Hvam skrev:Fine arktikler UrbanSage
Nu er jeg ikke en hej til engelsk, men her er i meget kort resume hvad jeg fik ud af det:
LS har kan en mindre nedbrydning af No3 samt mange sent slet ikke har den?
Den anaerobe virkning aftager hen over tid blive mindre efektive måske gå helt i stå?
Og så er der en masse af det vi godt ved
Er i enig med dette eller?
Måske skulle jeg genoverveje DSB!
Min holdning til det her, ud fra hvad jeg har laest blandet med mine egne meninger:
Levende sten omdanner nitrat til nitrogen. Men ikke paa et niveau hvor det goer en stoerre forskel i vores smaa akvarier.
De poroese sten er ikke poroese naar bakterier of algaer fylder alle aabne omraader.
Selv hvis smaa kryb og bakterier skaber bevaegelse i vandet saa er det i saa smaa maengder at det slet ikke vil have en indflydelse i akvarie brug.
Det er ikke muligt at skubbe 100 liter vand gennem en sten om aaret, men sikkert nok muligt over 100 aar.
Dog mener jeg at overflade befolkning af bakterier of algaer er hvad der goer en forskel. Og overflade areal kan skabes af sten, biobolde, golfbolde, handsker.... hvad som helst.
Olsen skrev:Jeg kunne godt fristes til at tro, at levende sten IKKE nedbryder nitrat for nu har jeg haft 55 kg. levende sten stående i en plastiktønde på ca. 250 liter med rigtig god cirkulation, varmelegmer og skummer stående i toppen. Har set andre gøre det samme da de skulle starte deres akvarier. Og jeg kan stadigvæk måle et nitrat på mellem 50 og 100 ppm. Der er ingen fisk og koraller (heldigvis). Det eneste jeg gør er at fylde vand på engang imellem pga. fordampning.
Så kan det passe at der der ophoper sig nitrat i mit tilfælde og at de levende sten dermed ikke nedbryder nitraten? Eller i hvert fald er langt fra effektive nitratfjernere?
Jeg mener ikke det er et spoergsmaal om de goer eller ikke goer men til hvilken effekt.
Du er ved at kurere levende sten. Der er en masse der doer. TIng der skal have lys, maaske er vandet for varmt/koldt. Plus der du har faaet dem fra var der maaske noget uvist i vandet.
Igen, jeg mener at de nedbryder nitrat, men ikke hurtigt nok til at foelge med til hvad der doer i spanden.
Naar jeg kurerer levende sten goer jeg det med 20% vandskift dagligt.
Carsten skrev:Da du satte tønden igang, smed du så nogle levende sten i? For bakterierne skal jo komme et sted fra.
Det er jo ikke stenene der nedbryder noget som helst, men de bakterier der lever i og på stenene.
Og en massiv mængde nitrat, tager tid at nedbryde, især når stenene starter fra 0 af.
Hvam. Det som gør at gamle akvarier går ned, er ikke at processen i stenene går i stå, men at der er sket en så massiv slam ophobning at fosfat indholdet stiger og stiger, selv med Rowaphos og lign. En anden grund til at et gammelt akvarie kan vælte, er den ophobning af tungmetaller der kan ske. Man har målt ganke høje forekomster af arsenik i bundlag og lign. Den enste måde det kna være kommet ind på er med saltet og sporestoffer.
Bakterier vil dukke op helt af sig selv. De er i luften hele tiden. Det vil naturligvis vaere noget hurtigere at smide nogle sten i.
Olsen skrev:Kan man egentlig sætte et nitratfilter til nedløbsrørerne fra et overløb? (beklager hvis det er for off topic)
Ja, men ikke effektivt da du ikke maa sende vandet ret hurtigt igennem et nitrat filter.
Olsen skrev:Jeg er med på at nitrit bliver til nitrat. Jeg undrer mig bare over mit høje nitratindhold, når nu jeg har en tønde uden fisk og koraller hvor nitratniveauet er steget til mellem 50 og 100 ppm, for burde bakterierne i de levende sten ikke have sænket nitratniveauet i løbet af de godt 2-3 mdr. tønden har kørt?
Du kan ikke sende 250 liter vand igennem en sten paa et par maaneder. Det er ikke viskestykker men sten.