prøve optilling af akvarie.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: København Ø
prøve optilling af akvarie.
jeg skal nu til at samle alt pvc, og kunne i den forbindelse godt tænke mig at fylde ferskvand på systemet, men vil lige hører om jeg kan samle det uden nogen form for lim, i tilfælde af at jeg vil lave et par små ændringer? jeg vil selvfølgelig bruge lim når det rigtige opstilling er fundet.
MVH.
Dan Binderup
Dan Binderup
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Re: prøve optilling af akvarie.
Det kan du ikke, det vil ikke være tæt. I så fald skal du ikke stå med det et sted hvor vandet kan gøre skade....
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Hey..
Da jeg lavede rørføringen til mit 160 liter´s brugte jeg ikke lim.
Det holdt fint. Det var med 40mm (nedløbs) rør "standard" jem og fix... Det holdt fint tæt, men det kommer jo også an på vinkler og tryk i rørene..
Hilsen Kim
Da jeg lavede rørføringen til mit 160 liter´s brugte jeg ikke lim.
Det holdt fint. Det var med 40mm (nedløbs) rør "standard" jem og fix... Det holdt fint tæt, men det kommer jo også an på vinkler og tryk i rørene..
Hilsen Kim
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
status q...... men det kan da godt være det vil være bedst at lime det inden jeg fylder vand på.
hvis eller der er nogen som har et ar gode råd, skal de være mere end velkommen til at skrive.
jeg sætter kuglehaner på samtlige rør, så alt flow kan reguleres, så er der vel ikke så meget andet at gøre.
hvis eller der er nogen som har et ar gode råd, skal de være mere end velkommen til at skrive.
jeg sætter kuglehaner på samtlige rør, så alt flow kan reguleres, så er der vel ikke så meget andet at gøre.
MVH.
Dan Binderup
Dan Binderup
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
altså du kan da godt bruge teflon tape....men ikke i gennem føringen til akvariet ,der må bruges silikone
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
jeg har købt noget pvc lim ved koiimport, så det regner jeg da stærkt med at bruge i alle samlinger, måske lidt ekstra silicone ved rørgennemføringerne.
MVH.
Dan Binderup
Dan Binderup
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: jylland
Som ole skrive kan du bruge teflon tape, hvis du vil teste inden du limer, det har virket fint for mig, flere gange.
Jeg har aldrig brugt silikone ved mine gennemføringer, er der ordentlig rengjort og bliver den samlet uden at gummipakningen som sidder på ydersiden bliver vredet så holder det tæt.
Jeg har aldrig brugt silikone ved mine gennemføringer, er der ordentlig rengjort og bliver den samlet uden at gummipakningen som sidder på ydersiden bliver vredet så holder det tæt.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
jeg vil mene at gummiepakningen skal sidde på indersiden..... hvor den så vil slutte tæt, uden at blive vredet, da gevindet jo sidder på ydersiden.
MVH.
Dan Binderup
Dan Binderup
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: jylland
Ja, det er der mange der mener, men det jeg har fået af vide, det er at den bliver tæret op af saltvandet, det gør silikone pakningen ikke. Det er jo dig der bestemme om gevindet skal sidde udvendig eller indvendig, ved mig sidder det indvendig, så kan jeg lige skrue overløbsrøret af og tømme kammeret, det er meget rart indimellem.
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
Dan: Du kunne jo også tegne hvordan din rørføring er, så vi kan se det og komme med forslag til forbedringer?
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
ok her er en primitiv tegning
grøn= hoved-afløb
blå= sikkerhedsrør
rød= retur
de runde cirkler er kuglehaner.

grøn= hoved-afløb
blå= sikkerhedsrør
rød= retur
de runde cirkler er kuglehaner.

