Er vandet klar?
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions: 0
- 18
- Postnummer: 6510 Gram
- Geografisk sted: Gram
Er vandet klar?
Jeg købte forleden ca. 40kg sten af en og han havde taget dem ud af akvariet og pakket dem 10 min før jeg kom, det tog yderligere ca. 30 min at komme hjem og få dem i vand...
Jeg fik 2 søstjerner og et søæble med i handlen..
Dyrene trives og amoniak, nitrit og nitrat er alle på nul.... Målte idag og der er gået 4 dage...
Kommer der en muligvis en alge fase eller vil i sige at stenen virker selvom de har været uden vand i 40 min?
Han havde haft stenen i et år eller deromkring...
Jeg fik 2 søstjerner og et søæble med i handlen..
Dyrene trives og amoniak, nitrit og nitrat er alle på nul.... Målte idag og der er gået 4 dage...
Kommer der en muligvis en alge fase eller vil i sige at stenen virker selvom de har været uden vand i 40 min?
Han havde haft stenen i et år eller deromkring...
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions: 964
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Re: Er vandet klar?
Saltvand kræver tålmodighed og mit bedste råd til dig er at lade det hele køre i mindst 4 uger inden du kommer fisk og koraler i.
Vandet og bundlaget skal have tid til at modne og opbygge en solid bakteriekultur, der kan klare belastningen fra de affaldsstoffer fisk og invenbarter udskiller i vandet.
At du har købt indkørte sten kan gøre at du ikke oplever helt så mange alger som der plejer at komme i de fleste nye akvarier- men du skal stadig tage det med ro og lade det hele komme på plads.
Efter 4 uger kan du starte med en enkel fisk eller to- hvis du smider for meget i fra start risikerer du at hele dit system vælter... Så: tålmodighed, tålmodighed og atter tålmodighed
Vandet og bundlaget skal have tid til at modne og opbygge en solid bakteriekultur, der kan klare belastningen fra de affaldsstoffer fisk og invenbarter udskiller i vandet.
At du har købt indkørte sten kan gøre at du ikke oplever helt så mange alger som der plejer at komme i de fleste nye akvarier- men du skal stadig tage det med ro og lade det hele komme på plads.
Efter 4 uger kan du starte med en enkel fisk eller to- hvis du smider for meget i fra start risikerer du at hele dit system vælter... Så: tålmodighed, tålmodighed og atter tålmodighed

Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
- StarF
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Hvis stenene kommer fra et akvarie der kørte som det sku, og ikke har været ude af vandet i mere end nogle timer, så vil jeg mene du godt kan begynde at komme lidt levendt i.
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 8340 Malling
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Malling (ASK)
Enig med Bo og Carsten.
Der kan i øvrigt nemt være noget i vente med de sten som bare ikke er dukket op til overfladen endnu. Jeg vil endda gå så vidt og sige 4 uger er minimum, tålmodighed i starten belønner sig i alle de år du skal have det akvarie!
Der kan i øvrigt nemt være noget i vente med de sten som bare ikke er dukket op til overfladen endnu. Jeg vil endda gå så vidt og sige 4 uger er minimum, tålmodighed i starten belønner sig i alle de år du skal have det akvarie!
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
- StarF
- Rev haj
- 18
vi snakker om Sten der kommer fra et allerede kørende akvarie, og er kørt ind, som har været ude af vandet i 40 min ik?
I så fald, så syntes jeg det er at overdrive, at vente 4 uger... hvis stene kun har været over vandet i 40 min, så havde jeg bare så småt begyndt at tilføje det jeg vil ha i.
og personligt har jeg før startet små akvarier op med sten, der er kommet fra et nedlagt akvarie.. de blev sendt med posten pakket i lidt våde aviser, og så direkte ned i et akvarie, der blev startet op samme dag.. ingen problemer, ingen alger, ingen nitrat osv. aldrig haft problemer.
Snakker vi der imod sten, der har været ude af et akvarie i længere tid, eller er helt friske, så er det en anden sag. men 4 uger fordi stenene har været ude af vandet i 40 min, at man så skal vente 4 uger, er jo gak gak.
I så fald, så syntes jeg det er at overdrive, at vente 4 uger... hvis stene kun har været over vandet i 40 min, så havde jeg bare så småt begyndt at tilføje det jeg vil ha i.
og personligt har jeg før startet små akvarier op med sten, der er kommet fra et nedlagt akvarie.. de blev sendt med posten pakket i lidt våde aviser, og så direkte ned i et akvarie, der blev startet op samme dag.. ingen problemer, ingen alger, ingen nitrat osv. aldrig haft problemer.
