Gul bund efter røde cyano alger
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 8000
Gul bund efter røde cyano alger
Hej
Nu har vi behandlet vores akvarie (RSM) for røde cyano alger med "Antired". Vi har også tilføjet en tunze 6045 pumpe - så nu burde cirkulationen i hvert fald være i orden.
Det vi så ikke kan forstå, er at bunden (sandet) hele tiden bliver meget gul. Vi har støvsuget det op flere gange, men det kommer igen hver dag. Det er en uge siden vi tilføjede "Antired".
Er det stadig pga. af kuren, eller kan det have noget med varmen (mellem 26-28 grader) at gøre? Som nævnt tidligere, kan det vel ikke længere have noget med cirkulationen at gøre...?
Er der nogen som har et godt svar?
Nu har vi behandlet vores akvarie (RSM) for røde cyano alger med "Antired". Vi har også tilføjet en tunze 6045 pumpe - så nu burde cirkulationen i hvert fald være i orden.
Det vi så ikke kan forstå, er at bunden (sandet) hele tiden bliver meget gul. Vi har støvsuget det op flere gange, men det kommer igen hver dag. Det er en uge siden vi tilføjede "Antired".
Er det stadig pga. af kuren, eller kan det have noget med varmen (mellem 26-28 grader) at gøre? Som nævnt tidligere, kan det vel ikke længere have noget med cirkulationen at gøre...?
Er der nogen som har et godt svar?
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
Re: Gul bund efter røde cyano alger
Nej det har vi ik, vi bruger almindelig vand fra hanen.
Er det bare et test sæt man ska ha for at teste for silikat?
Er det en giftig alge? hvordan fjerner man den evt. ?
Er det bare et test sæt man ska ha for at teste for silikat?
Er det en giftig alge? hvordan fjerner man den evt. ?
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Silicat er noget der kommer med havevandet. Der findes et salifert testsæt.
Det er ikke farligt, men som i nok selv har bemærket ikke særlig kønt.
Det kan fjernes med rowaphos, men det er ikke en optimal løsning. Den bedste løsning er et osmoseanlæg med silicat filter. Hvis det er i hanevandet påfører man jo hele tiden nyt silicat ved vandskifte og daglig vandpåfyldning.
Det er ikke farligt, men som i nok selv har bemærket ikke særlig kønt.
Det kan fjernes med rowaphos, men det er ikke en optimal løsning. Den bedste løsning er et osmoseanlæg med silicat filter. Hvis det er i hanevandet påfører man jo hele tiden nyt silicat ved vandskifte og daglig vandpåfyldning.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er almindelige brun alger. Som kommer fordi der er for meget næring i vandet.
Der er jo en grund til at vi råber højt om at man bør bruge de få kroner som et osmose anlæg med silicat filter koster.
Med tiden får sandet også en anden farve, den kridhvide farve holder kun i kort tid.
Thyme: Der er ikke noget der hedder silicat alger.
Der er jo en grund til at vi råber højt om at man bør bruge de få kroner som et osmose anlæg med silicat filter koster.
Med tiden får sandet også en anden farve, den kridhvide farve holder kun i kort tid.
Thyme: Der er ikke noget der hedder silicat alger.
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
nej ok, men så alger der er foresaget af silicat. De forsvinderjo typisk om natten.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
Landet ligger sådan at vi ikke har råd til et osmose anlæg lige pt.
Har i andre gode idéer?
Det gør måske ikke andet end at se grimt ud? (hvilket også er mega trist)
Har i andre gode idéer?
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Der er ikke ret meget du kan gøre, udover at købe noget fosfatfjerner, men på den anden side så koster det lige så meget som osmoseanlægget.fakeprofile skrev:Landet ligger sådan at vi ikke har råd til et osmose anlæg lige pt.
Har i andre gode idéer?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
De alger som vi snakker om, Er cyanobakterier - de er overflyttet til en algeslægt, men husker ikke hvilken.
Men det er stadig de same vi snakker om. De forsvinder som regel om natten og dukker op igen i løbet af dagen.
Der er ikke en pind mere silicat i dem end i andre alger. Derfor mener jeg det er bedre at vi kalder dem ved det navn som vi hele tiden har kladt dem, cyanobakterier. Og glemmer alt om silicat.
Men det er stadig de same vi snakker om. De forsvinder som regel om natten og dukker op igen i løbet af dagen.
