Nye Tunze Streams

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Nye Tunze Streams

Indlæg af Musiker »

Hejsa,
Så lige at nogle af de nye Tunze Streams kan bestilles fra bla Korallen-zucht.de og Mrutzek (Mrutzek har hele serie vist, men skriver også at de først er på lager fra maj til august :hehe:):
http://www.shop-meeresaquaristik.de/ind ... -kits.html

Tunze Stream 6065:
Circulation pump for aquariums from 250 to 800 litres (66-211.3 USgal.), 6.500l/h (1,717 USgal./h), 12 W, inclusive Magnet Holder for glass panes up to 19 mm (.74in.).

Tunze Stream 6085:
Circulation pump for aquariums from 400 to 1,000 litres (105.6 – 264.1USgal.), 8,000 l/h (2,113USgal./h), 14 W, inclusive Magnet Holder for glass panes up to 19 mm (.74in.).

Tunze Stream 6125:
Circulation pump for aquariums from 400 to 2,000 litres (105 – 528 USgal.), 12,000 l/h (3,170 USgal./h), 24 W, inclusive Magnet Holder for glass panes up to 25 mm (.98in.).

Personligt mangler jeg ikke lige nu, men i løbet af efteråret skal jeg sandsynligvis opgradere også ville jeg nemt kunne finde på at købe en.. Dog vil det så være en af de kontrollerebare (6105/6205) - Som vist ikke er på før til efteråret:

http://www.tunze.com/fileadmin/download ... rzooen.pdf

Hvis nogen får fat i en af de nye modeller, så ville jeg være ekstremt glad for en sammenligning med de eksisterende Streams. Især mht støj.. Syntes de nuværende NanoStreams (6045 og 6055) har en tendens til at brumme lidt i form af resonans mod glas og i visse vinkler skralder de også lidt...

/Henrik
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Re: Nye Tunze Streams

Indlæg af Musiker »

Strømforbruget er nu ikke meget forbedret, som jeg havde håbet?

Den gamle NanoStream (6055) 305 l/t pr Watt - 5500 l/t ved max
Ny 6105 giver 288,9 l/t pr Watt - 13000 l/t ved max!
Ny 6205 giver 400 l/t pr Watt - 22000 l/t ved max!
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Syntes egentlig at den nye multicontroller er mere interessant.
http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... -000-.html

Specielt prisen syntes jeg er meget iorden, 123,90 euro for en multicontroller, det giver ca 1000 kr herhjemme.
Mon der bliver run på den ? :)
/martin
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jep den ser ret fin ud også. Dog skal man vist have en Winblows PC'er for at kunne indstille den.. Det alene, er grund nok til at jeg ikke har meget lyst til at købe den, men jeg arbejder også lidt på min egen akvariecontroller, hvor pumpekontrol helt sikkert bliver en del af det.
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

Parallels, behøver jeg sige andet :)

Spøg til side, det sutter lidt, men omvendt set så rodede jeg med noget motorstyring den gang i jeg på dtu og jeg må ærligt indrømme at til 1k vil jeg hellere give hvad det koster og så bruge mit krudt andetsteds :)
/martin
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

martin skrev:Parallels, behøver jeg sige andet :)

Spøg til side, det sutter lidt, men omvendt set så rodede jeg med noget motorstyring den gang i jeg på dtu og jeg må ærligt indrømme at til 1k vil jeg hellere give hvad det koster og så bruge mit krudt andetsteds :)
Ha.. Ja har købt Parallels + en XP fordi jeg er nødt til at bruge windows i forbindelse med noget arbejde.. og det virker fint nok, men for langsomt på min MacBook Air dog :-( - Venner med windows er jeg ikke.

Motorkontrol af AC motorer er et større kapitel, men nu er Tunze's kontrollerbare streams, DC motorer og med et Controller input i forvejen - Det er ret banalt at styre dem, har dog ikke fundet specifikationerne, men såvidt jeg husker er det blot et DC eller PWM signal der skal påtrykkes kontrol indputtet.

Tanken var også at den skulle bruges lidt mere end blot pumpekontrol. Gider ikke en masse diskrete enheder. Så alternativet for mig er en fiks og færdig Akvariecomputer (GHL, Aquatronica, IKS etc), men jeg leger med tanken om lave noget der kan sættes i produktion, for jeg har et par (efter min mening) oplagte ideer til et sådant produkt, som jeg ikke har set andre udnytte.

Derfor vil jeg heller ikke rykke ud med detajler omkring projektet endnu..

Jaja.. Det hele står og falder lidt på hvor meget tid jeg får henover efterår/vinter..

Mvh
Henrik
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Musiker skrev:Strømforbruget er nu ikke meget forbedret, som jeg havde håbet?

