Hjemmelavet keramiske dekorationer.. Hvordan?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
rasmushightower
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved

Hjemmelavet keramiske dekorationer.. Hvordan?

Indlæg af rasmushightower »

Hejsa, jeg er ny her. Fantastisk forum :wink:

Jeg har på http://www.reefs.dk/Keramik.htm set en mand der selv laver baggrunde til saltvandsakvarier, og syntes det ser kanon ud!
- Jeg må blankt indrømme at jeg intet ved om keramik, hvordan man laver det osv.
Jeg ville høre om der er nogen der kan forklare mig hvordan det gøres? Og om det er noget der er til at lave selv?

Der er vel intet farligt i at gøre det sådan for fiskene?

Det ser jo fantastisk ud, og er efter min mening en rigtig flot måde at gemme teknikken osv.

På forhånd tak.
Rasmus Andersen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjemmelavet keramiske dekorationer.. Hvordan?

Indlæg af Carsten »

Det er desværre ikke bare noget man selv laver hjemme på køkkenbordet.
Det kræver blandt andet det rigtige keramiske ler, og så måske det væsenligste en keramik ovn, der kan brænde leret ved 12-1300 grader.

jeg har været nede og se hvordan de laver det hos den "oprindelige" fabrikant. Der blev leret æltet og formet i hånden til baggrunds pladerne eller søjlerne. Hvordan JJ laver dem ved jeg ikke, men det ser mere
porøst ud. Muligvis bliver det pustet op.

Når det er brændt og færdigt, burde der ikke være noget skadeligt tilbage i keramiken.
Dog skal det siges at Korallenwelt.de giver fosfat fjerner med når de sælger det, så noget kommer der jo nok ud.
rasmushightower
Copepod
Copepod
Reactions:
17

Jeg tænkte godt det var i den retning det foregik!
-Havde håbet på man selv kunne lave det, men jeg kan godt se det er ret svært at hive så man grader ud af en normal ovn :)
- Det er jo ikke alle der har adgang til sådanne ovne.

Jeg kiggede inde på Korallenwelt.de Det er nogle flotte ting de laver, men de koster også derefter.
Er der nogen der ved om der er nogle, der er lidt billigere?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

jeg har før læst om opskrifter med noget cement af en art, muslinge skaller, og sand. Mente der var en her inde der havde rodet med det.

og så er der jo altid pu skum, det bliver dog ikke levent på samme måde som keramik.
http://reefcentral.com/forums/showthrea ... id=1188352
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

StarF skrev:jeg har før læst om opskrifter med noget cement af en art, muslinge skaller, og sand. Mente der var en her inde der havde rodet med det.

og så er der jo altid pu skum, det bliver dog ikke levent på samme måde som keramik.

De hjemmelavede sten har jo den fordel at man kan lave dem fuldstændigt som en fantasi og ønsker vil have det.
Ulempen er at de skal udvandes i en uendelighed - måneder - før end at de ikke længere påvirker phen i akvariet.
http://www.garf.org/
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:
StarF skrev:jeg har før læst om opskrifter med noget cement af en art, muslinge skaller, og sand. Mente der var en her inde der havde rodet med det.

De hjemmelavede sten har jo den fordel at man kan lave dem fuldstændigt som en fantasi og ønsker vil have det.
Ulempen er at de skal udvandes i en uendelighed - måneder - før end at de ikke længere påvirker phen i akvariet.
http://www.garf.org/
jep, næste akvarie jeg bygger op når jeg får hus, har jeg planer om at prøve at lave noget helt fra bunden af med, byg selv sten, og så lade det tage den tid det tager, når de skal udvandes. Mener at ha læst de skal ligge i en 2-3 mdr før de er klar.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

rasmushightower skrev:Hejsa, jeg er ny her. Fantastisk forum :wink:

Jeg har på http://www.reefs.dk/Keramik.htm set en mand der selv laver baggrunde til saltvandsakvarier, og syntes det ser kanon ud!
- Jeg må blankt indrømme at jeg intet ved om keramik, hvordan man laver det osv.
Jeg ville høre om der er nogen der kan forklare mig hvordan det gøres? Og om det er noget der er til at lave selv?

Der er vel intet farligt i at gøre det sådan for fiskene?

Det ser jo fantastisk ud, og er efter min mening en rigtig flot måde at gemme teknikken osv.

