SeaElements

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Mikolos
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions: 0
17
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011

SeaElements

Indlæg af Mikolos »

Har sødt på dette produkt som jeg synes ser interessant ud.

http://www.petgrossisten.dk/product.asp ... 714&sub=84

Men:

1. jeg kan ikke finde nogle dyrehandler der forhandler produktet.

2. jeg kan ikke købe det som privat person.. hvad gør man så ?

3. Er der nogle der har erfaringer med produktet... er det fup og fidus ?

Mvh

Mikolos
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: SeaElements

Indlæg af ole kekkonen »

men hvad er det for nogle elementer...? jord? ild? luft??? vand????
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg kender ikke det produkt, men kan fortælle lidt om hvad det handler om.
I amerika har man fundet ud af noget som kaldes "old tank syndrome" og det går i korthed ud på at i ældre akvarier sker der en ophobning af visse tungmetaller. F.eks bly, krom og asenik.
Grunden til at de ting ophober sig, må jo simpelthen være fordi de ikke bruges eller ikke bruges i de mængder som er tilsat som sporelementer.
Formoder at det som Julian Sprung har sendt på markedet, er sporelementer uden de skadelige stoffer
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 964
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Carsten skrev:Jeg kender ikke det produkt, men kan fortælle lidt om hvad det handler om.
I amerika har man fundet ud af noget som kaldes "old tank syndrome" og det går i korthed ud på at i ældre akvarier sker der en ophobning af visse tungmetaller. F.eks bly, krom og asenik.
Grunden til at de ting ophober sig, må jo simpelthen være fordi de ikke bruges eller ikke bruges i de mængder som er tilsat som sporelementer.
Formoder at det som Julian Sprung har sendt på markedet, er sporelementer uden de skadelige stoffer
Old tank symdrome- har man snakket om i flere år... at mange oplever at deres balje pludselig vælter når den har nogle år på bagen... og det er jo netop et godt argument for ikke blindt at vælte alle mulige vidunderprodukter og trylledrikke i baljen, fordi en producent siger at det er det eneste saliggørende...

Svein Fosså var også inde på enmet ved foredraget hos Klovnfisken for et par år siden: han advarede imod ophobninger af metaller i baljen og talte imod vandskift og tilsætning af sporeelementer- netop fordi det tilfører metaller der langsomt vil ophobe sig i sten og bundlag..
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Hehe. Nu bor jeg i kbh. Og da jeg indimellem rent faktisk tørre støv af kan jeg fortælle at det støv der er i kbh er SORT ( http://www2.mst.dk/common/Udgivramme/Fr ... .htm$1.3.1 ) og min største bekymring er ikke det jeg bringer ind ved vandskift :rolleyes:, men mere det som kommer ind i bajlen via alle mulige andre kilder, især trafikstøv og foder.
Er da enig at man ikke skal tilsætte alt muligt uden at have kontrol med om man overdosere, eller udden at være bevidst om hvilken effekt man vil opnå, men at aldrig skifte vand er efter min mening mindst lige så risikofyldt som at lave jævnlige vandskift.

Min tyrkertro er at mindre jævnlige vandskift og fjenelse af detrius er med til at holde koncentrationen af de stoffer, som ikke måtte blive brugt nede. Stofferne mener jeg især kommer fra luften omkring os, som er ret fyldt med støv, men også foder kan gøre sit til at forsyne bajlen med tungmetaller og andet skidt.

Jeg vil mene at vandet fra et RO anlæg + salt som er blandet på en fabrik. Burde være "renere" end det vand vi til enhver tid har i akvariet, alene pga de ting som kommer ind via luften her i københavn?
Her er et citat fra en tilfældlig rapport om tungmetaller i arktis området (http://www.cam.gl/dansk/amap/d7.htm) ) , men hvis man antager at det gælder overalt, så viser det jo at tungmetallerne vil ophobes i de dyr/planter som vi fodre med og hvis ikke alt foderet bliver spist eller skummet af, så vil en del af de tungmetaller havne i akvarievandet og måske til sidst ende i sten og bundlag.
Minedrift har ført bly og cadmium ud i de lokale fjorde

