Lidt pH forvirring

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
LarsD
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: 4320 Lejre

Lidt pH forvirring

Indlæg af LarsD »

Hejsa,

Min balje er begyndt at ændre udseende til det (synes jeg) værre. Der er ufatteligt mange røde/sorte (i hvert flad ret mørke) alger eller lign. på de levende sten glasset osv. Derudover er der kommet en solid vækst grønt græs (alger) på toppen af den sten som er tættest lyset. Hverken Hugo eller snegle tager græsset på toppen - enten fordi de ikke har opdaget det eller fordi det ikke falder i deres smag.

Egentligt er det ok med ovenstående - jeg forventer at akvariet skifter lidt frem og tilbage i udseende m.v. over tid. Det der bekymrer mig lidt pt. er dog det faktum, at min skummer ikke rigtig producerer så meget skum længere - gad vide hvad det skyldes? Derudover ser det levende i akvariet (dog ikke fiskene) ud til at have det lidt skidt. Jeg har eksempelvis en lille rødlig svamp med små grønne 'blomster' den skyder ud i toppen, som nu er blevet sort og grumset i overfladen. De grønne blomster er ligeledes væk. Mine to anemoner ser ikke ud til at more sig synderligt og selv et par Xenia ser ud til at kæmpe med et eller andet. Derudover har jeg lagt mærke til, at mine turbosnegle enten er døden nær eller blot ekstremt inaktive. De fleste har smidt sig på siden og hænger halvt ude af deres hus - de bevæger sig dog. Et par stykker af dem er døde desværre.

Jeg har haft stabile værdier - alle væsentlige omkring 0 og øvrige på et fornuftigt niveau. Det er i hvert fald hvad jeg tror! Jeg siger tror fordi min elektroniske pH-måler nu pludselig siger 7.7, hvorimod min væskemåling siger 8.0-8.5 - i hvert fald ikke under 8.0.

Hvis jeg antager, at mine eletroniske måler er korrekt kan jeg så forklare forandringerne i akvariet med et lavt pH-niveau?

Og i så fald - hvordan for jeg hævet pH-værdien? (Jeg har allerede lavet vandskift).

Hvis ikke pH'en er for lav, hvad kan så forklare ændringerne og hvordan kalibrerer jeg måleren? Jeg skal bruge en væske med pH 6.4 eller noget i den dur - men er der nogen der ved hvor jeg anskaffer sådan én?

Angående skummeren bilder jeg mig selv ind, at det skyldes, at de levende sten, bakterier osv. klarer ærterne, men er der ellers nogen forklaring på det manglende skum - ellers noget jeg skal være opmærksom på? Vandstanden, luftindtag og temperatur har været det samme som tidligere.

Det skal lige siges, at jeg ikke har tilført eller fjernet noget fra baljen den sidste måned. Jeg har netop skiftet 10 liter ud af de 130 der er i baljen.
Brugeravatar
oe
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17
Postnummer: 4281 Gørlev
Geografisk sted: Gørlev

Re: Lidt pH forvirring

Indlæg af oe »

Det røde/sorte er det ikke kalkalger der er ved at sætte sig fast? din hugo gider sikkert ikke opholde sig lige ved vandkante (min gør ikke ) men dermod min lille hare. Hvad siger resten af dine vandværdier (nitrat- nitrit osv .)
angående din php måler kan du købe kaliberingsvæske i næsten alle akvariebutikker bla. petsupply - klovnfisken - planteimorten osv osv :)
Ole Eskildsen

Who Dares Wins
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N

Indlæg af Morten P. »

Jeg tror ikke noedvendigvis det er i din pH du skal finde forklaringen paa akvariets tilstand. Du skriver at dine vandvaerdier er 0, men har du maalt dem eller er det en antagelse? Jeg mener, kraftig algevaekst samt problemer med xenia lyder for mig som vaerende et naeringsstofproblem fremfor et pH-problem.

