regler for salg på forumet
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
regler for salg på forumet
Jeg synes det ville være på sin plads med regler vedr. hvordan et salg foregår på forumet- er det den der skriver det første indlæg der er køber? eller den der sender den første pb? eller kan kan ringe og gå udenom skriverierne og "springe over kø'en"...?
Kan sælger suveræn bestemme hvem der må købe- eller skal det foregå efter nogle retningslinier...?
Selvfølgelig kan man sige at sælger jo selvfølgelig må bestemme- men omvendt får sælge lov til at benytte forumet til salg uden vederlag....
Hvad mener I...??
Kan sælger suveræn bestemme hvem der må købe- eller skal det foregå efter nogle retningslinier...?
Selvfølgelig kan man sige at sælger jo selvfølgelig må bestemme- men omvendt får sælge lov til at benytte forumet til salg uden vederlag....
Hvad mener I...??
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Re: regler for salg på forumet
Jeg mener at det er sælger som suværent bestemmer hvem han vil sælge hans ting til...
Og hvis han finder at budet på pb. er først så er det vel først.
Og hvis han finder at budet på pb. er først så er det vel først.
- Hobbyakvaristen
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Geografisk sted: Nordjylland
- Kontakt:
jeg mener at hvis sælger ik har noteret nogen ting om han ønsker henvendelse på pb, så må det være den der kommer m første indlæg.
jeg er selv blevet snydt fordi sælger lavede sit indlæg om uden at se nogen allerede havde skrevet.
jeg er selv blevet snydt fordi sælger lavede sit indlæg om uden at se nogen allerede havde skrevet.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hobbyakvaristen skrev:jeg mener at hvis sælger ik har noteret nogen ting om han ønsker henvendelse på pb, så må det være den der kommer m første indlæg.
Det lyder helt rigtigt. Er nemlig også selv blevet "snydt", på den måde.
Men det er en pi... svær opgave at kontrollere.
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
Carsten skrev:Hobbyakvaristen skrev:jeg mener at hvis sælger ik har noteret nogen ting om han ønsker henvendelse på pb, så må det være den der kommer m første indlæg.
Det lyder helt rigtigt. Er nemlig også selv blevet "snydt", på den måde.
Men det er en pi... svær opgave at kontrollere.
En klar regel om at første indlæg er køber- det ville da være til at styre og alle kan se det går retfærdigt til...
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Det ville jo være snedigt at sælger satte de regler han vil sælge efter, og så fulgte dem så man vidste hvad man havde at rette sig efter.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Frederiksberg
Det bør være først til mølle. Men det er jo underordnet, om man har ringet, skrevet pm eller besked under selve annoncen. I den forbindelse er det lige vigtigt at præcisere, at man ikke, efter min opfattelse, er første køber, hvis man har skrevet noget i stil med, at man er interessert i en ting.
Men jeg tror ikke man behøver at fastsætte regler på dette forum, der er jo en fortrinlig aftale- og købelov til regulering heraf.
Men jeg tror ikke man behøver at fastsætte regler på dette forum, der er jo en fortrinlig aftale- og købelov til regulering heraf.
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Hvidovre
Hvordan skulle det kontrolleres om eventuelle regler blev fulgt?
Tror det bedste resultat fås, hvis sælgere selv udstikker præcise regler for hvordan salget skal gennemføres og herefter HOLDER SIG til de regler
Ved tvivl må man håbe på bedste/mest fair/omtanke og moral fra sælgers side.
Tror det bedste resultat fås, hvis sælgere selv udstikker præcise regler for hvordan salget skal gennemføres og herefter HOLDER SIG til de regler

Ved tvivl må man håbe på bedste/mest fair/omtanke og moral fra sælgers side.
