Har desværre ikke et godt billede endnu, men min ene 'anemone' - en Euphyllia paradivisa tror jeg (efter længere tids søgen på nettet) at det er - ser ret sløj ud. Den har lidt brunt slim som hænger løst i gardiner omkring skelettet og alle grene er trukket kraftigt sammen og ser ret slatne ud. Den er også begyndt at smide dens små nærmest selvlysende grønne hoveder af.
En anden af mine koraller – gætter på det er en Ricordea af en slags ser heller ikke for godt ud. Jeg købte den på en sten, hvor den fyldte hele stenen. Nu har dele af den trukket sig helt sammen til ukendelighed.
Det er sket over den seneste uges tid, men mine vandværdier har ikke ændret sig nævneværdigt, så jeg er lidt i tvivl om det er normal adfærd eller de er på vej videre til de evige jagtmarker?
Euphyllia paradivisa og Ricordea ser lidt sløje ud
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Euphyllia paradivisa og Ricordea ser lidt sløje ud
Det kunne umiddelbar godt lyde som "brown jelly infection"
Euphyllia er en af dem som rammes oftes af det.
Det er noget med en protozoan infektion. Høj temperatur og dårlig vandkvalitet!! Er som oftest det som får sygdommen til at bryde ud.
Det er muligt at behandle for det, men jeg kender ikke overlevelses raten for den.
den brune gele, skal suges væk, og optimalt sker behandlingen uden for akvariet, for ikke at sprede
protozoerne. når det er sket, kan man give korallen et flere minutters ferskvanddyp, som vil dræbe en stor del af de resterende protozoer. En smøring med en antibiotisk salve eller et bad i en lugolsk blanding, er en alternativ eller ydelig behandling. Det er bedst at bruge den mindst stressende behandling, først og se om det giver resultat. Da stress kan få korallen til at blive mere sårbar over for andre sygdomme.
Tropicmarin laver noget som hedder Coralcure og det er en lugolsk blanding.
Euphyllia er en af dem som rammes oftes af det.
Det er noget med en protozoan infektion. Høj temperatur og dårlig vandkvalitet!! Er som oftest det som får sygdommen til at bryde ud.
Det er muligt at behandle for det, men jeg kender ikke overlevelses raten for den.
den brune gele, skal suges væk, og optimalt sker behandlingen uden for akvariet, for ikke at sprede
protozoerne. når det er sket, kan man give korallen et flere minutters ferskvanddyp, som vil dræbe en stor del af de resterende protozoer. En smøring med en antibiotisk salve eller et bad i en lugolsk blanding, er en alternativ eller ydelig behandling. Det er bedst at bruge den mindst stressende behandling, først og se om det giver resultat. Da stress kan få korallen til at blive mere sårbar over for andre sygdomme.
Tropicmarin laver noget som hedder Coralcure og det er en lugolsk blanding.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
Hej Lars.
Hvis du har problemer med dine ting i baljen, så skal du altid lige huske at tjekke dine værdier og skrive dem med her inde. For som Carsten også skriver, så er det tit værdierne der er noget galt med.
Hvor gammel er din balje, og hvor mange fisk har du i den??
Er nitratfilteret oppe og køre, eller er det stadig under indkørselsperioden??
Hvis du har problemer med dine ting i baljen, så skal du altid lige huske at tjekke dine værdier og skrive dem med her inde. For som Carsten også skriver, så er det tit værdierne der er noget galt med.
Hvor gammel er din balje, og hvor mange fisk har du i den??
Er nitratfilteret oppe og køre, eller er det stadig under indkørselsperioden??
Hej Carsten,Carsten skrev:Det kunne umiddelbar godt lyde som "brown jelly infection"
Tak for fyldestgørende svar! Beklager jeg ikke er vendt tilbage for nu, men mit internet har været i udu hele weekenden.

Har vedhæftet et par billeder der dog er lidt ringe til at vise problemet - det er vel altid nemmere at se i virkeligheden. I løbet af weekenden er den blevet pænere at se på, der er ikke så meget slim tilbage og dens åbentstående munde er blevet mere 'normale' at se på.
Mine vandværdier er således:
Temp. 24 grader (har dog i den varme periode vi har haft været oppe på 29-30 grader.
pH 8,0 -8,2
SiO2 - 0,75
Ca - over 450 ppm
Alk - 0
NO2 - 0-0,05
NO3 -25/5,0 aflæst

NH3/NH4+ - 0,25
Jeg tror jeg har fundet årsagen til problemet. Jeg har været bortrejst i 4 dage og konen har passet akvariet. Hvad hun desværre ikke lagde mærke til var, at skummeren kun kørte for halv kraft, idet luftslangen var bukket. Måske de fire dage med uoptimale forhold har været hård kost akvariets beboere?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der er ikke noget unormalt i at en koral eller blot en del af den kan se træt ud i en dag eller 2. Hvis de stadig er det efter 4-5 dage bør man nok lige undersøge sagen.