Mvh. Morten.
LarsD
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

Indlæg af LarsD »

Jeg har målt nitrit, nitrat, ammoniak og de har alle ligget i den laveste ende af skalaen - hvis ikke 0. Jeg laver en måling igen for at være sikker. Sidste måling er 10 dage gammel. Det undrer mig dog hvis det er næringsstoffer som der pludselig er mange af - jeg har jo ikke ændret noget i baljen, men måske det er mit manglende skum som så gør udslaget? Det er vildt underligt, at den pludselig ikke skummer så godt længere - den har virket upåklageligt indtil nu og det er masser af luftbobler i selve skummeren m.v.? Nogen der har erfaring med RSM-skummere der driller?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Check din salinitet,vi har set mange exempler med uønsket algevækt ved for lav...
hvis du har en målning på 1.025 ved 20 grader vil den læse 1,027 ved 25 grader.......
din ph er lige i underkanten normalt er 7,8-8,2....
du kan tilsætte buffer til ph,men jeg vil mene det bare er i imidlertidig løsning,rens alle dine pumper omhyggeligt,,de mister hurtig power,gerne i eddike også skummer pumpen så igen den yder max,gennemsnit cirkulatione er 10 gange akvariets størrelse men mere er bedre!!
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Alt efter hvad for nogle alger du har (billeder?) - Så vil jeg også mene at du har problemer med næring i vandet.. Selvom du ikke kan måle det..

Vil helt klart forslå at bliver sikker på at dine målinger er ok.
pH'en kan du hæve med bagt natron, men jeg ville først være sikker på at Alk, Ca, Mg og salinitet er i orden.

At din skummer ikke fjerner noget tyder på at den ikke kører helt optimalt? - Jeg mener selv at mit akvarie er rimeligt lavt belastet (1 gul kirug, 1 hugo to klovnfisk to dannebrogsrejer) - fodre kun ganske lidt og alligevel kan min skummer sagtens få brunt vand op i koppen. Det kan ske at den i et par dage ikke producere så meget, men henover en uge skal den nok få svinet koppen til :D

Kan se du kører med nitrat filter? Kan der være sket noget med det?
Et dødsfald i akvariet kan også have startet balladen?

Håber du får fundet årsagen!

/henrik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er lige et par ting vi skal have oplsyt også. Hvor længe har akvariet kørt?? Hvad siger din Kh?
Skummeren har du haft den oppe og rense den?

Det "græs" du har i toppen af akvariet, ligner det en meget fin fjer?? Det er formentligt Bryopsis, siden intet gider spise det. Det har en tendens til at komme i forbindelse med lav kh.

Målinger der er 10 dage gamle kan vi ikke bruge til ret meget, især ikke når akvariet er ved at vælte.
Et vand skifte på 10 liter er ikke ret meget.
De snegle der hænger ud af huset har du vel fjernet.
LarsD
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

Indlæg af LarsD »

Hej, skal prøve at svare så fyldestgørende som muligt.

Akvariet har kørt lidt over 3 måneder. Skummerkoppen bliver vasket helt ren når jeg tømmer den. Selve skummeren blev vaske ren for knap en måned siden i forbindelse med mit forsøg på at smide en nanoskummer i.

Jeg har ikke fjernet sneglene (endnu), da jeg kunne se de var levende og blev i tvivl om, hvorvidt deres nuværende opførelse var en del af deres livscyklus. Hvis snegle bare skal ganske alger dagen lang - og ellers bevæge sig - hiver jeg dem op så snart jeg kommer hjem, for det gør de i hvert fald ikke pt.

Algerne på toppen ligner ikke fjer, de ligner almindelig små græstotter og de producerer mange iltbobler.

Kh værdi - er det det samme som Alk? Ellers mangler jeg vist et målesæt til Kh.

Nitratfilteret har kørt på fulddrøn efter en indkørelsesperiode, hvor det nåede at lugte af æg. Efter jeg skruede op forsvandt lugten - det er efterhånden 1½ måned siden. Jeg har netop droslet ned til halv kraft og at undgå lav pH (der er 1/4 koralgrus i filteret), men droslede ned alligevel for at være sikker.

