DIY Akvarie ? Links
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Varde
DIY Akvarie ? Links
Hej alle.
Jeg overvejer at lave mit eget akvarie da jeg mener det er dyrt at købe med de mål. Kan nok få glasset til en go pris.
Idén er en balje på 80x60x60.
Nogle der har links til hvordan og hvorledes ?
Mvh. Martin Holst
Jeg overvejer at lave mit eget akvarie da jeg mener det er dyrt at købe med de mål. Kan nok få glasset til en go pris.
Idén er en balje på 80x60x60.
Nogle der har links til hvordan og hvorledes ?
Mvh. Martin Holst
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Re: DIY Akvarie ? Links
selve fugningen er ikke så svær. Køb et fuge mester sæt fra silvan, noget maler tape og godt med akvarie silikone.
Der ud over er det en del letter at fuge, hvis du har nogle skrue tvinger, og nogle træ bjælke, som du kan bruge til at bygge noget, til at holde glasset med, du kan evt se hvordan jeg gjorde ved mit akvarie under min akvarie tråd.
maler tapen bruges til at lave en pæn kant på fugningen, og med fuge mestersættet er det let at lave flotte fuger. Evt kan man varme silikonen lidt op til ca 50 grader, så løber den letter ned og der opstår ikke små bobler el andet.
Der ud over er det en del letter at fuge, hvis du har nogle skrue tvinger, og nogle træ bjælke, som du kan bruge til at bygge noget, til at holde glasset med, du kan evt se hvordan jeg gjorde ved mit akvarie under min akvarie tråd.
maler tapen bruges til at lave en pæn kant på fugningen, og med fuge mestersættet er det let at lave flotte fuger. Evt kan man varme silikonen lidt op til ca 50 grader, så løber den letter ned og der opstår ikke små bobler el andet.
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Tak for svaret Starf.
Jeg har set en der lagde en tændstikke mellem glassene så der kom silicone ind mellem glasset. Når det var tørt tog han tændstikkerne ud og fugede de små huller det gav..
Gjorde du det ?
Jeg har set en der lagde en tændstikke mellem glassene så der kom silicone ind mellem glasset. Når det var tørt tog han tændstikkerne ud og fugede de små huller det gav..
Gjorde du det ?
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Du skal være opmærksom på at det som regel er billigere at få akvariet lavet proffisionelt, end selv at stå og fedte med glasset.
Prøv at kontakte Tropeakvarier, det er nok det billigste sted. De ligger godt nok i Jylland, men leverer da også akvarier herovre.
Prøv at kontakte Tropeakvarier, det er nok det billigste sted. De ligger godt nok i Jylland, men leverer da også akvarier herovre.
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Okay, jeg prøver og høre dem.
Hullerne vil jeg selv lave samt overløbet. Somregel det der koster de fleste penge. trods det er et lille indgreb..
Hullerne vil jeg selv lave samt overløbet. Somregel det der koster de fleste penge. trods det er et lille indgreb..

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvis du skal have lavet huller i akvariet, så få det lavet med det samme. Så er det ikke på din risiko, hvis der sker noget.
Og det er som regel billigere og langt lettere at få det lavet med det samme, frem for senere.
Og det er som regel billigere og langt lettere at få det lavet med det samme, frem for senere.
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Okay..
Hvis man bestiller, er det så altid med den der bølgekant i toppen som mange har ? Eller skal man huske at bestille det ?
For og imod den kant ?
Hvis man bestiller, er det så altid med den der bølgekant i toppen som mange har ? Eller skal man huske at bestille det ?
For og imod den kant ?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Du får det som du vil have det. Bølgebryderen er jo med til at stablisere akvariet.
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Okay, tak for det
Jeg prøver mig frem

Jeg prøver mig frem
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
jeg brugte nogle kiler, så der blev lige stort afstand og fugede så, der efter pressede jeg det sammen. og holdte det sammen med 2 skruetvinger..Holst skrev:Tak for svaret Starf.
Gjorde du det ?
der er flere måder at gøre det på

kan du få glasset billigt, kan du få et billigt akvarie, det er ikke så svært at fuge selv, efter min mening! var dog lidt nervøs første gang!
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Bare utrolig nervøs for det ikke skulle holde
Men satte du tape på ydersiden af samlingerne for at få en flot afslutning der, eller skar du siliconen til bagefter ? udvendig på akvariet

Men satte du tape på ydersiden af samlingerne for at få en flot afslutning der, eller skar du siliconen til bagefter ? udvendig på akvariet
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
tape på indersiden der hvor du fuger.. ½-1cm afstand ned til fugningen, således at man fik en flot lige fugning når man så på den ude fra.Holst skrev:Bare utrolig nervøs for det ikke skulle holde![]()
![]()
var også nervøs for om mit sku holde, men det holder nu fint

- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Ja, så langt er jeg med
Men ydersiden, hvis du brugte en kile til mellemrum mellem glasset, så vil siliconen komme ud på ydersiden. Hvordan gjorde du der ? Tape på samlingerne eller skar du det af bagefter ?

Men ydersiden, hvis du brugte en kile til mellemrum mellem glasset, så vil siliconen komme ud på ydersiden. Hvordan gjorde du der ? Tape på samlingerne eller skar du det af bagefter ?
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
- Jeg er enig med Carsten indlægget ovenfor. Og jeg ved at det hos Tropeakvarier koster 10,- pr. mm. glastykkelse, det er da ikke dyrt! Jeg tænker at Jens hos Planteimporten i KBH også gerne er behjælpelig!Holst skrev:Okay, jeg prøver og høre dem.
Jeg havde Tropeakvarier til at lime et 1400 L her hos mig i stuen, og jeg tog billeder af samleprocessen. Hvis en person vil uploade dem her i tråden, mailer jeg dem gerne. Billederne beskriver udførligt hvordan at det lader sig gøre at lime et akvarie... Men her en beskrivelse:
Bundglasset lagde vi på akvariebordet, ca. 10 cm fra væggen.
Dernæst placerede vi bagglasset på bordet, lænende op ad væggen. Her lagdes den første fuge imellem bundglas og bagglas, og stadig lænende op ad væggen blev glas skubbet ind til bundglas. Ingen afstandsstykker!
Herefter lagdes en fuge på kant af bagglas og bundglas. Siderude blev herefter placeret med kant til bundglas først, og bagglas blev rejst. Der er nu kontakt, og her slippes. (Og jeg gloede!) Men det blev stående... Herefter sattes malertape i hjørnet, i toppen.
Samme procedure i modsatte side... Og den samme med forrude! (Kaffepause)
Herefter ind og sidde i akvariet og skråfuge. 4 tuber silicone senere: Færdigt arbejde!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Okay..
Forhører mig lige hos professionelle først
Tak for svarene. Men vil da rigtig gerne se billederne
Forhører mig lige hos professionelle først

Tak for svarene. Men vil da rigtig gerne se billederne