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
Ja det bør være først til mølle- men hvorfor ikke holde det til indlæg: første indlæg køber- ingen tvivl om hvem der er først til mølle....flem skrev:Det bør være først til mølle. Men det er jo underordnet, om man har ringet, skrevet pm eller besked under selve annoncen. I den forbindelse er det lige vigtigt at præcisere, at man ikke, efter min opfattelse, er første køber, hvis man har skrevet noget i stil med, at man er interessert i en ting.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Selvfølgelig er det ham som først skriver klart og tydeligt: JEG VIL KØBE som skal have varen. Men skriver man sådan så vil jeg også mene, at det er til den annoncerede pris!
Dog syntes jeg stadig at sælger kan forbeholde sig ret til, at sælge til hvem han vil.
Dog syntes jeg stadig at sælger kan forbeholde sig ret til, at sælge til hvem han vil.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Lidt afhængig af varens art, så kan der være forskellige grunde til at kontakte sælger på forskellig vis. Jeg er klart tilhænger af "først til mølle" og jeg kan altså ikke hidse mig op over "uretfærdige" handler. Det må være sælger, der suverænt bestemmer, hvem "den første" er.
Man kunne jo lige smide et indlæg, når man har sendt en PB eller ringet på ét eller andet ?
Det plejer jeg da at gøre i de fleste tilfælde.
/Kim
Man kunne jo lige smide et indlæg, når man har sendt en PB eller ringet på ét eller andet ?
Det plejer jeg da at gøre i de fleste tilfælde.
/Kim
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Jeg stemmer også for, at først til mølle må gælde, dette for både PB og offentlig posts.
Som sælger bør man jo selv bestemme hvem fanden man vil sælge til. At den uskrevne regel så er, at det er den der poster først er noget andet.
Som sælger bør man jo selv bestemme hvem fanden man vil sælge til. At den uskrevne regel så er, at det er den der poster først er noget andet.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Jeg har så den klare holdning at det er sælger der suverænt bestemmer, forslaget om at det må være den første byder, synes jeg ikke er en ubetinget god ide, da det kunne være at den første byder var det fj... der havde brændt én af ved en tidligere handel, og så vil jeg have lov til at sige nej til at handle med vedkommende
men den med at man lige udstikker nogle regler/forbehold vedr. handlen og holder sig til dem synes jeg er en ok ide
men den med at man lige udstikker nogle regler/forbehold vedr. handlen og holder sig til dem synes jeg er en ok ide
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2791 Dragør
- Geografisk sted: Dragør, Amager
mener at sælger suverænt kan bestemme hvem han ønsker at sælge sine varer til... om buddet så kommer i tråden, på PB, på telefon, på SMS eller hvad ved jeg, ja så bestemmer sælger selv hvem han ønsker at sælge til.
Som tidligere skrevet, så kan det være en total utroværdig person der giver første "jeg vil købe" og selvfølgelig vil man ikke reservere varen til ham da han/hun tidligere har brændt en af...
Sælger bestemmer!!!
Som tidligere skrevet, så kan det være en total utroværdig person der giver første "jeg vil købe" og selvfølgelig vil man ikke reservere varen til ham da han/hun tidligere har brændt en af...
Sælger bestemmer!!!
... intet vand i stuen for tiden ...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Efter min mening bestemmer sælger 100% suverænt hvem han vil sælge til! Sådan er det jo faktisk med alle handler. Sælger må selv bestemme hvem han sælger til, så længe der ikke er diskrimination involveret. Han må såmen sælge til den sidste der melder sig medmindre der er indgået en bindende aftale med andre. Jeg vil sku da heller ikke nødvendigvis leje min lejlighed ud til den første som svare på annoncen.
Hvis en står og vifter i døren med aftalte penge. Ja så er det ham der køber efter min mening. Sådan er gamet bare hvis man vil gøre en god handel på brugtmarkedet.
Man kan jo nemt risikere at dem der har skrevet at de vil købe, slet ikke dukker op eller ikke vil købe til prisen alligevel når de ser varen..
