En håbløs kamp
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions: 0
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Virum
Re: En håbløs kamp
Super jeg bestiller det og et silikat filter, jeg har jo kun 250 liter så mon ikke den kan forsyne mig.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- 19
Når jeg starter min behandling af algen ex i dag, vil det så ikke være en god ide at jeg satte mine caulerpa alger over i et midltidige akvarie? Ellers dør de vel ligesom alle andre alger?
mvh
Niels
mvh
Niels
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Selvom det siges at de ikke skulle tage skade, gør det vel ikke noget at være på den sikre side.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- 19
- Dragefisken
- Kejser fisk
- 19
- Lars S
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
1. i hvor lang tid har det alge problem været der ?
Hvis det ''kun'' er ca. 1 uge så vil jeg lade stå til mindst 1 - 2 uger endnu for at se om der sker noget.
Jeg har en søhare i mit ene akvarie når den engang få fjernet de alger som er i dette vil jeg lade den sulte i en lille uge's tid og så prøve at give den lidt Caulerpa alger og se om den vil tage dem, når der nu ikke er mere at det ''gode'' foder, så skal jeg lade jer det vide, om de kan finde på at tage Caulerpa alger, for der er en del der spørger inkl. mig selv.
Hvis det ''kun'' er ca. 1 uge så vil jeg lade stå til mindst 1 - 2 uger endnu for at se om der sker noget.
Jeg har en søhare i mit ene akvarie når den engang få fjernet de alger som er i dette vil jeg lade den sulte i en lille uge's tid og så prøve at give den lidt Caulerpa alger og se om den vil tage dem, når der nu ikke er mere at det ''gode'' foder, så skal jeg lade jer det vide, om de kan finde på at tage Caulerpa alger, for der er en del der spørger inkl. mig selv.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
- Helena
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Kan man være helt sikker på noget i denne verdenCarsten skrev:Helena: Er du helt sikker på det??

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- 19
Nu efter ca. 48 timer efter behandlingen vil jeg lige komme med en lille opdatering....
Som det ser ud nu så er Carsten og algen ex meget populære hos mig
Jeg har i dag efter ca. 46 timer med behandling og uden lys, tændt for lyset. Da det var tændt kunne jeg konstatere at langt de fleste alger var væk, dog tænkte jeg at det også skyldtes at lyset var slukket og forventede derfor flere alger vil komme frem. Dette er dog ikke tilfældet da jeg overhoved ikke har haft algevækst siden lyset blev tændt, tværtom. Jeg har stadig få alger tilbage, og de ser ikke "sunde" ud, i stedet for brune som svajer i strømmen er de nu grålige halv lange travler, så forhåbentlig er de på vej væk. Jeg har dog givet endnu en behandling, hvor lang tid skal jeg egengtlig fortsætte?
Det er skønt....
Som det ser ud nu så er Carsten og algen ex meget populære hos mig

Jeg har i dag efter ca. 46 timer med behandling og uden lys, tændt for lyset. Da det var tændt kunne jeg konstatere at langt de fleste alger var væk, dog tænkte jeg at det også skyldtes at lyset var slukket og forventede derfor flere alger vil komme frem. Dette er dog ikke tilfældet da jeg overhoved ikke har haft algevækst siden lyset blev tændt, tværtom. Jeg har stadig få alger tilbage, og de ser ikke "sunde" ud, i stedet for brune som svajer i strømmen er de nu grålige halv lange travler, så forhåbentlig er de på vej væk. Jeg har dog givet endnu en behandling, hvor lang tid skal jeg egengtlig fortsætte?
Det er skønt....

- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er da rart at den halve flaske kunne gøre så megen glæde.
Personligt tror jeg, at jeg ville lave et fornuftigt vandskifte med osmose vand, og så se tiden an.
for på den måde at få fjernet medicinen og suget nogle af de døde/døende alger væk.
Personligt tror jeg, at jeg ville lave et fornuftigt vandskifte med osmose vand, og så se tiden an.
for på den måde at få fjernet medicinen og suget nogle af de døde/døende alger væk.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- 19
Jeg syntes lige jeg vil vise et billede af mit akvarie ca. to uger efter sidste behandling, det er algerne man skal lægge mærke til. 

- Dragefisken
- Kejser fisk
- 19
Hvis jeg lige skal tilknytte nogle kommentarer, så havde jeg fire behandlinger. Den første med lyset slukket i 48 timer, det tog virkelig meget af algerne, de resterende tog jeg med lyset tændt (HQI) i maks 6 timer, det gjorde det svært for algerne at komme igen.
Status er nu, at jeg næsten ikke har nogle alger, der er begyndt at komme en lille smule i sandet, men det er minimalt og meget nemt at styre. Mine kalkalger, Caulerpa alger, snegle, søhare og søstjerne overlevede, altså alt hvad man ellers havde hørt kunne få det svært. Så alt i alt en succes historie
Igen mange tak Carsten for din algenex.
mvh
Niels
Status er nu, at jeg næsten ikke har nogle alger, der er begyndt at komme en lille smule i sandet, men det er minimalt og meget nemt at styre. Mine kalkalger, Caulerpa alger, snegle, søhare og søstjerne overlevede, altså alt hvad man ellers havde hørt kunne få det svært. Så alt i alt en succes historie

mvh
Niels
- thyme
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Det var da godt at høre, og ikke mange behandlinger må man sige.
Jeg skal igang med en kur mod bryopsis, det tager vistnok noget længere tid at få bugt med. Nogen der ved hvor lang tid man kan forvente?
Jeg skal igang med en kur mod bryopsis, det tager vistnok noget længere tid at få bugt med. Nogen der ved hvor lang tid man kan forvente?
- Brian C
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
jeg har så læst og oplevet at den tager stort set alt der er grønt inkl. Caulerpa, Bryopsis tør jeg så ikke sige om den tager, men min søhare ryddede akvariet for alt hvad der hed CaulerpaHelena skrev:Kan man være helt sikker på noget i denne verdenCarsten skrev:Helena: Er du helt sikker på det??Så vidt jeg har hørt og læst gør den ikke , incl. min egen. Min spiser heller ikke Bryopsis.
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- Lars S
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Så skal jeg vist have gang i samme kur i begge min akvarier.
530l : ALT for mange Caulerpa, på de mest umulige steder, det var min mening at min hare skulle på besøg engang men .....
160l : Alt for mange alm. grøn alger selv efter at det nu har kørt i over 3 mdr. med ca. 45 Kg. ls og haren i ca. 3 uger, den er nu lige stukket hovedet ind i indsugningen i en pumpe, og satte sig fast.
Så enten skal jeg har en eller 2 hare eller også prøve samme kun som dig
((
Men det var godt du fik bugt med dine alger uden tab, og at du lige lavet en lille update til os andre.
530l : ALT for mange Caulerpa, på de mest umulige steder, det var min mening at min hare skulle på besøg engang men .....
160l : Alt for mange alm. grøn alger selv efter at det nu har kørt i over 3 mdr. med ca. 45 Kg. ls og haren i ca. 3 uger, den er nu lige stukket hovedet ind i indsugningen i en pumpe, og satte sig fast.
Så enten skal jeg har en eller 2 hare eller også prøve samme kun som dig

Men det var godt du fik bugt med dine alger uden tab, og at du lige lavet en lille update til os andre.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.