På forhånd tak.
Rasmus Andersen
Nu er det også vildt flot det han laver JJ, mener faktisk ikke han puster luft i det, så vidt jeg ved, men han er meget dygtig med sine hænder, hvis du skal til Jylland en dag så prøv at ringe til ham, han har gerne en masse flotte fragmenter til salg, så der er en god grund til at køre forbi.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

PICT0155.JPG
Jeg har lavet en baggrund med fliseklæber- og slap ganske godt fra det... hvis jeg selv skal sige det :wink:
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Jeg ved der er nogen der har eksperimenteret med fliseklæb og salt for at lave en meget porøs opbygning
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
rasmushightower
Copepod
Copepod
Reactions:
17

Det må jeg sige, det er blevet godt med fliseklæb, hvordan med værdier i akv.? -Har det nogen effekt?
Er selv udemærket til at arbejde med fliseklæb, det kunne være man skulle prøve. -Hvordan har du gjort? (Hvad har du sat det på, hvilken type har du brugt osv?) Er det porøst nok til der vil eksistere microorganismer i det, eller er det en god ide at bruge salt, for at øge denne effekt?

- Jeg vil da helt klare kigge forbi JJ, de billeder jeg har set på nettet ser super ud!

DVS: Det er ikke muligt at bruge samme teknik som JJ har gjort, med mindre man ejer, eller har adgang til, en ovn til formålet. Så skal man forsøge sig selv, skal det altså være med fliseklæb eller lign?
- Er det en fornuftig slutning at drage?
(Vil gerne høre lidt mere om erfaringer/holdninger om fliseklæbs-baggrund :)
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Hvis der er en keramiker i nærheden af hvor du bor, kan du måske få brændt noget der mod betaling, medmindre du er så heldig at kende en skolelærer, en del skoler har en keramik ovn, vedr. Flise klæb ved jeg ikke om det skal udvandes, men hvis man er lidt fingernem kan man jo lave mage flotte ting.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Baggrunden blev lavet på flamingo-plader... Jeg rørte en meget tyk blanding op og smurte et tykt lag på pladerne... strukturen lavede jeg med en pensel, en pind og en grov sten jeg duppede på klæberen..
Efter hærdningen limede jeg pladerne på bagruden med silikone..

Jeg lod baggrunden hærde af en lille måneds tid inden vandet kom i- ph værdien blev en anelse høj et par uger, men intet alarmerne...
Brugeravatar
enzo65
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Postnummer: 4440 Mørkøv
Geografisk sted: Mørkøv

Indlæg af enzo65 »

Du kan lave et plastik skelet og på det hæft levende sten derefter skummer du op rundt om med almindeligt tætningsskum til sidst påsmører epoxy lim på skummet og der helles koral grus ud over så har du en flot baggrund. Men de levende sten gør at det nok bliver lige så dyrt som reefkeramik
Se hvordan du laver det her: http://www.reefcentral.com/forums/showt ... genumber=1 og her: http://reefcentral.com/forums/showthrea ... genumber=1
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

@engelquist - Ser godt ud med det fliseklæb - Hvordan ser det ud efter lang tid i bajlen, eller bare nu?

/Henrik
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Tror ikke andre en JJ ved hvordan pokker han laver fjerlet keramik i modsætning til det tyske som er ren og skær "tyskerbeton".

Efter at have stået med begge dele i hver sin hånd har jeg kun kritik til overs for den tyske udgave, det bliver aldrig andet end levende på overfladen, hvis du spørger mig. Det kan så være lige meget hvis det bare er en enkelt søjle og man har sten for resten - men man skal nok ikke fylde 70% reef keramik i baljen.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Er der ikke nogen billeder af akvarier med rev keramik ...eller har i links uden at det hele er groet for meget til, så man kan se det?
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Man kan se mit JJ keramik her:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=10961

Har også haft både den tyske og JJ varianten i hånden, og jeg er enig med konklusionen. JJ's er langt mere porøs, + så er den indfarvet så man skal ikke vente 6-12 måneder før den er helt integreret.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Musiker skrev:@engelquist - Ser godt ud med det fliseklæb - Hvordan ser det ud efter lang tid i bajlen, eller bare nu?

/Henrik
Det ser supergodt ud- er efterhånden 3 år siden jeg lavede baggrunden.. så den er godt overgroet med koraler og kalkalger idag..

Jeg vil prøve at tage mig sammen til at tage et par billeder en af dagene :wink:
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"