nu ikke kunne forstå at jeg bør have mere lys? Jeg har kun 45 cm til bunden, og det er kun 240L. Og de 300W ialt burde da være nok også til stenkoraller - eller ??
Jeg har nu målt mine værdier, og min nitrat er kun 10ppm, og jeg har ingen fosfat eller silikat, eller noget. Og som nævnt før, jeg måler og holder øje med min Mg, ca, og kh tit og ofte. Så på den front kan jeg ikke se der skulle være problemer.?
Jeg har forøvrigt købt noget koncentreret sporeelement (det havde jeg glemt, da jeg fik det for ca. en uge siden) ;) men det skal kun doseres en gang om ugen. Det hedder "Reef Evolution trace element Cencentrate" - købt i Tyskland.
Er der nogen der kender til dette produkt.? :)
Billede
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

@Krebs36:
Det er fuldt ud muligt at holde stenkoraler uden at tilsætte plankton, sporelementer o.l.
Kan du ikke dét, hjælper det intet at hælde alle disse tilsætninger i akvariet.

2x150W MH er rigeligt til de fleste SPS inclusive de lyseblå Acropora.

/Kim
JayArcher
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Allerød

Indlæg af JayArcher »

Hej Kim,

Har du fået løst dit problem?

Jeg har været igennem det samme som dig, og er det til dels stadigvæk. Jeg troede heller ikke jeg havde nogen fosfat, der var ingen indikering med mit testsæt. Ved et tilfælde lånte jeg et sæt af en ven og der skal jeg love for at der kom indikering. Hvis der er problemer med nitrat som du siger du har, vil jeg også tro du har fosfat problemer. Prøv at købe et nyt testsæt, jeg bruger nu salifert.

Mvh
Jesper
360 l + 80l sump. Kører med Ati Powercone 200 skimmer, vortech 20 pumper og IKS.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Hvilke testsæt bruger I og hvilket testsæt var der der gav udslag og som var mere præcist?
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Jeg bruger Salifert testsæt, og har gjort det siden jeg solgte mit RSM. Og jeg tror nu ikke det jeg har fejler noget, men har dog ikke nogen sammenligning.
Jeg har købt Two Little fishes Calcium A+B, og det tyder på at have forbedret forholdene. Mine sten koraller er bedre nu, og der er kommet mere synlige polypper på dem jeg har.
Jeg har dog droppet mit nitratfilter, og bruger Caulerpa Alger i sumpen i stedet. Så må jeg se om det hjælper på nitraten.?
Billede
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"