Den gamle NanoStream (6055) 305 l/t pr Watt - 5500 l/t ved max
Ny 6105 giver 288,9 l/t pr Watt - 13000 l/t ved max!
Ny 6205 giver 400 l/t pr Watt - 22000 l/t ved max!
Du kan jo heller ikke direkte sammenligne nanostreams med de store streams...
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Mhh nej, men nu har 6105 og 6205 jo samme design og funktion som den nuværende Nanostream 6055 blot kraftigere.. I den forbindelse fandt jeg det mærkeligt at 13000 l/t udgaven er opgivet til at være dårligere rent energi mæssigt end 6055, mens 6205 er bedre?

Det kan selvfølgelig være fejl i specifikationerne.. De er jo ikke rigtig på markedet endnu..

/Henrik
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af martin »

Jeg sad og kiggede på styring af tunze pumperne for et stykke tid siden og fandt en som havde bygget sin egen wavebox. Som du selv skriver er det vist ikke helt i skoven. Hmm, kunne være man skulle kigge på det igen ifb med en arduino.

Nu bliver jeg jo nysgerrig for hvad du har fået af ideer, men fair nok at du ikke vil ud med dem.
/martin
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Musiker skrev:
martin skrev:Parallels, behøver jeg sige andet :)

Ha.. Ja har købt Parallels + en XP fordi jeg er nødt til at bruge windows i forbindelse med noget arbejde.. og det virker fint nok, men for langsomt på min MacBook Air dog :-( - Venner med windows er jeg ikke.

Motorkontrol af AC motorer er et større kapitel, men nu er Tunze's kontrollerbare streams, DC motorer og med et Controller input i forvejen - Det er ret banalt at styre dem, har dog ikke fundet specifikationerne, men såvidt jeg husker er det blot et DC eller PWM signal der skal påtrykkes kontrol indputtet.

Tanken var også at den skulle bruges lidt mere end blot pumpekontrol. Gider ikke en masse diskrete enheder. Så alternativet for mig er en fiks og færdig Akvariecomputer (GHL, Aquatronica, IKS etc), men jeg leger med tanken om lave noget der kan sættes i produktion, for jeg har et par (efter min mening) oplagte ideer til et sådant produkt, som jeg ikke har set andre udnytte.

Derfor vil jeg heller ikke rykke ud med detajler omkring projektet endnu..

Jaja.. Det hele står og falder lidt på hvor meget tid jeg får henover efterår/vinter..

Mvh
Henrik
Lyder vældig ambitiøst at du vil sætte noget i produktion og er næsten villig til at sige at jeg vil se det før jeg tror det, for at konkurrere inden for it udvikling er vældig hårdt og du kan være sten sikker på at hvis du har fået en eller anden fiks ide, så har folk i asien det også - i hvert fald så snart de ser din. Men spændende at følge - kand u ikke komme med lidt mere output hvad dine ideer går i retningen af? :D
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Vil desværre ikke sige noget omkring de tanker jeg gør mig endnu.

:T - Er udemærket godt klar over hvordan elektronik industrien fungere efter at have arbejdet med udvikling af Consumer elektronik i 11 år. Jeg er ok til at pris-optimere på elektronik og kan selv udvikle software og hardware.

Jeg har desuden kontakter i kina som er vant til at starte elektronik produktion op derude.

Ligenu har jeg simpelthen bare ikke tiden til at gå igang - Er ved at slå to lejligheder sammen, har en konsultent tjans som er i sidste fase (dermed også mest travle) + mit normale arbejde ved siden af. Også skal der være tid til akvarie, windsurfing og kæreste :D - Så det hele er bare tankespind indtil jeg får tid til at sætte mig ned og lave nogle pris beregninger og mest vigitgt en prototype til mit eget akvarie, hehe.

DAmnned! Jeg glæder mig til Sommerferien!
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Så er sommerferien vel overstået - for længst - og er det stadigvæk tankespind eller er der mon sket noget nyt? :T
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Hehe.. Jeg brugte stort set hele min sommerferie (undtagen de 9 dage i sydens sol) på at rive det indvendige af to lejlgheder ned, inkl 7m2 gulv/loft (nogen der kender moler?). Og da jeg nu var i gang med og støve.. kunne jeg ikke lade være med og fræse EL ind i væggene.. Det kostede en hel del ekstra tid.

Mht akvarie styringsprojekt vil jeg bare sige at det stadig rumstere i hovedet på mig ;-).
Mener stadig at ideerne jeg har er gode...
Uanset hvad så kommer der ikke nærmere info før jeg ved hvilken retning jeg vil gå med ideerne (mht beskyttelse/open source/salg/produktion).. Det punkt kan der nemt være lang tid til.. Sandsynligvis bliver det først når jeg har noget oppe og køre i form af en prototype.. Så jeg har bedre styr på priser, begrænsninger og andre sjawe problemer som en prototype kan hjælpe med og afsløre.
Konsulent jobbet er ved at være afrundet.. Så lige pt er det "bare" lejlighedsprojektet der stadig fylder en del..
Planen er dog stadig at jeg så småt vil kunne lave noget i løbet af vinteren (2008/2009)..

