Lys mængde
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: jylland
Lys mængde
Lige et lille nemt spørgsmål.
Hvad er bedst, mange watt i kort tid eller færre watt i længere tid ?
Her tillader jeg mig at udelukke det indlysende svar mange watt i mange timer af økonomiske grunde.
Karl
Hvad er bedst, mange watt i kort tid eller færre watt i længere tid ?
Her tillader jeg mig at udelukke det indlysende svar mange watt i mange timer af økonomiske grunde.
Karl
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Re: Lys mængde
hmm jah
Få watt får slet ikke gang i fotosyntesen i visse koraller, så der skal man sikre sig at man ikke har lyskrævende koraller acropora. Ingen fotosyntese, ingen næring til "koraldyret"
For få timer med mange watt får gang i fotosyntesen, men er det for kort tid så vil der ikke komme tilstrækkelig næring.
Hvor få timer man kan klare sig med skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed, jeg kender folk der kører med 8 timers blåt og 6 timers HQI om dagen, og det lader til at fungere.
Få watt får slet ikke gang i fotosyntesen i visse koraller, så der skal man sikre sig at man ikke har lyskrævende koraller acropora. Ingen fotosyntese, ingen næring til "koraldyret"
For få timer med mange watt får gang i fotosyntesen, men er det for kort tid så vil der ikke komme tilstrækkelig næring.
Hvor få timer man kan klare sig med skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed, jeg kender folk der kører med 8 timers blåt og 6 timers HQI om dagen, og det lader til at fungere.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: jylland
Ved planter er der lavet forsøg, hvor nogle planter reagerer positivt på flere w mindre tid, sammenlignet med mindre w længere tid. Men der ligger ikke nogle forsøg eller anden erfaring for dette med koraller ?
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
hmm jah korallerne lever jo i en mutualistisk symbiose med en alge, den laver fotosyntese -> sukkerprodukter korallen kan spise, til gengæld beskytter korallen algen.
Og en alge er jo en primitiv plante.
Og en alge er jo en primitiv plante.
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
- Geografisk sted: Esbjerg, Andrup
Hehe ja det er det godt nok men put du så en lavtryks natrium pære over og se hvad der så sker, så vil alle andre alger gro end dem i selve korallen 

Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Hvor er du du vil hen ad med den kommentar?Thomas skrev:Hehe ja det er det godt nok men put du så en lavtryks natrium pære over og se hvad der så sker, så vil alle andre alger gro end dem i selve korallen

- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
- Geografisk sted: Esbjerg, Andrup
du sagde at det var en primitiv plante så var der måske nogle som troede at det var lig hinanden med hensyn til lys
Mvh. Kia og Thomas