MVH.
Dan Binderup
Dan Binderup
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Saltvand siden?: 2007
- Jeg ville lave plads til en Durso på toppen af sikkerhedsrøret.
- Så vil jeg også flytte en af kuglehanerne på hovednedløbsrøret op før det deler sig i to. Hvilken en kommer an på hvor vandet vil løbe hen hvis der slet ikke er nogen på efter røret har delt sig.
- Eventuelt undlade kuglehanen på sikkerhedsrøret, den har jeg aldrig manglet?
- Så vil jeg også flytte en af kuglehanerne på hovednedløbsrøret op før det deler sig i to. Hvilken en kommer an på hvor vandet vil løbe hen hvis der slet ikke er nogen på efter røret har delt sig.
- Eventuelt undlade kuglehanen på sikkerhedsrøret, den har jeg aldrig manglet?
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
jeg synes ikke jeg vil have durso på sikkerhedsrøret, så kan jeg jo ikke hører hvis hovedrøret stopper.
Og jeg kan desværre ikke se pointen i at placere en kuglehane før t-stykket på hovedrøret.
Og jeg kan desværre ikke se pointen i at placere en kuglehane før t-stykket på hovedrøret.
MVH.
Dan Binderup
Dan Binderup
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
No problem.. Jeg prøver lige at uddybe..
- Mht durso'en - Så er det self op til dig. Jeg har en føler i mit overløb som giver en frygtelig larm hvis vandstanden bliver for høj (Tunze Osmolator). Hvis du planlægger at justere nedløbet så der ikke suges vand ind ala som jeg har måttet gøre på mit (se billedet) - Bliver min pointe med kuglehanerne endnu vigtigere.
- Mht de to kuglehaner. Så tænkte jeg bare at på den måde, du har tegnet det, vil nedløbshastigheden på vandet være afhænging af hvordan begge kuglehaner står + du skal lukke for begge haner for at stoppe nedløbet.
På den måde jeg forslår, vil du med den hane der sidder før røret deler sig kunne regulere nedløbshastigheden uden at skulle justere på den hane der bestemmer forholdet mellem hvor meget vand der skal hhv til skummer og refugium.
Har ikke prøvet din løsning i praksis, skulle der være nogle fordele ved den?
/Henrik
Mit overløb:

- Mht durso'en - Så er det self op til dig. Jeg har en føler i mit overløb som giver en frygtelig larm hvis vandstanden bliver for høj (Tunze Osmolator). Hvis du planlægger at justere nedløbet så der ikke suges vand ind ala som jeg har måttet gøre på mit (se billedet) - Bliver min pointe med kuglehanerne endnu vigtigere.
- Mht de to kuglehaner. Så tænkte jeg bare at på den måde, du har tegnet det, vil nedløbshastigheden på vandet være afhænging af hvordan begge kuglehaner står + du skal lukke for begge haner for at stoppe nedløbet.
På den måde jeg forslår, vil du med den hane der sidder før røret deler sig kunne regulere nedløbshastigheden uden at skulle justere på den hane der bestemmer forholdet mellem hvor meget vand der skal hhv til skummer og refugium.
Har ikke prøvet din løsning i praksis, skulle der være nogle fordele ved den?
/Henrik
Mit overløb:
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
fordelen er at jeg kan regulere hvor meget vand jeg vil have til henholdvis refugium samt skummer. nøjagtig som jeg vil kunne hvis den sad før T-stykket.
MVH.
Dan Binderup
Dan Binderup
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18

Eller har jeg misforstået noget helt?
Da jeg også på et eller andet tidspunkt inden for en overskuelig fremtid skal lave et nyt akvarie. Er jeg da interesseret i at høre om det blot er fordi du har klistret det sammen? Eller om der er noget jeg overser (Det er sket før

