Spørgsmål omkring skummer. (DIY)

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
polywog
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Amager

Re: Spørgsmål omkring skummer. (DIY)

Indlæg af polywog »

Musiker skrev:Av... Jeg vil mene du har brændt nallerne lidt ved at købe for 2000,- kroner ferskvandsakvarie..
Hvis du vil have koraller skal du have noget kraftigere lys over end hvad din ferskvandslampe sandsynligvis kan give.
Og som du selv nævner så er mange af de andre ting også kun egnet til ferskvand.
Sumpen kan du sagtens selv lime, min pointe var mere at et samlet brugt sæt klar til saltvand kan fås for penge i omegnen af hvad det koster hvis man skal ud og bygge et ferskvandsakvarie om.

/Henrik
Du har måske fat i noget, men men men....

Hvis man skal have nyt akvarie, pumper, varme, lys..osv, så løber man jo langt over de 2000.kr...måske helt op omkring de 10.000.kr bare til at starte med!

Det var faktisk derfor jeg startede med det her 180L med udstyr til, jeg tænkte nemlig at de extra par ting jeg manglede ville komme under det budget jeg ville skulle give for et helt nyt "startersæt"...
[url=http://www.TickerFactory.com/]
Billede
[/url]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du skriver at du mest vil have koraller. Hvilken form for lys har du så tænkt dig??
polywog
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16

Indlæg af polywog »

Carsten skrev:Du skriver at du mest vil have koraller. Hvilken form for lys har du så tænkt dig??
Jeg har læst mig til at HQI-lys skulle være bedst til den slags....Om ikke andet, så kan jeg nok sagtens skaffe noget andet, hvis der findes andet som er bedre!
Billede
[/url]
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Det optimale er jo nok nogen af de nye LED lamper der er kommet på markedet, men indtil videre så holder de fleste nok fast i HQI pga anskaffelsesprisen
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

polywog skrev:
Carsten skrev:Du skriver at du mest vil have koraller. Hvilken form for lys har du så tænkt dig??
Jeg har læst mig til at HQI-lys skulle være bedst til den slags....Om ikke andet, så kan jeg nok sagtens skaffe noget andet, hvis der findes andet som er bedre!
det må være noget af passerende dato du har læst....efter t5 er kommet er det nu muligt at stakke endel rør over akvarietde fås også med fantastiske reflektorer og uden kold punkter i enderne
som thyme er inde på så er tiden ved at være til led.....Limilus (italiensk) har lige kommet med en lampe på interzoo der hedder Vela og kommer i forskellige størrelser Bar..en bar skulle erstatte 2 stk t5 .det er tale om en watt pr 2,5cm.. :scream:med indbygget dimmer kan forskellige farve temperaturer fra 3,000 k til 20,000 k variere på dagens løb ,,ja enda chrome...... hov glemte næsten >> også er det bye bye med at skulle skifte rør og pærer eller rettere først om 10-15 år :Peace:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

he he ,bemærk lige skiltet
Vedhæftede filer
dsc_3870.jpg
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

polywog skrev:

Hvis man skal have nyt akvarie, pumper, varme, lys..osv, så løber man jo langt over de 2000.kr...måske helt op omkring de 10.000.kr bare til at starte med!

Det var faktisk derfor jeg startede med det her 180L med udstyr til, jeg tænkte nemlig at de extra par ting jeg manglede ville komme under det budget jeg ville skulle give for et helt nyt "startersæt"...
Ja hvis du vil have et helt nyt saltvandsakvarie.. Så er det da rigtigt at det bliver dyrt. Det var jo også derfor jeg linkede til et brugt 200 L med sump etc. til 1000,- kroner.
Well gjort er gjort og du kan sikkert sagtens få konverteret det du har købt til et fint saltvandsakvarie..
Har du tænkt over hvordan du vil føre vandet ned i sumpen?
Mht lyset.. Så er LED lamperne efter min mening stadig liiige overkanten rent prismæssigt. De kan også godt lige bruge en generation's udvikling mere. Men hvis pengene ikke havde betydning var det oplagt og købe LED lamper.

Mvh
Henrik
P.s. 10.000,- er nok et meget godt bud på hvad det koster og komme godt igang...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Flere at de store firmaer præsentede LED lamper på Interzoo, så noget sker der i løbet af det næste års tid.
Men en fabrikant, har dog til en butik sagt at det nok er lige tidligt endnu at kaste sig ud i det.
LED lamperne er vist ikke helt så stabile og billige som de burde være.
polywog
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16

Indlæg af polywog »

Musiker skrev:
polywog skrev:

Ja hvis du vil have et helt nyt saltvandsakvarie.. Så er det da rigtigt at det bliver dyrt. Det var jo også derfor jeg linkede til et brugt 200 L med sump etc. til 1000,- kroner.
Well gjort er gjort og du kan sikkert sagtens få konverteret det du har købt til et fint saltvandsakvarie..
Har du tænkt over hvordan du vil føre vandet ned i sumpen?
Mht lyset.. Så er LED lamperne efter min mening stadig liiige overkanten rent prismæssigt. De kan også godt lige bruge en generation's udvikling mere. Men hvis pengene ikke havde betydning var det oplagt og købe LED lamper.

Mvh
Henrik
P.s. 10.000,- er nok et meget godt bud på hvad det koster og komme godt igang...
Undskyld mit sene svar!..

