Jeg har erhvervet mig et 250L akvarium (spritnyt) med borede huller. Det var super billigt og selvom jeg helst vil have alle tre huller (2x overløbsrør + returrør) samlet i overløbet, så købte jeg akvariet til trods for at returrøret altså er placeret udenfor overløbet. Er der nogen der har gode ideer til hvordan jeg bedst skjuler røret? Jeg regner med at føre røret helt op til overfladen, mest fordi jeg ikke har den store tiltro til at returventiler vil holde tæt efter flere års brug. Ved overfladen vil røret blive udstyret med en bøjning, så returvandet kommer til at stå ned over stensætningen.
Hvis ikke der er een som har en god løsning på mit problem overvejer jeg faktisk lidt at dække hullet til med silicone og en glasplade, for så at få boret et tredje hul sammen med de to overløbshuller.
Byd ind - alt kreativt vil blive værdsat.
På forhånd tak,
Morten.
P.S. Tegningen viser hullernes placering set oppefra.
Skjulning af rør på 250L
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8200 Århus N
Skjulning af rør på 250L
- Vedhæftede filer
-
- 250L akvarium med huller.JPG (4.99 KiB) Vist 859 gange
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Struer (7600)
Re: Skjulning af rør på 250L
Det pvc rør du bruger til returen, kan du jo beklæde med PU-skum.....
Hvis du er hurtig, kan du nå at sætte nogle stykker LS (eller porøst faksekalk) fast i skummet inden det størkner. Skummet er meget hvidt i starten, men efter nogle måneder vil ikke være til at skelne fra resten af akvariet.
PS. Det vil nok være en god idé, at male baggruden sort - så tror jeg røret bliver mindre iøjnefaldende.
Hvis du er hurtig, kan du nå at sætte nogle stykker LS (eller porøst faksekalk) fast i skummet inden det størkner. Skummet er meget hvidt i starten, men efter nogle måneder vil ikke være til at skelne fra resten af akvariet.
PS. Det vil nok være en god idé, at male baggruden sort - så tror jeg røret bliver mindre iøjnefaldende.
100 *100 * 50 cm cube
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
Ja det kunne måske være en god idé. Jeg overvejer meget kraftigt at lave en eller anden form for DIY baggrund men rørets placering er lidt træls i den forbindelse. Ydermere ville jeg egentlig gerne pumpe returvandet ind nede ved bunden af akvariet bag stensætningen, og det bliver lidt besværligt hvis returrøret først skal føres op til vandoverfladen for dernæst at blive ført ned til bunden.
/Morten.
/Morten.
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Struer (7600)
Men hvis ikke du fører returrøret op over vandoverfladen, og så ned iu akvariet igen, så kan du jo ikke lave noget sikkerhedshul....
Hvis jeg ellers har forstået dig rigtigt,så vil du med dit setup risikere, at du ved strømsvigt /pumpe fejl og lign. får tømt alt vandet fra akvariet ned i sumpen
Hvis jeg ellers har forstået dig rigtigt,så vil du med dit setup risikere, at du ved strømsvigt /pumpe fejl og lign. får tømt alt vandet fra akvariet ned i sumpen
100 *100 * 50 cm cube
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
Ja det er nok mig der har forklaret mig lidt uklart. Men vi er helt enige, for returrøret vil jeg have over vandoverfladen for at undgå at akvariet bliver tømt ved strømafbrydelse. Men hvis jeg vil have udløbet ned bag stenene betyder det at jeg først skal føre røret op til vandoverfladen og dernæst ned til bunden - og det kommer bare til at fylde meget inde i akvariet.