Hjælp til antired
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Virum
Hjælp til antired
Hej alle,
Jeg er begyndt og tro at jeg har et massivt angreb af røde slim alger. Jeg kan nå at rense mit akvarie fire gange på en dag, de kommer hele tiden igen. Jeg har lige fået lavet sump hvilket jo krævede at jeg skulle have alle LS oppe derfor var det jo naturligt at jeg fik alger, men nu syntes jeg at det har taget overhånd. Jeg er ved at lave, den meget omtalte, røde slim alger testen hvor jeg smider noget af algen ned i et bæger og står nu i et mørkt rum, hvor jeg mener det skal stå i 48 timer. Så nu får vi at se, men hvad skal det dog ellers være med denne vækst?????
Men mit spørgsmål er mere konkret på antired, som jeg har noget af, men jeg kan desværre ikke finde vejledningen. Så er der nogle der kan hjælpe mig med fortælle hvormeget jeg skal bruge til et 250 liters akvarie? og om der er nogle foranstaltninger jeg skal tage når jeg begynder med kuren?
Håber der er nogle der kan hjælpe, jeg tør ikke rigtigt bruge det før.
pft.
Niels
Jeg er begyndt og tro at jeg har et massivt angreb af røde slim alger. Jeg kan nå at rense mit akvarie fire gange på en dag, de kommer hele tiden igen. Jeg har lige fået lavet sump hvilket jo krævede at jeg skulle have alle LS oppe derfor var det jo naturligt at jeg fik alger, men nu syntes jeg at det har taget overhånd. Jeg er ved at lave, den meget omtalte, røde slim alger testen hvor jeg smider noget af algen ned i et bæger og står nu i et mørkt rum, hvor jeg mener det skal stå i 48 timer. Så nu får vi at se, men hvad skal det dog ellers være med denne vækst?????
Men mit spørgsmål er mere konkret på antired, som jeg har noget af, men jeg kan desværre ikke finde vejledningen. Så er der nogle der kan hjælpe mig med fortælle hvormeget jeg skal bruge til et 250 liters akvarie? og om der er nogle foranstaltninger jeg skal tage når jeg begynder med kuren?
Håber der er nogle der kan hjælpe, jeg tør ikke rigtigt bruge det før.
pft.
Niels
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Re: Hjælp til antired
25 ml for hver 100 liter akvarium
Det skal blandes op i et par liter akvarie vand. halvdelen tilæsttes langsomt i akvariet igen, efter 4-6 timer tilsættes næste halvdel langsomt.
evt aktivt kul fjernes, skummer skal køre (men skal nok indstilles da den skummer lidt vildt)
Døde alger skal suges op, evt filtermateriale skal udskiftes jævnligt og må ikke genbruges.
Skulle ikke skade koraller, men min sps og lps samt musling var ret irriterede og trak sine polypper til sig 7-14 dage, men alle klarede den.
Men sørg for at få sikret dig at du har cyano, masser af cirkulation og ingen PO4. I USA mener man også at nyt/gulligt lys kan have en fremmende effekt.
Man ku også mistænkte høje vandtemp for at have en effekt. Syntes det lyder til der er mange der bliver angrebet på den her tid af året med varmere vand temp.
Det skal blandes op i et par liter akvarie vand. halvdelen tilæsttes langsomt i akvariet igen, efter 4-6 timer tilsættes næste halvdel langsomt.
evt aktivt kul fjernes, skummer skal køre (men skal nok indstilles da den skummer lidt vildt)
Døde alger skal suges op, evt filtermateriale skal udskiftes jævnligt og må ikke genbruges.
Skulle ikke skade koraller, men min sps og lps samt musling var ret irriterede og trak sine polypper til sig 7-14 dage, men alle klarede den.
Men sørg for at få sikret dig at du har cyano, masser af cirkulation og ingen PO4. I USA mener man også at nyt/gulligt lys kan have en fremmende effekt.
Man ku også mistænkte høje vandtemp for at have en effekt. Syntes det lyder til der er mange der bliver angrebet på den her tid af året med varmere vand temp.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Hvor lang tid var det lige alge massen skulle ligge i en skål i et mørke for at kunne se om jeg har røde alger? Var det 24 eller 48 timer?
mvh
Niels
mvh
Niels
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Super, mange tak Thyme.
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
24 timer skulle være nok
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Så har jeg smidt halvdelen af 62,5 ml. samt vand i akvariet. Så nu venter jeg jo bare på at alle alger forsvinder gerne mens jeg kigger på det
Ok måske ikke så hurtigt, men hvad skal jeg gøre nu og hvornår bør jeg kunne se resultater? Hvornår er behandlingen færdig så filteret skal smides ud?
Håber igen meget på hjælp
mvh
Niels

Ok måske ikke så hurtigt, men hvad skal jeg gøre nu og hvornår bør jeg kunne se resultater? Hvornår er behandlingen færdig så filteret skal smides ud?
Håber igen meget på hjælp

mvh
Niels
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Filtre som du har i akvariet skal gerne smides ud.
Husk ikke bare hælde det i på en gang, gør det i små sjatter over en time eller deromkring
Husk ikke bare hælde det i på en gang, gør det i små sjatter over en time eller deromkring
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
skal filterne være smidt ud inden behandlingen? altså ingen filter under behandling?
Hvad med lyset?
mvh
Niels
Hvad med lyset?
mvh
Niels
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
De må gerne være i akvariet under behandling, de kan fange døde alger, og skal af samme grund ud efter behandling.
Lyset skal være som det plejer.
Jeg foretog et stort vandskifte efter brug, ikke noget der skrives noget om men jeg tror det er en god ide.
Lyset skal være som det plejer.
Jeg foretog et stort vandskifte efter brug, ikke noget der skrives noget om men jeg tror det er en god ide.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Hvornår er en endt behandling er det efter 24 timer?thyme skrev:ud efter behandling.
jeg er meget taknemlig overfor hjælpen Thyme
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
hmm ja det er efter alle alger er væk sådan ca. Jeg skiftede vandet 3 dage efter mener jeg det var, og et godt skud Easy-life ffm.
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Ok Men hvornår skal jeg så give ny behandling. Hvis der for eksempel stadig er alger i morgen skal jeg så allerede give en ny behandling med antired der?
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Ifølge brugsanvisningen kan man behandle igen efter 48 timer. Det har jeg sikker selv haft brug for