Skummer larm i RSM

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: København NV

Skummer larm i RSM

Indlæg af keanu »

Hej!

Vi er de lykkelige indehavere af et RSM vi købte i går, super fedt, dog som jeg kunnet læse mig til er støj et stort problem!
Jeg har læst mig frem til hvordan man fjerner fra de flerste steder, mit problem er dog at skummeren larmer helt vidlt, vi har det stående i stuen og det er ikke til at holde ud at høre på, det lyder som om den vibrere en hel del, er det meningen? det lyder som et helt server rum ;)
Kan man evt. gøre noget ved det, eller findes der en anden skummer som larmer mindre?

Mvh. Kent
Billede
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Re: Skummer larm i RSM

Indlæg af trolle »

Tjeck tråden: red sea max for dummies her på sitet
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af keanu »

trolle skrev:Tjeck tråden: red sea max for dummies her på sitet
Hej, ja den kiggede jeg i, der stod et forslag til en skummer, men intet om, om den reducerede støj desværre :/
Billede
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af trolle »

For at mindske skummer-larmen kan man sætte en ekstra slange på luftventilen og fører den ned i skabet, evt. også sætte en luftsten på slangen. En anden mulighed er at bore et hul i skummer-koppen og fører slangen ned her (dette skulle også øge effektiviteten). Den sidste mulighed er at erstatte skummeren med en tunze nano 6002 som eftersignede skulle være mere lydløs. Har pt. ikke erfaringer med de to sidste men det kommer.

taget fra tråden... ;-)

mvh

troels
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af keanu »

trolle skrev:For at mindske skummer-larmen kan man sætte en ekstra slange på luftventilen og fører den ned i skabet, evt. også sætte en luftsten på slangen. En anden mulighed er at bore et hul i skummer-koppen og fører slangen ned her (dette skulle også øge effektiviteten). Den sidste mulighed er at erstatte skummeren med en tunze nano 6002 som eftersignede skulle være mere lydløs. Har pt. ikke erfaringer med de to sidste men det kommer.

taget fra tråden... ;-)

mvh

troels

Tak tak :-) det havde jeg også læst og overvejet at købe den nye skimmer, mit problem er ikke larm fra luften, det er simpelthen hele skummeren der vibrere helt vildt synes jeg, det kan mærkes i gulvet! Men tager jeg fejl, og kan det ændres ved at forlænge luftslangen? Virker bare usandsynligt synes jeg?
Billede
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af sejeulki »

Hvis det er resonans og ikke støj pga. luftindtag kunne det måske være en ide at putte en gummimåtte i bunden (atlså i skummer kammeret nedenfor skummerkroppen) for at tage resonansen. Læste lige denne tråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 43#p191643 - men ved ikke om gummimåtten afgiver ikke-ønskelige stoffer til vandet. Man kan også putte O-ringe på skummer-pumpen. Ved ikke om filtervat evt. også kunne tage lidt resonans. Min erfaring er at tunze skummeren larmer væsentligt mindre. Det eneste der larmer på den er luftindtaget (det kan dog ændres). Desværre havde jeg min tunze i selve akvariet (RSM) og ikke som erstatning for RSM skummeren. Ved nemlig LarsD har haft lidt problemer med at montere den. Den skummer dog væsentligt bedre end RSM skummeren.

støj fra luftindtag er det en længere slange eller luftsten på slangen.
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af trolle »

ahh ok...sådan havede jeg ikke opfattet det.

Så er det med at være kreativ og få "isoleret" skummeren lidt...
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af sejeulki »

Har ikke selv prøvet men har læst prøvet men kan huske, da jeg havde RSM at skummeren lavede støj pga. resonans. Luftindtagets støjsproblem løses jo let. Men hvis 'resonans'-lyden rammer noget hårdt og bliver absorberet tror jeg det ville sænke støjen. Ved de har resonansplader uden ved T-hansen, men de er jo nok ikke gode til saltvand. Men da jeg så den gummi-måtte som i linket tænkte jeg bare, at det evt. kunne være en løsning. Ved ikke om skummerkoppen kan være der så....
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af keanu »

Aaahh! selvfølgelig, den laver jo resonans når den sidder gennem en glasplade, jeg tror jeg vil forsøge at tage i klovnfisken i morgen og høre om de har noget gummi ring, og om det går, ellers bliver det i sidste ende bare en ny skummer, også hvis den endda skulle være væsentlig bedre :)

Mine to pumper laver også resonans lyd via glasset de sidder i, heller ikke nogen gummi pakning her.

Tusind tak for svarene, det giver noget at gå videre med, min kæreste er ved at blive vanvittig ;)
Billede
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"