Det burde faktisk ikke være nødvendigt for sælgeren at gøre opmærksom på at det var først til mølle, eller at man selv bestemte hvem man solgte det. Sådan er det bare inden for alle områder af brugt handel deal med det, eller drop og købe brugt.
Hvis en står og vifter i døren med aftalte penge. Ja så er det ham der køber efter min mening. Sådan er gamet bare hvis man vil gøre en god handel på brugtmarkedet.
Man kan jo nemt risikere at dem der har skrevet at de vil købe, slet ikke dukker op eller ikke vil købe til prisen alligevel når de ser varen..
Det burde faktisk ikke være nødvendigt for sælgeren at gøre opmærksom på at det var først til mølle, eller at man selv bestemte hvem man solgte det. Sådan er det bare inden for alle områder af brugt handel deal med det, eller drop og købe brugt.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
tja, med mindre andet står burde det være første der svare, normalt mener jeg dog at man lige bør smide en besked i tråden, hvis man sender en pb, således andre kan se det.
jeg har dog lagt mærke til en trist tendens her inde, der er en del der "resavere" ting for der efter at springe fra igen. Det er ikke noget, jeg har oplevet på de andre forums jeg holder til på.
det vigtigste er vel sælger laver klare regler, hvis det i hans øjne, er første der ringer, eller første der står med pengene i døren, er det jo fair nok, bare alle har det samme at forholde sig til. og self, skal sælger vel et eller andet sted at ha lov til at fravælge folk, hvis det f.eks. er en man har haft dårlige erfaringer med før.
jeg har dog lagt mærke til en trist tendens her inde, der er en del der "resavere" ting for der efter at springe fra igen. Det er ikke noget, jeg har oplevet på de andre forums jeg holder til på.
det vigtigste er vel sælger laver klare regler, hvis det i hans øjne, er første der ringer, eller første der står med pengene i døren, er det jo fair nok, bare alle har det samme at forholde sig til. og self, skal sælger vel et eller andet sted at ha lov til at fravælge folk, hvis det f.eks. er en man har haft dårlige erfaringer med før.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Sælger bestemmer....
1 indlæg kunne være en som han bestemt ikke vil sælge til af flere grunde !
Eller man modtager en PB ind imellem ? Eller et telefon opkald ? Eller en bedre byttehandel eller pris ? Eller en købe der ikke skal sendes til hvilket gør det nemmere...eller....
Med andre ord, enhver regel vil være noget skrammel - MEN vi kan godt lave en sticky med "sådan bør man gøre og tænke"...
1 indlæg kunne være en som han bestemt ikke vil sælge til af flere grunde !
Eller man modtager en PB ind imellem ? Eller et telefon opkald ? Eller en bedre byttehandel eller pris ? Eller en købe der ikke skal sendes til hvilket gør det nemmere...eller....
Med andre ord, enhver regel vil være noget skrammel - MEN vi kan godt lave en sticky med "sådan bør man gøre og tænke"...
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Geografisk sted: Varde
Syns det er fuldstændig op til sælger hva han/hun ønsker at gøre med sin vare. Om det blir for nemhedens skyld, eller bare en favorit ud fra hvem der melder sig som køber.
Kan godt se det er tæmmelig bittert at miste et godt tilbud selvom man er den første der melder ind, men man kan ikk klantre sælger at gøre noget andet eller helt tredje. Accepter gamet med privat handeler eller gå ud og køb noget helt nyt hos forhandleren.
Trods reservering, så byd alligevel. kan være man gir en bedre pris også er ting pludselig ikk reserveret alligevel
som sagt, sælgers land..
Men når man sælger syns jeg som minimum at sælger bør skrive hva det seneste bud er. Kan redigere sin tråd som han vil, så smid det op gå vi kan få en ordentlig og fair auktion igang.
Kan godt se det er tæmmelig bittert at miste et godt tilbud selvom man er den første der melder ind, men man kan ikk klantre sælger at gøre noget andet eller helt tredje. Accepter gamet med privat handeler eller gå ud og køb noget helt nyt hos forhandleren.