Minedriften har forurenet lokale arktiske områder med adskillige tungmetaller. Et dokumenteret eksempel er fjordene ud for zinkminen Den Sorte Engel i Grønland, hvor blykoncentrationerne i bundvandet er indtil 200 mg bly/kg vand. Disse høje værdier afspejles også i tang, blåmuslinger, rejer og nogle fisk; se kortet nedenfor. Hos lodden er der målt blykoncentrationer på op til 5 mg/g i knoglerne. Der er dog ingen, der har været i stand til at dokumentere nogen biologisk påvirkning af fiskene. Cadmiumkoncentrationerne i vandet er også høje - indtil 2,5 mg/kg vand - men i modsætning til bly viser dyrene i fjorden cadmiumniveauer tæt ved baggrundsværdien.
Well - Det kræver nok nogle nærmere længerevarende undersøgelser af akvarierne for at finde ud af om der rent faktisk sker en ophobning af tungmetaller.
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
17
Postnummer: 2791 Dragør
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

hvornår sker dette old tank syndrom? snakker vi 2 år eller 10 år?
... intet vand i stuen for tiden ...
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

ville det ikke være en fordel at sætte op et twin tank system,så man var bedre rustet til et ORS.......
det er vel korallerne der har vores interesse og ikke sten,jeg mener de letter gradvis kan udskiftes,,,,,?
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Mikolos skrev:

... er det fup og fidus ?

Mvh

Mikolos

Når et produkt lover at "We offer the only formula that contains just what your aquarium needs." kunne et passende spørgsmål vel være.........Hvorfra ved de præcist hvad ens akvarie behøver? For at besvarer sådan et spørgsmål er der godt nok mange forskellige faktorer, der spiller ind der gør hvert enkelt setup unikt, og derfor behovet unikt.

Fup og fidus........tja, mit gæt er ja. :wink:
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Per A skrev:
Mikolos skrev:

... er det fup og fidus ?

Mvh

Mikolos

Når et produkt lover at "We offer the only formula that contains just what your aquarium needs." kunne et passende spørgsmål vel være.........Hvorfra ved de præcist hvad ens akvarie behøver? For at besvarer sådan et spørgsmål er der godt nok mange forskellige faktorer, der spiller ind der gør hvert enkelt setup unikt, og derfor behovet unikt.

Fup og fidus........tja, mit gæt er ja. :wink:

Jeg tror nu ikke på at det er fup og fidus. Men meget af det er selvfølgelig salgsnak.
Julian Sprung er i samme klasse som Svein Fosså, så han ved absolut hvad han snakker om.

Hvis man opdager at en af grundene til OTS kan skyldes for meget bly, krom og arsenik. Kan man jo så begynde at fundere over hvorfor de stoffer ikke bliver brugt i samme mængde som de andre.
De har så tilsyneladende valgt ikke at komme det i sporelementerne, og hvis det fungerer så er det jo godt nok.
Der er vel ingen der ligefrem er interesseret i at ens akvarie bliver en tikkende miljø bombe, som man ved vil gå af på et eller andet tidspunkt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

RedSea skrev:hvornår sker dette old tank syndrom? snakker vi 2 år eller 10 år?
Svært at sige. For nogen sker det hurtigt for andre aldrig. Det er de færreste af os der har akvariet stående så længe at det
bliver et problem for os.
Hvad er gennemsnits stand tiden for et akvarie her i landet??
Mikolos
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af Mikolos »

føler ikke rigtig jeg fik besvaret mit spørgsmål..

1. er der nogen der rent faktisk har prøvet produktet ?

2. hvor kan jeg købe det ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Grunden til at du ikke fik de svar er nok fordi ingen har set produktet, og det er nok fordi det ikke kan købes nogen steder.
Prøv at skrive til petgrossisten, og hør om der er nogen steder hvor man kan købe det.
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Man kan finde det i udlandet.. Hvis man søger på SeaElements - Ses også under navnet Two little fishies SeaElements (Stadig fra Julian Sprung)

Jeg har ikke fundet nogen der skriver noget om erfaringerne med det.. Et produkt der går stille med dørene..

/Henrik
Mikolos
Dværg kejser
Dværg kejser
17

Indlæg af Mikolos »

Jeg har fundet et sted de sælger det...

Ribe Zoo Center - Det vildeste sted i landet!!!
Besøg vores 1600m2 store butik med alt til din levende hobby!
http://www.ribezoocenter.dk

skriver tilbage når jeg har nogle erfaringer omkring produktet..

mvh

Mikolos
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"