Hjælp Hjælp skal jeg opgive er helt lost

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Mr Q
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør

Hjælp Hjælp skal jeg opgive er helt lost

Indlæg af Mr Q »

Hej håber nogen vil hjælpe en nybegynder. På nu værende tidspunkt har jeg et ferskvandsakvarie, som har kørt i ca 3år. Men min stor drøm er at få gang i et saltvandsakvarie. har et akvastabil 325l. vil hører hvilken skummer anbefales ( en effektiv og støj svag og lys) jeg kunne godt tænke mig at få de super flotte koraller. hvad kræves

:pray: :pray: :pray:
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: Hjælp Hjælp skal jeg opgive er helt lost

Indlæg af Anette »

Hej hej...
Du skal bestemt ikke droppe drømmen om saltvand!! Startede selv med ferskvand, men salt er noget mere facinerende -synes jeg :wink: Saltvand er dog lidt dyrere, men udgifterne kan holdes moderate hvis man fx køber nogle ting brugt.
Du skriver at du gerne vil have de super flotte koraller, men forskellige koraller stiller forskellige krav. Hvis du vil være dækket ind vil jeg mene at du skal købe HQI lys. Vi kører selv med en lampe på 2x150 w HQI samt 2*54w T8. Dette er også til et 325 L, og det vil jeg mene du kan have alle koraller under, også så de holder sig flotte. De koraller der så ikke vil have så meget lys kan jo stilles i "skyggen" eller på bunden. Men med HQI er du dækket godt ind mht til lys. :wink:
Mht til skummer så kører vi med en Red Sea Prizm Delux, og den kører rigtig godt. Den er effektiv (når den er indstillet rigtig) men kan da høres når luftindtaget kører. Men det kommer igen an på hvilke fisk du vil have. Er det udelukkende kirurger som sviner en del, skal der nok en lidt kraftigere skummer til.

Held og lykke med det! :)
Mvh Anette..
Mvh Anette og Kristoffer
Mr Q
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør

Indlæg af Mr Q »

Jeg vil hører om det er muligt at anvende BTN baggrund i saltvand ??? :rolleyes:
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Mit setup er også et 325L akvarium (50cm i højden) og jeg har 2x150W HQI + 2x36w T8 over, desuden har jeg en 128L sump med en god portion Caulerpa taxifolia, en skimmerbeast 400 og en ocean runner 3500 (som retur). Af cirkulation har jeg en marea stream 3200 og en marea stream 4400.

Mange vil nok sige at det er en lige lovlig lille skummer da jeg jo har ca. 450L vand i systemet, men den virker fint for mig og var billig da det var en jeg havde fra et tidligere setup :wink:

Dog vil jeg sige at hvis det ikke var for EL-prisen og temperatur problemer ville jeg nok foretrække 2x250HQI selvom mine koraler trives fint under min 2x150W HQI.

BTN baggrund har jeg ingen erfaring med...

/Magnus
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det som Anette skriver, passer helt i tråd med det som jeg selv ville have lagt ud med. Men vil dog anbefale en anden skummer.
Der er flere andre mærker, men fælles for dem er at de kræver en sump. Deltec og ATI, er de mærker som jeg kender og godt vil anbefale til andre. Især Deltec da de har været på markedet i mange år, og derfor er til at få til en fornuftig pris brugt, og en skummer bliver ikke slidt. Jeg vil mene at en Deltec AP600 er den du bør kigge efter.

BTN bagrunde er ikke brugt ret meget i saltvandsakvarier, da de ligesom ikke passer ind i farver og struktur.
Pangea lavede en saltvandbaggrund, men den er blot mega grim.
Hvis du vil have noget der dækker hele baggrunden, så findes der riffkeramik, som findes i en dansk udgave der virker den oprindelige langt overlegen.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"