Ud over to klovne, en hugo, snegle og to erimitter har jeg en kardinal reje i baljen - that's it.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jep KH/Alk er samme...
Kan det tænkes du fik gjort noget ved skummeren, da du havde den ude så den ikke virker optimalt?

For jeg vil mene din skummer bør hive noget skidt ud..
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

gør som carsten skriver...
de grønne alger der garanteret er kommet ind via sten holdes nede ved nærings kontrol...
det kan være derbesia også valonia...vi skal se fotos, billeder.........
men den snegle død skyldes sikkert cyano bakterier(de røde sorte alger) eller hvad siger i andre...?
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Har du tjekket luftindsugningen på din skummer?? kan være stoppet af salt/kalk.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
LarsD
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

Indlæg af LarsD »

peder skrev:Har du tjekket luftindsugningen på din skummer?? kan være stoppet af salt/kalk.
God idé - det vil jeg da lige gøre :)

Har lavet friske målinger og de ser ikke for gode ud desværre:

Temp.: 26 grader
Salinitet: 1,020
NH3/NH4+: 0,25
pH: 8,0
Alk: 1,7-1,9
SiO2: >2
NO2: 0,1
NO3: 5,0 -- omregnet i forhold til NO2: 3,0
Ca: 500+

Her et billeder af baljen:
30juni08 001 (Small).jpg
30juni08 001 (Small).jpg (76.89 KiB) Vist 1862 gange
30juni08 001 (Small).jpg
30juni08 001 (Small).jpg (76.89 KiB) Vist 1862 gange
30juni08 003 (Small).jpg
30juni08 003 (Small).jpg (67.37 KiB) Vist 1862 gange
30juni08 004 (Small).jpg
30juni08 004 (Small).jpg (79.51 KiB) Vist 1862 gange
Vedhæftede filer
30juni08 002 (Small).jpg
30juni08 002 (Small).jpg (77.13 KiB) Vist 1862 gange
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Tror bare du skal se og få dine paramtre på plads.
På mit salifert svarer 1.7 - 1-9 meq/l til 4.8 - 5.3 dKH - Det er temmelig lavt.. Ved ikke om din skyhøje Ca har noget med det at gøre?
Tilsætter du Ca?
Bruger du osmosevand når du laver vandskift?
LarsD
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

Indlæg af LarsD »

Har tilsat Ca, men det skal jeg vist lade være med!

Bruger almindeligt postevand til vandskift og løbende opfyldning etc.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Dit grundlæggende problem er at der stadigt produceres ammonium/nitrit. Det omsættes af dine alger til det rene substral. Så derfor gror skidtet rigtigt godt.

Det er jo derfor dine alger gror så godt som de gør lige nu.

Så du må vente til dine alger har opbrugt næringsstofferne.

De øvrige vandværdier ser jo fine ud.
Mvh.

Lars Mogensen
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Hvis du bruger almindeligt vand så er der jo også kalk i det - Så tilsæt kun kalk når den trænger. Men derudover er der jo måske en del næringsstoffer i dit vandhanevand og næringsstofferne fordamper ikke sammen med vandet.. Så det kan medvirke til at holde gang i algerne

/Henrik
LarsD
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

Indlæg af LarsD »

Ok, mange tak for svar alle sammen :)

Jeg må - som altid i denne branche - væbne mig med tålmodighed.

I går fjernede jeg de snegle jeg kunne få fat i - tror desværre stadig der var liv i et par af dem endnu, men nu røg de altså ud. Der var helt sikkert et par af dem som var døde - føj hvor de stank!
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Undgå at smide de levende snegle ud :wink:

De er en del af dine venner der hjælper med oprydning!

Køb nogle nye snegle evt. kombineret med nogle små eramitkrebs, og så giv tid :y
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"