Musiker skrev:En almindelig hævert dur ikke..
Følgende man skal være obs på:
1. Det er efter min mening stort set umuligt at justere hævert og pumpe til at køre 100% samme hastighed - Overvej hvad der sker hvis den ene er hurtigere end den anden..
2. Man kunne selvfølgelig lade retur pumpen være kraftigere end hæverteffekten også lade den starte og stoppe vha vandniveau kontakter, men det er ikke en løsning som jeg under nogen omstændigheder vil anbefale.
3. Hvad hvis der er strømafbrydelser? Hævert effekten skal stoppe i tide, så hele akvariet ikke ender i sump og på gulv.. Og hvad så når strømmen kommer tilbage og returpumpen starter op igen? Hvad får gang i hæverteffekten hvis ikke du står klar?
4. Umiddelbart vil du ikke få overfladevandet skummet af, med mindre du alligevel laver en overløbskasse også er der ikke langt til at bare gøre det rigtigt.
Hvis ikke du vil bore huller skal du kigge på en overløbsboks, som løser de problemer der er med en almindelig hævert.. Der er en tråd et eller andet sted på forummet om de bokse. Jeg har ikke nogen erfaring med dem.
/Henrik
Hej Henrik..
Jeg glemmer bare den hævert, og bruger den kun til når akvariet skal tømmes...hehe
Kan absolut godt se din pointe omkring det!
Men hvor vigtig er sårn en sump så egentlig?
Jeg har pt, gemt min skummer bag nogle sten, så man skal kigge ind fra siden for at kunne spotte den, og det samme har jeg gjordt med filter i modsatte side.
Jeg er oppe på ca 30kg levende sten, og 18kg levende sand.
1.Hydor koralia 4 (4.600L)
1.Seio super flow M1100 (4.400L)
1.FLuval 4 (1000L)
Så tilsammen 10.000 liter i timen!

Og så et jæger varmelegme, men det har jeg slukket, lamperne varmer nemlig godt, akvariet står hele tiden på om 24-25 stykker.
Så som det hele står lige nu, der finder jeg ikke sumpen så vigtig!
Men selvfølgelig, hvis den kan bidrage med en masse allerede nu, så skal jeg da bare til at have bestil nogle dele!
Jeg har ikke fået købt et test-sæt endnu, så jeg kan ikke sige noget om nogle værdier desværre!. Jo, jeg prøvede for sjov med et sæt der fulgte med i købet, men det var jo til ferskvand, så det viste nogle sjove farver! Hehe
Men, jeg har allerede spottet tegn på liv, altså forskellige former for alger rundt omkring på stenene, og en enkelt "hitch-hicker" som jeg krydser finger for at den overlever!
Anywayz, jeg tager lige et smut til Nice her d.9 og skal ud og dykke lidt, så mon ikke man kan luske noget med hjem?