Mvh
Henrik
Petsupply.dk
Reactions:

Indlæg af Petsupply.dk »

De nye tunze streams kan som flere skriver ikke sammenlignes med nanostreams. De har længere "rækkevidde" i akvariet, altså tykkere mere kraftig stråle. Har lige afprøvet en 6065 og den er absolut lydløs :K

Lidt billeder
Vedhæftede filer
DSC_0015.JPG
DSC_0015.JPG (77.27 KiB) Vist 1113 gange
DSC_0014.JPG
DSC_0014.JPG (55.25 KiB) Vist 1111 gange
DSC_0013.JPG
DSC_0013.JPG (72.39 KiB) Vist 1114 gange
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Fedt med lidt billeder...

Jeg vil dog have modeller der kan styres (ala 6055 (lav volt), eller de alm Tunze Streams)..
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Jeg har 2 stk. Nanostraems 6025 og de er også lydløse, men der er desværre noget resunas fra dem.

Og hvad værre er så er det ophæng den gaffel sidder i virkelig dumt lavet, der er 4 meget små ''hager'' som går ind i magneholderen de er så små og tynde at de meget nemt knækker af, så jeg har limet den gaffel fast til magneten.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

@Lars - Jeg har en Nanostream 6045 og en 6055 og jeg oplever også lyden som en slags resonans og så er de i min verden ikke lydløse...
Derudover er jeg enig i at holderen er dumt lavet og knækker alt for nemt diverse steder..
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Ja så skulle jeg lige flytte min ene tunze, og så knækkede armen / gaffelen :G - det er sgu da noget lort :BA , det ophæng de har lavet, selve pumpen er jeg godt tilfreds med.

Mon man kan få en ny arm / gaffel ??
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

ja de knækker for et godt ord de gafler. jeg har lige bestilt 2 nye nede ved aquapro2000 så man kan sagtes få dem.

Mvh Thue
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Mener du den store gaffel der holder pumpen eller de 4 små sataner ?

Begge dele er knækket på min ene pumpe, LORT.

Hvad skal du gi' for dem dernede, og så kommer der vel også en del fragt eller ...
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Ja de 4 små "klips" som skal ind i magneten, de kan da brække når man sætte de to dele sammen. Ved Mrutzek Meeresaquaristik har jeg tidligere bestilt et par back-ups. De er altid gode at have liggende.
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

jeg skrev en mail til tunze og fortalte at de små tapper var knækket og en uges tid efter lå der 2 nye til mig i posten uden beregning.

Det er noget med at de har lavet nogle af holderne i plastic som ikke klarer sig særlig godt i saltvand så de sender nye uden beregnin
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Det er først de 4 små clips, så limede jeg den fast, og så nu her i aften knækkede hele gaflen sgu.

Jeg som altid har været supen glad for Tunze, det begynder sgu da og falme lidt.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

@Lars jeg knækkede den store gaffel. Bestilte bare et par nye sammen med noget andet jeg skulle bruge, men skriv da til Tunze og beklag dig.. Efter hvad alle siger giver de en rigtig fin kundeservice..

/Henrik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Lars S skrev:Det er først de 4 små clips, så limede jeg den fast, og så nu her i aften knækkede hele gaflen sgu.

Jeg som altid har været supen glad for Tunze, det begynder sgu da og falme lidt.
De der nye clips koster ikke alverden.
Har selv lige købt 2 nanotunzer som manglede clipsene. Jeg betalte € 6,5 pr. stk.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Carsten skrev:
Lars S skrev:Det er først de 4 små clips, så limede jeg den fast, og så nu her i aften knækkede hele gaflen sgu.

De der nye clips koster ikke alverden.
Har selv lige købt 2 nanotunzer som manglede clipsene. Jeg betalte € 6,5 pr. stk.
Nej Carsten det gør de ikke, men hvis man løbende skal have en mindre udgift og ærgelser over disse pumper, så vil sgu da hellere kaste dem efter naboens katte.

6,5 x 7 + porto måske et par gange om året = en kat får ondt i hovedet :wink:
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Jamen de koster jo ikke noget!! mail til Tunze og de sender nye uden beregning, har selv fået tilsendt 5 stk+ nye rotore så "kliklyden ved intervalindstilling" forsvandt. alt ialt 0 kroner!! det er det en fantastisk service som andre kunne lære af!!.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

skriv til tunze.. de har killer support!

har efterhånden fået en del reserve dele der nede fra uden problemer.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Har I en mail adresse ?

Jeg kan ikke skrive eller læse tysk :G :(
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

StarF skrev:skriv til tunze.. de har killer support!

har efterhånden fået en del reserve dele der nede fra uden problemer.
Da jeg skulle have et par småting dernede fra tog det en evighed, så vidt jeg husker på den forkerte side af 1 måned.
Lars S skrev:Har I en mail adresse ?

Jeg kan ikke skrive eller læse tysk :G :(
Har du prøvet Tunze.com ??

Og den er på engelsk
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"