Trods reservering, så byd alligevel. kan være man gir en bedre pris også er ting pludselig ikk reserveret alligevel

Men når man sælger syns jeg som minimum at sælger bør skrive hva det seneste bud er. Kan redigere sin tråd som han vil, så smid det op gå vi kan få en ordentlig og fair auktion igang.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
- Hobbyakvaristen
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Geografisk sted: Nordjylland
- Kontakt:
Hvis det er sådan folk vil handle burde sælger jo bruge auktionen og ik salgs forum.Holst skrev:Syns det er fuldstændig op til sælger hva han/hun ønsker at gøre med sin vare. Om det blir for nemhedens skyld, eller bare en favorit ud fra hvem der melder sig som køber.
Trods reservering, så byd alligevel. kan være man gir en bedre pris også er ting pludselig ikk reserveret alligevelsom sagt, sælgers land..
Jeg ved hvis jeg selv har reserveret noget så afhenter jeg det også, kan forstå at ik alle gør det, men så burde køber tænke sig lidt om inden han reserverer. Og sælger burde have pli og sælge retskaffent, dette er trodsalt et gratis forum. køber og sælger vis pli.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
@Hobbyakvaristen, Forstil dig at du har reserveret en vare med henblik på at komme og kigge på den ugen efter, men i mellemtiden er der en anden forbi og kigge. Han er er villig til at betale en prisen, her og nu - Måske ovenikøbet mere end hvad den oprindelige pris var.
Ville du, som sælger tage chancen og vente en hel uge, du vil vel som køber også gerne have lov til at undlade og købe varen, hvis den viser sig ikke at være som forventet når du ser den?
En reservation skulle i såfald gælde begge veje, problemet er blot at det er gratis for en køber at springe fra en "reservation". Hvorimod sælgeren nu stadigvæk står med en vare.
Jeg ville som sælger ikke tøve med og sælge her og nu også kontakte de andre interesserede og sige at varen var solgt.
Well det bedste er selvfølgelig at sælgeren er meget tydelig omkring betingelserne i sin salgstråd, så undgår vi misforståelser. Men helt ærligt så er der vel også en petitesse grænse for hvor lange "disclaimers" det burde være nødvendigt med her på forummet.
Hvis du som "køber" ikke får en vare som du mener du har "reserveret" så tag en tudekiks og lær til næste gang.
En sticky kunne måske hjælpe med lidt forventningsafstemning omkring brugt køb og salg.
Det kunne være noget i stil med..
Husk som køber ved brugtkøb gælder:
- Det er 100% op til sælger hvem han/hun sælger varen til.
- Mest sikre måde at få købet, er at kontakte sælger på den hurtigste måde af de der er opgivet i salgstråden og hurtigst muligt komme afsted for at se/købe varen.
- Regn ikke med varen er din, før du har betalt!
Som sælger er det god stil at:
- Skrive hvor i landet man bor (hvis ikke det står i profilen)
- Svare hurtigt på beskeder.
- Ikke love varen væk, med mindre man er 100% sikker på at man ikke vil tage imod et bedre eller hurtigere tilbud.
- Poste billeder af det der er til salg
Ville du, som sælger tage chancen og vente en hel uge, du vil vel som køber også gerne have lov til at undlade og købe varen, hvis den viser sig ikke at være som forventet når du ser den?
En reservation skulle i såfald gælde begge veje, problemet er blot at det er gratis for en køber at springe fra en "reservation". Hvorimod sælgeren nu stadigvæk står med en vare.
Jeg ville som sælger ikke tøve med og sælge her og nu også kontakte de andre interesserede og sige at varen var solgt.
Well det bedste er selvfølgelig at sælgeren er meget tydelig omkring betingelserne i sin salgstråd, så undgår vi misforståelser. Men helt ærligt så er der vel også en petitesse grænse for hvor lange "disclaimers" det burde være nødvendigt med her på forummet.