Der er ikke en pind mere silicat i dem end i andre alger. Derfor mener jeg det er bedre at vi kalder dem ved det navn som vi hele tiden har kladt dem, cyanobakterier. Og glemmer alt om silicat.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Carsten.. Lige et par opklarende spørgsmål inden vi dropper silikatalge snakken:
Cyano bakterierne har folk altid sagt man kan teste for ved at komme dem i et glas med vand også ville vandet få en rødlig farve?
De brunle "alger" er vel ikke de samme, såfremt de er, så kan de vel også fjernes med antired?
De brune bakterier/alger/diatomer jeg havde, kunne jeg se sprede sig ekstremt i løbet af dagen? De er mange steder beskrevet som et symptom på at man har silikat i vandet.
Jeg mener det er rimeligt at vi lægfolk bruger nogle lidt skæve betegnelser. Men hvis de brune også er cyanobakterier og kan fjernes på samme måde.. Så skal de selvfølgelig også kaldes cyanobakterier..
Hvis ikke behandlingen er den samme, så mener jeg at vi skal være forsigtige med og kalde dem cyano. Så får folk bare lyst til at hælde mere antibiotika ala antired i bajlen.
/Henrik
Cyano bakterierne har folk altid sagt man kan teste for ved at komme dem i et glas med vand også ville vandet få en rødlig farve?
De brunle "alger" er vel ikke de samme, såfremt de er, så kan de vel også fjernes med antired?
De brune bakterier/alger/diatomer jeg havde, kunne jeg se sprede sig ekstremt i løbet af dagen? De er mange steder beskrevet som et symptom på at man har silikat i vandet.
Jeg mener det er rimeligt at vi lægfolk bruger nogle lidt skæve betegnelser. Men hvis de brune også er cyanobakterier og kan fjernes på samme måde.. Så skal de selvfølgelig også kaldes cyanobakterier..
Hvis ikke behandlingen er den samme, så mener jeg at vi skal være forsigtige med og kalde dem cyano. Så får folk bare lyst til at hælde mere antibiotika ala antired i bajlen.
/Henrik
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Dinoflagelater, fjernes ikke med antired, men med algen-ex.
Cyanobakterier, kan være alt fra rød brun og over mod det sorte.
Cyanobakterier, kan være alt fra rød brun og over mod det sorte.
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Cyano bakterier var tidligere lidt misvisende kendt som blågrønalger, men har nu sin egen bakterie slægt Cyanophycota.
Det er kun chlorplasttransitpeptidsekvensen i eukaryotiske alger, som cyanobakterier har til fælles.
De er ikke en del af algeslægten.
Jeg har nu læst om og selv haft lignende alger (som jeg har valgt at kalde silicat alger, ikke mere upræcist brunalger) De kommer i stil med cyano i løbet af dagen, og er først og fremmest fødet af silicat. og har intet med cyanobakterier af gøre.
Det er kun chlorplasttransitpeptidsekvensen i eukaryotiske alger, som cyanobakterier har til fælles.
De er ikke en del af algeslægten.
Jeg har nu læst om og selv haft lignende alger (som jeg har valgt at kalde silicat alger, ikke mere upræcist brunalger) De kommer i stil med cyano i løbet af dagen, og er først og fremmest fødet af silicat. og har intet med cyanobakterier af gøre.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Og de hedder dinoflagelatter.
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
ok, dem mener du ikke man kan fjerne på andre måder end algen-ex? eller hvad menes der?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det vil jeg ikke påstå, men har ikke hørt om andre brugbare midler.thyme skrev:ok, dem mener du ikke man kan fjerne på andre måder end algen-ex? eller hvad menes der?
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Jeg har været plaget af de gyldenbrune dinoflagellater i nogen tid, og endte med at bruge Algen Ex. Det virkede! Men efterfølgende fik jeg rødt slim (cyano)... Dette tyder på, at der er for mange næringssalte i vandet (selv om jeg ikke kan måle noget særligt). Og det tyder også på, at dinoflagellater og cyano er konkurrenter - de kæmper om de samme næringssalte. Jeg har derfor rigget et lille Eheim spandfilter til med Rowaphos og venter nu på hvad der sker med alger og cyanobakterier. Jeg er nemlig også træt af røde eller gyldenbrune belægninger på bundlag og sten
Niels

Niels