/Henrik
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
det er ikke sat sammen endnu. jeg mener bare at jeg lukker hanen op til skummeren så den får hvad den skal bruge, resten ryger i refugiet. og passer det ikke helt med den mængde vand returpumpen giver, lukker jeg da bare lidt for hanen til returen.
MVH.
Dan Binderup
Dan Binderup
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det er dumt at sætte en hane på returen - Det er jeg helt sikker på! Det vil bare får modstanden til at stige og dermed skal pumpen arbejde hårdere => mere varme i akvariet
Hvis du vil begrænse retur hastigheden ville jeg sætte hanen på et T-Stykke så du kan lade vand rende tilbage i sumpen ved at åbne for hanen. I stedet for at bremse pumpens flow
EDIT : Hvis planen er at bare lade det overskydende vand rende i refugiet. Kan du helt droppe hanen til refugiet?
Mvh
Henrik
Hvis du vil begrænse retur hastigheden ville jeg sætte hanen på et T-Stykke så du kan lade vand rende tilbage i sumpen ved at åbne for hanen. I stedet for at bremse pumpens flow
EDIT : Hvis planen er at bare lade det overskydende vand rende i refugiet. Kan du helt droppe hanen til refugiet?
Mvh
Henrik
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
det giver da ingen mening at droppe hanen til refugiet. det vil da alttid være en fordel at kunne stoppe alt flow, hvis man evt. skal makke lidt i refugiet.
og det med at bremse pumpens flow skulle ikke være noget problem. har læst flere tråde på RC. hvor der bliver sagt at pumpen ikke tager skade af dette, og at det faktisk er minimalt hvad ekstra power pumpen bruger.
den metode du foreslår med T-stykket og ekstrahane havde jeg faktisk tænkte på, indtil jeg læste en tråd på RC. hvor den metode ikke får den største oprejsning. men hvis jeg senere hen skal have monteret et ekstra filter, vil jeg da helt sikkert bruge en hane efter returpumpen.
tjek denne tråd
http://reefcentral.com/forums/showthrea ... genumber=2
jeg kunne godt tænke mig at se hvor du har belæg for din påstand?
det er ikke fordi jeg ikke tror på dig, det vil da bare være rart med flere sider af den samme sag.
og det med at bremse pumpens flow skulle ikke være noget problem. har læst flere tråde på RC. hvor der bliver sagt at pumpen ikke tager skade af dette, og at det faktisk er minimalt hvad ekstra power pumpen bruger.
den metode du foreslår med T-stykket og ekstrahane havde jeg faktisk tænkte på, indtil jeg læste en tråd på RC. hvor den metode ikke får den største oprejsning. men hvis jeg senere hen skal have monteret et ekstra filter, vil jeg da helt sikkert bruge en hane efter returpumpen.
tjek denne tråd
http://reefcentral.com/forums/showthrea ... genumber=2
jeg kunne godt tænke mig at se hvor du har belæg for din påstand?
det er ikke fordi jeg ikke tror på dig, det vil da bare være rart med flere sider af den samme sag.
MVH.
Dan Binderup
Dan Binderup
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ok - Jeg må erkende, at du har ret.
Det med T-Stykket var der en som fortalte var en mulighed og jeg tog det for gode vare, men efter at have læst om Static head og alt muligt andet. Så vil jeg bøje mig for overmagten
- Det at sætte en hane på tryksiden af returpumpen og begrænse flowet er jo helt fin praksis. Sålænge det er en centrifugal pumpe er det faktisk en fordel at kunne justere på Head Pressure - Man skal dog sørge for at holde sig omkring det optimale arbejdspunkt.
Efter den omgang læsning så vil jeg også mene at din løsning er helt fin.. Vil nok selv vælge at gøre det på samme måde. Plus jeg lige har set vigtigheden af og regne på størrelsen af sin retur pumpe, så man får en pumpe der arbejder tæt på B.E.P
http://www.mcnallyinstitute.com/08-html/8-12.html (B.E.P. nederst)
http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... turejp.htm
http://www.aquariumpros.com/articles/headpress.shtml
Red Dragon anbefaler også at justere flowet på deres pumper med en hane på tryk siden:
http://www.english.royal-exclusiv.de/in ... n-pump.htm
/Henrik
Det med T-Stykket var der en som fortalte var en mulighed og jeg tog det for gode vare, men efter at have læst om Static head og alt muligt andet. Så vil jeg bøje mig for overmagten

Efter den omgang læsning så vil jeg også mene at din løsning er helt fin.. Vil nok selv vælge at gøre det på samme måde. Plus jeg lige har set vigtigheden af og regne på størrelsen af sin retur pumpe, så man får en pumpe der arbejder tæt på B.E.P
http://www.mcnallyinstitute.com/08-html/8-12.html (B.E.P. nederst)
http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... turejp.htm
http://www.aquariumpros.com/articles/headpress.shtml
Red Dragon anbefaler også at justere flowet på deres pumper med en hane på tryk siden:
http://www.english.royal-exclusiv.de/in ... n-pump.htm
/Henrik