Vandværdierne løber løbsk. HJÆLP!!!
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Vandværdierne løber løbsk. HJÆLP!!!
Nitrat 20
nitrit 0
KH 30
PH 7,2
Hvordan får jeg værdierne iorden igen? mine fisk trives fint, men kan se at korallerne hænger med hovedet.
nitrit 0
KH 30
PH 7,2
Hvordan får jeg værdierne iorden igen? mine fisk trives fint, men kan se at korallerne hænger med hovedet.
o_O
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Re: Vandværdierne løber løbsk. HJÆLP!!!
Er din kH på 30?? Er du sikker på at du har testet den rigtigt??
Har du lavet noget om på det for nyligt??
Har du lavet noget om på det for nyligt??
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Du får ikke en kh op på 30 uden at have tilsat et eller andet.
Skift noget vand og pas på med at tilsætte noget.
Skift noget vand og pas på med at tilsætte noget.
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Ved ikke om testen er helt præcis? Men kan bare se at korallerne hænger. Skal jeg bare skifte 5 L om dagen i det næste stykke tid, indtil værdierne igen er normale? akvariet er på 178 L. Nej jeg har ikke ændret på noget i to måneder.
o_O
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Jeg ville nærmere skifte 20-30% de to næste dage, og så måle igen. Ellers bare blive ved med at skifte vand indtil værdierne er ordentlige.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
KH på 30 er ekstremt højt og jeg kan heller ikke forstå hvis det skulle være rigtigt - Der må være sket et eller andet radikalt? Hvad var den på sidst du målte og hvornår var det? Min KH skal jeg aktivt holde oppe. Og den holder jeg på mellem 6.5 - 8.0dKH, ved at tilsætte bagt natron ca hver anden dag. KH'en i mit akvarie falder med ca 0.5-0.75 i døgnet.
Såvidt jeg husker har du ret mange fisk i dit akvarie? Det kan jo forklare nitraten? Men igen hvor hurtigt er den steget til 30? Hvis det er gået stærkt kan det vel være en død fisk, noget nyt foder som sviner eller lignende. Hvis det er kommet over længere tid kan det vel være simpel overbelastning?
/Henrik
Såvidt jeg husker har du ret mange fisk i dit akvarie? Det kan jo forklare nitraten? Men igen hvor hurtigt er den steget til 30? Hvis det er gået stærkt kan det vel være en død fisk, noget nyt foder som sviner eller lignende. Hvis det er kommet over længere tid kan det vel være simpel overbelastning?
/Henrik
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg har 5 fisk. nej har ingen kalkreaktor. Jeg bruger ingen sporestoffer. Er der ikke en, som kan fortælle mig hvad jeg skal bruge af sporestoffer osv for at holde et sundt og stabilt saltvandsakvarie? det er meget længe siden der er blevet målt værdier da jeg pludselig ikke havde flere test sæt. Det jeg har testet med i dag lånte jeg af en ven, så aner ikke om det er pålidelige sager. Må bare starte med at skifte en masse vand. Men hvis i vil remse de sporestoffer op jeg skal bruge fremover vil jeg blive meget meget glad.
o_O
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Med så høj en Kh, må din Ca være meget lav. Prøv lige at måle den.
Hvis den er væsentlig under 420 skal du have den forhøjet.
Hvis den er væsentlig under 420 skal du have den forhøjet.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
Enden du gør noget vildt skal du være 100% sikker på at det du måler er rigtigt for alle andre kan ikke holde KHen oppe ved ikke at gøre noget enden jeg fik kalkreaktor kæmpede jeg med at holde KH over 7
Steen
Steen
- Mathias_C
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9330 Dronninglund
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Nordjylland
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Der er vist ikke nogen magisk formel.. Ca og Mg er vist det eneste som jeg ser stort set alle tilsætte. Men man bør heller ikke tilsætte disse to uden at måle - Foder til fiskene indeholder mange sporstoffer, så derigennem er det ikke utænkeligt at korallerne får hvad de skal have - Jævnlige vandskifte er også en måde at få fyldt op med sporstoffer.. Balling metoden er vel også en måde at få filført hvad der skal bruges?
Selv prøver jeg med Zeovit lige nu og poster på et eller andet tidspunkt mine oplevelser med det.. Indtil videre er jeg godt tilfreds med resultaterne.. Prøv at læse Zeovit guiden. Den har nogle informationer om hvordan forskellige sporstoffer kan bruges til at fremhæve forskellige farvetoner på koraller, men det anbefales ikke med de stoffer før man har opnået et næringsfattigt miljø og fået brændt al ophobet næring af.
/Henrik
Selv prøver jeg med Zeovit lige nu og poster på et eller andet tidspunkt mine oplevelser med det.. Indtil videre er jeg godt tilfreds med resultaterne.. Prøv at læse Zeovit guiden. Den har nogle informationer om hvordan forskellige sporstoffer kan bruges til at fremhæve forskellige farvetoner på koraller, men det anbefales ikke med de stoffer før man har opnået et næringsfattigt miljø og fået brændt al ophobet næring af.
/Henrik