Hvis du som "køber" ikke får en vare som du mener du har "reserveret" så tag en tudekiks og lær til næste gang.
En sticky kunne måske hjælpe med lidt forventningsafstemning omkring brugt køb og salg.
Det kunne være noget i stil med..
Husk som køber ved brugtkøb gælder:
- Det er 100% op til sælger hvem han/hun sælger varen til.
- Mest sikre måde at få købet, er at kontakte sælger på den hurtigste måde af de der er opgivet i salgstråden og hurtigst muligt komme afsted for at se/købe varen.
- Regn ikke med varen er din, før du har betalt!
Som sælger er det god stil at:
- Skrive hvor i landet man bor (hvis ikke det står i profilen)
- Svare hurtigt på beskeder.
- Ikke love varen væk, med mindre man er 100% sikker på at man ikke vil tage imod et bedre eller hurtigere tilbud.
- Poste billeder af det der er til salg

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Jeg har tit oplevet at reservationer ikke bliver afhentet, så nu gælder det hos mig at enten betales forud/depositum, eller osse må man forvente at jeg sælger hvis der dukker en anden op i mellemtiden der tager det med det samme, det er den melding en evt køber får af mig
men selvfølgelig hvis jeg laver en konkret aftale omkring afhenting så sælger jeg ikke videre, med mindre aftalen ikke overholdes
men selvfølgelig hvis jeg laver en konkret aftale omkring afhenting så sælger jeg ikke videre, med mindre aftalen ikke overholdes
Mvh. Brian
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Føler ikke jeg har lavet en handel bare fordi der dumper en pb ind hvor der bare står fx;
Den sætter jeg mig på elign.
Er der et tlf nummer så løft knoglen og ring, så kan man lave en konkret aftale med det samme.
Jeg tror at denne tråd er opstået fordi Engelquist følte sig forbigået da jeg havde et par koraller til salg den anden dag.
Han havde godt nok skrevet en pb, men der stod bare: Jeg vil gerne købe den lille. Intet tlf nummer, hvornår han ku afhente eller andet.
Så sku jeg altså skrive en pb tilbage og spørge hvornår han ku afhente osv og derefter vente på han så pb'en og svarer tilbage.
Men jeg sidder altså ikke foran pc'en hele tiden og tjekker pb'er. Derfor var der netop et tlf nummer.
Det kan være meget godt med regler, men husk at regler er til for at brydes
Er der et tlf nummer så løft knoglen og ring, så kan man lave en konkret aftale med det samme.
Jeg tror at denne tråd er opstået fordi Engelquist følte sig forbigået da jeg havde et par koraller til salg den anden dag.
Han havde godt nok skrevet en pb, men der stod bare: Jeg vil gerne købe den lille. Intet tlf nummer, hvornår han ku afhente eller andet.
Så sku jeg altså skrive en pb tilbage og spørge hvornår han ku afhente osv og derefter vente på han så pb'en og svarer tilbage.
Men jeg sidder altså ikke foran pc'en hele tiden og tjekker pb'er. Derfor var der netop et tlf nummer.

- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
Hvis du nu læser din tråd igennem, var der jo en del forvirring om hvad der var til salg og hvem der havde købt- og et par stykker udtrykte fustrationer herom- bl.a at jeg selv havde sendt en pb uden at skrive jeg reserverede en koral i tråden...joekill skrev:Føler ikke jeg har lavet en handel bare fordi der dumper en pb ind hvor der bare står fx;
Hold dig venligst fra at filosofere over om at jeg skulle føle mig forbigået- jeg startede denne tråd fordi jeg mente den var relevant...
Og jo Joekill- der går intet af een ved at svare på en pb- så når man modtager en pb er det vel naturligt og god pli i det mindste at svare... men det er en helt anden sag og intet med denne tråd at gøre...