Vand fra overløb til sump støjer og plasker meget

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Vand fra overløb til sump støjer og plasker meget

Indlæg af Olsen »

Er der nogen der har et par tips til hvordan vi mindsker støjen fra det vand der løber fra overløbet og ned i vores sump?

Det er et forholdsvis stort akvarie (900 liter) som er ved at blive opstartet og vi har fyldt det interne overløb op med biobolde.

Fra vandoverfladen og ned gennem bioboldene til hullerne i bunden af overløbet er der ingen støj :GO

Men når vandet løber ned gennem plastikrørerne og ned til sumpen så plasker det. Og når vandet strømmer ud, så larmer det også og der er en masse luftbobler der kommer ud og det er mest dem der støjer meget kraftigt! :BA

Så jeg tænkte, at I måske har et par fif til hældning på rør, kuglehane indstilling, brug af filtersvampe eller hvad som helst der kan hjælpe på at mindske lyd?
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Vand fra overløb til sump støjer og plasker meget

Indlæg af christiantt »

Jeg tror at i skal fjerne de biobolde der. Hvor høj er vandstanden inde i overløbet??
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

christiantt skrev:Jeg tror at i skal fjerne de biobolde der. Hvor høj er vandstanden inde i overløbet??
Det er lidt svært at se hvor høj vandstanden er, da bioboldene jo mindsker udsynet, men jeg vil tro at den er forholdsvis lav. Hvorfor?

Under hvert nedløbsrør er der kuglehaner og de er åbnet helt (altså i underskabet). Har prøvet at lukke lidt for dem, men synes ikke det hjælper så meget. Det er ellers et ganske almindelig størrelse overløb.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Forresten, nede i selve overløbet er der en rist som bioboldene ligger på. Risten er placeret ca. 15 cm. over hullerne i bundglasset. Så der er dermed ingen fysisk kontakt mellem bioboldene og hullerne i buden af overløbet.
Brugeravatar
foxtrot
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af foxtrot »

hvorfor ikk fjerne risten under bioboldene og i stedet sætte et par risle bakker øverst i overløbet så vandet risler stille og rolig helt ne til bunden.
sæt nogle rør i de huller der og så få et andet rør som fører ud under vandoverfladen i sumpen.
larmen og boblerne kommer fordi at vandet bliver "suget" ned i sumpen.
du skal sørge for at få mere vand i overløbet så der kommer tryk på fra oven i stedet.
så får du ikk den sluprende lyd det gir og det styres på hanen ved at lukke lidt for den.
men det kan tage et par timer at få justeret ind.
lav en lille andring og vent i 5-10 min
alt med saltvand kræver tolmodighed
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hej Olsen,

Det vigtigste ved et nedløbsrør er at der må ikke komme luft med. Dermed skal røret været under vand. Den typiske måde er to rør, et med en ventilhane på (kaldet hovedrøret) som er er lidt kortere end det andet rør. Hovedrøret begrænses så der lige løber em smule vand i sikkerhedsrøret (det andet).
Senest rettet af Hougaard søn 15. jun 2008 21:33, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

foxtrot skrev:hvorfor ikk fjerne risten under bioboldene og i stedet sætte et par risle bakker øverst i overløbet så vandet risler stille og rolig helt ne til bunden.
sæt nogle rør i de huller der og så få et andet rør som fører ud under vandoverfladen i sumpen.
larmen og boblerne kommer fordi at vandet bliver "suget" ned i sumpen.
du skal sørge for at få mere vand i overløbet så der kommer tryk på fra oven i stedet.
så får du ikk den sluprende lyd det gir og det styres på hanen ved at lukke lidt for den.
men det kan tage et par timer at få justeret ind.
lav en lille andring og vent i 5-10 min
alt med saltvand kræver tolmodighed
Hvad er rislebakker?

Er ikke helt sikker på at jeg forstå hvad du mener med at jeg skal sætte rør i hullerne. Er det under bundglasset eller over og dermed inde i overløbet således at jeg hæver vandstanden?

Jeg synes faktisk ikke det larmer ret meget når vandet løber ned gennem overløbet, altså inde i selve akvariet. Problemet med støj er først når vandet løber ned gennem rørerne under akvariet at jeg kan høre det plasker. Og derudover kan jeg høre at boblerne larmer når de hele tiden presses ud i sumpens vand.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg synes faktisk ikke det larmer ret meget når vandet løber ned gennem overløbet, altså inde i selve akvariet. Problemet med støj er først når vandet løber ned gennem rørerne under akvariet at jeg kan høre det plasker. Og derudover kan jeg høre at boblerne larmer når de hele tiden presses ud i sumpens vand.
Så læs lige mit indlæg igen ;) Du må ikke ikke trække luft med ned i røret.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Det kan kun være luften som Hougaard skriver, hvad vil du forresten opnå med de biobolde.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg har gjort som haugaard siger og det virkker .. Mit sikkerhedsrør sider 1 cm under kamene så vandet ikke skal falde så langt og det er helt lydløst.

Steen
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Jeg kan forstå at jeg skal have 2 rør i overløbet. Det højeste er sikkerhedsrøret og det laveste er det hvor hoveddelen af vandet kommer igennem. SÅ langt så godt :)

MEN hvad så med justering af vandmængden? Skal jeg bruge kuglehanerne til at sørge for at vandstanden stiger i hovedrøret?

Bør kuglehanen til sikkerhedsrøreret ikke stå helt åben i tilfælde af at det skal kunne tage alt vand, hvis nu hovedrøret stoppes til?

Hvis nu sikkerhedsrøret er ganske lidt under vandoverfladen og tager 5-10 % af vandmængden, hvordan sikrer i så at der IKKE trækkes luft med ned?? :wc:
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Der skal være en kuglehane på hovedrøret. Med kuglehanen begrænses vandmængden så meget at der lille løber en lille bitte smule vand i sikkerhedsrøret (5 - 10 % lyder som alt for meget) - Altså at vandet stiger på til sikkerhedsrøret i overløbet. Den smule vand i sikkerhedsrøret siger ikke noget.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Hougaard skrev:Der skal være en kuglehane på hovedrøret. Med kuglehanen begrænses vandmængden så meget at der lille løber en lille bitte smule vand i sikkerhedsrøret (5 - 10 % lyder som alt for meget) - Altså at vandet stiger på til sikkerhedsrøret i overløbet. Den smule vand i sikkerhedsrøret siger ikke noget.
ok, jeg tror jeg har forstået pointen med vandreguleringen inde i selve overløbet. Og så er det så, at man kan lave en såkaldt Durso for at mindske luftindtaget yderligere, ikke også?

Er der andre tips til at lave overløbet lydløst. Hvad var rislebakker for noget?
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Har sat durso på mit overløbsrør, det er fuldstændig lydløst.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Helena skrev:Har sat durso på mit overløbsrør, det er fuldstændig lydløst.
Lyder godt! Så er der jo håb forude, det er jeg glad for at høre :)

Hvilken opskrift på Durso har du brugt? Kan forstå der vist er flere forskellige måder at lave sådan en tingest på.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"