Nu har jeg på det sidste, set en del tråde på danske og udenlandske forums, af forskellige akvarier, hvor der holdes Gonioporaer.
Da jeg engang prøvede den, holdte den i en mdr. og så var den død. Og da jeg købte den, fik jeg jo self. at vide som mange andre, at det var en af de letteste koraller overhovedet! (en Goniopora stokesi)
Da jeg begyndte at læse lidt om dem, var det jo modsat fakta.
Hvad gør i der holder dem, for at holde dem? Er der arter der er lettere end andre?
Goniopora - hvor ligger hemmeligheden?
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Re: Goniopora - hvor ligger hemmeligheden?
Såvidt jeg ved er der ingen der aner hvorfor nogle har gode erfaringer og andre, der dør de bare i. Alvopora sku være lidt letter, der ud over er der nogle der mener at de er letter at holde med zeovit, da de hele tiden kan få næring igennem de bakterier osv de kan optage.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der er flere af Goniopora arterne der skulle være rimeligt holdbare, og vist nok så meget at man kan få fragmenter af dem.
Læste en artikel et eler andet sted, og jeg mener at kunne huske at de med de korteste polypper, skulle være de meste hårdføre. Et navn som Goniopora somaliensis mener jeg blev fremhævet som særligt holdbar.
Det har bestemt heller ikke gjort dem lettere at holde, at det på et tidspunkt var almindeligt at de blev kunstigt farvet.
Det lader heldigvis til at det ikke er så almindeligt mere.
Læste en artikel et eler andet sted, og jeg mener at kunne huske at de med de korteste polypper, skulle være de meste hårdføre. Et navn som Goniopora somaliensis mener jeg blev fremhævet som særligt holdbar.
Det har bestemt heller ikke gjort dem lettere at holde, at det på et tidspunkt var almindeligt at de blev kunstigt farvet.
Det lader heldigvis til at det ikke er så almindeligt mere.
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
En del af "hemmeligheden" er de forhold goniopora lever under naturligt: de kan findes i mudret næringsrigt vand inde i lagunerne... dvs.. de bryder sig ikke om stærkt lys og har behov for at småspise hele tiden...
Derfor bliver denne koral nok aldrig akvarie-egnet- hvis vi tilførte vandet så meget næring ville baljen hurtigt vælte...
Derfor bliver denne koral nok aldrig akvarie-egnet- hvis vi tilførte vandet så meget næring ville baljen hurtigt vælte...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808