Men er det meningen at de skal flyde oven på vandet, jeg er overbevist om at de skal synke.

Så jeg er lidt forvirret her

Så er der nogle der kan fortælle hvad jeg skal gøre.
Det må se pæænt mærkeligt udHelena skrev:Kom dem i en nylonstrømpe.
Vist ikke noget målbart.mvendel skrev:Eller skal jg komme dem i mit overløb inde i akvariet.
Eller skal jeg droppe dem.
Har de egentlig nogen betydelig effekt...
UrbanSage skrev:Biobolde virker ligesom levende sten hvis de er under vand. Der er stort overflade areal hvor bakterier hygger sig.
Det kommer vel an på hvilket filtermateriale man benytter sig af. Biobolde er måske ikke velvalgte til formålet, men vælger man filtermateriale a la siporax- eller micromec-typen så bør man vel kunne opbygge samme biomasse i dem, som hvis de blev brugt i et ferskvandsakvarium. Dvs. de så også ender med at have samme funktion som i et ferskvandsakvarium, hvor de netop nedbryder nitrat i den indre del af biomassen.Hvam skrev:UrbanSage skrev:Biobolde virker ligesom levende sten hvis de er under vand. Der er stort overflade areal hvor bakterier hygger sig.
JA / NEJ de har et stor overflade areal hvor barkterierne hyggersig og NEJ de gør ikke for de har ikke en Anaoerobe kerne, derfor ender du med et stører No3 indhold i akvariet.
Så hvis du ikke har problemer med No2-po4 kan du ikke bruge dem til noget, med mindre du stopper dem i en lufttæt beholder (Anaoerbe forhold) og kun har et meget langsomt flov, så har du et nitratfilter.
Nej nej vi diskuterer generelle principper så vi forhåbentlig allesammen kan få en bedre forståelse af, hvad der foregår nede i saltlagenHvam skrev:Så snakker vi jo heller ikke biobolte!
jooo vi snakker biobolde "dog undtagen Nolan" prøv at læse hele tråden!Morten P. skrev:Nej nej vi diskuterer generelle principper så vi forhåbentlig allesammen kan få en bedre forståelse af, hvad der foregår nede i saltlagenHvam skrev:Så snakker vi jo heller ikke biobolte!![]()
Mvh. Morten.
Det er teorien og jeg er enig. Men nu er der bare ikke saa meget aktivitet i midten af en sten. Det er i det mindste hvad nyere eksperimenter finder. (Jeg maa lige finde en artikel).Hvam skrev:JA / NEJ de har et stor overflade areal hvor barkterierne hyggersig den Aerobe overflade og NEJ de gør ikke for de har ikke en Anaoerobe kerne, derfor ender du med et stører No3 indhold i akvariet.
Så hvis du ikke har problemer med No2-po4 kan du ikke bruge dem til noget, med mindre du stopper dem i en lufttæt beholder (Anaoerbe forhold) og kun har et meget langsomt flov, så har du et nitratfilter.
Jeg tror du taenker paa det baglaensOlsen skrev:Jeg har ellers fået anbefalet at bruge biobolde i overløbet. Hvorfor skulle det være farligt?
Og hvis vi nu siger det kan være farligt, hvad skal der så til for at opveje det "farlige"? Skal der mange levende sten i sumpen, skal der bruges andre medier, skal der lavt vand flow hen over overløbet.... ja, hvad skal der til for at det kan lade sig gøre og at det ikke bliver en tikkende bombe.
Problemet med dem er, at de kun giver basis for aerobiske bakterier, hvilke nedbryder proteiner til ammonium, ammonium til nitrit og nitrit til nitrat. Når nitraten skal nedbrydes til fri nitrogen, skal det ske anaerobisk. Du vil derfor kunne opleve, at du får nedbrudt en masse proteiner (og sandsynligvis også nogle af dem som skummeren ellers blot ville have taget), men du kommer til at ende op med en masse nitrat. Jeg vil derfor altid anbefale et nitratfilter i forbindelse med drypfiltre, så man også kan få nedbrudt nitraten.Olsen skrev:Hvad mener du med baglæns?
Er ved at starte akvariet op og jo flere sten des bedre er det. Så jeg tænkte på at jeg ligeså godt kunen udnytte overløbet til biobolde.
Stenene "optager" ikke nitrat. Der er bakterier der omdanner nitrat til nitrogen. Nitrogen bobler saa ud af vandet. Med en dyb sandbund har man en anaerobisk zone der er ideel til dette formaal.Hvam skrev:Jeg er lidt spændt på at se den artikkel som Urbansage hanviser til, for hvis det er sandt at ls ikke optager nitrat, så skal man jo bygge saltvandsakvarier op på en anden måde!
Ja selvføldig er det ikke stenen men i stenenUrbanSage skrev:
Stenene "optager" ikke nitrat. Der er bakterier der omdanner nitrat til nitrogen. Nitrogen bobler saa ud af vandet. Med en dyb sandbund har man en anaerobisk zone der er ideel til dette formaal.
Jeg er igang med at finde nogle at de artikler der leder mig til at mene at den anaerobiske zone i levende sten dybest set ikke har den store vaerdi i vores "smaa" akvarier. Nu haaber jeg at jeg ikke ender med at goere mig selv til grin![]()
![]()
![]()
Der er mange maader at bygge akvarie paa. Tingene har aendret sig drastisk de sidste 5-10 aar og mulighederne er enorme sammenlignet med for 20 aar siden.