Det med at føre vandet ned i sumpen, så overvejer jeg lidt bare at gøre det med "hævert"....Altså at man bare suger i en slange og så køre det!
Men jeg har ikke kigget nærmere på det!
Det er måske bedre at bruge en pumpe til det?
Billede
[/url]
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

En almindelig hævert dur ikke..
Følgende man skal være obs på:
1. Det er efter min mening stort set umuligt at justere hævert og pumpe til at køre 100% samme hastighed - Overvej hvad der sker hvis den ene er hurtigere end den anden..

2. Man kunne selvfølgelig lade retur pumpen være kraftigere end hæverteffekten også lade den starte og stoppe vha vandniveau kontakter, men det er ikke en løsning som jeg under nogen omstændigheder vil anbefale.

3. Hvad hvis der er strømafbrydelser? Hævert effekten skal stoppe i tide, så hele akvariet ikke ender i sump og på gulv.. Og hvad så når strømmen kommer tilbage og returpumpen starter op igen? Hvad får gang i hæverteffekten hvis ikke du står klar?

4. Umiddelbart vil du ikke få overfladevandet skummet af, med mindre du alligevel laver en overløbskasse også er der ikke langt til at bare gøre det rigtigt.

Hvis ikke du vil bore huller skal du kigge på en overløbsboks, som løser de problemer der er med en almindelig hævert.. Der er en tråd et eller andet sted på forummet om de bokse. Jeg har ikke nogen erfaring med dem.

/Henrik
polywog
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16

Indlæg af polywog »

Musiker skrev:En almindelig hævert dur ikke..
Følgende man skal være obs på:
1. Det er efter min mening stort set umuligt at justere hævert og pumpe til at køre 100% samme hastighed - Overvej hvad der sker hvis den ene er hurtigere end den anden..

2. Man kunne selvfølgelig lade retur pumpen være kraftigere end hæverteffekten også lade den starte og stoppe vha vandniveau kontakter, men det er ikke en løsning som jeg under nogen omstændigheder vil anbefale.

3. Hvad hvis der er strømafbrydelser? Hævert effekten skal stoppe i tide, så hele akvariet ikke ender i sump og på gulv.. Og hvad så når strømmen kommer tilbage og returpumpen starter op igen? Hvad får gang i hæverteffekten hvis ikke du står klar?

4. Umiddelbart vil du ikke få overfladevandet skummet af, med mindre du alligevel laver en overløbskasse også er der ikke langt til at bare gøre det rigtigt.

Hvis ikke du vil bore huller skal du kigge på en overløbsboks, som løser de problemer der er med en almindelig hævert.. Der er en tråd et eller andet sted på forummet om de bokse. Jeg har ikke nogen erfaring med dem.

/Henrik
Hej Henrik..

Jeg glemmer bare den hævert, og bruger den kun til når akvariet skal tømmes...hehe
Kan absolut godt se din pointe omkring det!

Men hvor vigtig er sårn en sump så egentlig?

Jeg har pt, gemt min skummer bag nogle sten, så man skal kigge ind fra siden for at kunne spotte den, og det samme har jeg gjordt med filter i modsatte side.
Jeg er oppe på ca 30kg levende sten, og 18kg levende sand.
1.Hydor koralia 4 (4.600L)
1.Seio super flow M1100 (4.400L)
1.FLuval 4 (1000L)
Så tilsammen 10.000 liter i timen! :)
Og så et jæger varmelegme, men det har jeg slukket, lamperne varmer nemlig godt, akvariet står hele tiden på om 24-25 stykker.

Så som det hele står lige nu, der finder jeg ikke sumpen så vigtig!
Men selvfølgelig, hvis den kan bidrage med en masse allerede nu, så skal jeg da bare til at have bestil nogle dele! :)

Jeg har ikke fået købt et test-sæt endnu, så jeg kan ikke sige noget om nogle værdier desværre!. Jo, jeg prøvede for sjov med et sæt der fulgte med i købet, men det var jo til ferskvand, så det viste nogle sjove farver! Hehe

Men, jeg har allerede spottet tegn på liv, altså forskellige former for alger rundt omkring på stenene, og en enkelt "hitch-hicker" som jeg krydser finger for at den overlever!

Anywayz, jeg tager lige et smut til Nice her d.9 og skal ud og dykke lidt, så mon ikke man kan luske noget med hjem? :D
Billede
[/url]
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Sumpen kan man godt undvære.
Men der samler sig ofte affaldsstoffer på overfladen af vandet og dem vil man meget gerne have skummet af - Tror du vil opleve at der samler sig en film på overfladen?
Derfor vil jeg gætte på du bør lave et eller andet som sørger for at skummeren bliver født med overfladevandet. Det kan være et lille kammer i hjørnet hvor skummeren står.

/Henrik
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Som musiker siger kan du lave en indvendig sump med en overløbskam det er egentlig bare et overløbskammer uden hul i bunden, jeg bruger det selv på mine mindre akvarier
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
polywog
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16

Indlæg af polywog »

Musiker skrev:Sumpen kan man godt undvære.
Men der samler sig ofte affaldsstoffer på overfladen af vandet og dem vil man meget gerne have skummet af - Tror du vil opleve at der samler sig en film på overfladen?
Derfor vil jeg gætte på du bør lave et eller andet som sørger for at skummeren bliver født med overfladevandet. Det kan være et lille kammer i hjørnet hvor skummeren står.

/Henrik
Ja, der er nemlig en film på overfladen.

Så mit næste projekt må være det kammer i hjørnet.

Man kan vel selv lave den slags af noget acryl. :)
Billede
[/url]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det kan man godt, men det er noget sværere at lave end i glas. Acryl og silicone er ikke let at få til at hæfte ordenligt. Lad det hellere i glas.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"