Snakker vi der imod sten, der har været ude af et akvarie i længere tid, eller er helt friske, så er det en anden sag. men 4 uger fordi stenene har været ude af vandet i 40 min, at man så skal vente 4 uger, er jo gak gak.
- Engelquist
- Site Admin
- 21
vandet skal også modne, bundlaget skal igennem en modningsproces- og at stenene er lagt ned i en balje med nyt vand, kan også godt byde på problemer i starten...StarF skrev:vi snakker om Sten der kommer fra et allerede kørende akvarie, og er kørt ind, som har været ude af vandet i 40 min ik?
Så det er muligt du mener det er "gak gak".. det bedste råd er stadig at lade det hele køre stille og roligt ind og lade systemet få ihvertfald 4 uger til at blive kampklar... Det er jo brand hamrene ærgeligt at miste dyrt indkøbte fisk og koraler fordi man ikke kunne vente..
- StarF
- Rev haj
- 18
- Engelquist
- Site Admin
- 21
??? ved ikke lige hvor du vil hen med den kommentar...StarF skrev:er du typen der køber modnet vand?
- StarF
- Rev haj
- 18
min pointe var, at vand vel ik skal modne, men det er stenene, bundlaget osv der skal. hvis der på 4 dage, intet er at måle i vandet, nh4, no3, no2 osv, så tror jeg heller ikke der kommer noget at måle. Men self kan man jo være sikker og vente noget mere, omvendt tvivler jeg på der sker det store ved at tilsætte lidt levent nu. Det er jo ikke meget anderledes, end når folk køber et helt nedlagt akvarie og sætter det hele op samme dag igen, osv.
- Engelquist
- Site Admin
- 21
Det er bestemt ikke nyt at vandet også skal modne- og for at svare på din "pointe" er der rent faktisk flere der har købt eller fået modnet vand af andre akvarister eller forhandlere.
Det er jo også almindeligt kendt at der anbefales vandskift på max 10 % ad gangen for saltvandsakvarier- netop for ikke at overbelaste systemet med for meget nyt vand ad gangen...
Det er jo også almindeligt kendt at der anbefales vandskift på max 10 % ad gangen for saltvandsakvarier- netop for ikke at overbelaste systemet med for meget nyt vand ad gangen...
- Nolan
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Uhhh, den "gamle" diskussion
Jeg vil så være den første til at give StarF ret - er der ikke noget at måle efter en uge, vil der formodentlig ikke være noget galt i at begynde at befolke akvariet.
Ang. det "modnede" vand, så er der altså ikke imho meget der taler for at dette skulle være bedre end friskt vand. At bruge "tinfoil-hat"-logik gør det ikke mere korrekt, at "modnet" vand gør modningen af akvariet hurtigere eller bedre.
Da jeg, på et tidspunkt, ommøblerede mit akvarie var stenene uden vand i flere timer og næsten 80% af vandet blev skiftet ud med friskt saltvand, der havde stået med cirkulation i en lille uge. Jeg oplevede ingen algeopblomstring af betydning....
Jeg har også flere gange lavet vandskift på 20-25% uden at dette har givet ulemper.
Så deeeet .....
/Kim

Jeg vil så være den første til at give StarF ret - er der ikke noget at måle efter en uge, vil der formodentlig ikke være noget galt i at begynde at befolke akvariet.
Ang. det "modnede" vand, så er der altså ikke imho meget der taler for at dette skulle være bedre end friskt vand. At bruge "tinfoil-hat"-logik gør det ikke mere korrekt, at "modnet" vand gør modningen af akvariet hurtigere eller bedre.
Da jeg, på et tidspunkt, ommøblerede mit akvarie var stenene uden vand i flere timer og næsten 80% af vandet blev skiftet ud med friskt saltvand, der havde stået med cirkulation i en lille uge. Jeg oplevede ingen algeopblomstring af betydning....
Jeg har også flere gange lavet vandskift på 20-25% uden at dette har givet ulemper.
Så deeeet .....
/Kim
- Per A
- Rev haj
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
På den anden side......hvad betyder 4 ugers ventetid, i denne hoppy?
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
- StarF
- Rev haj
- 18
når det klør er 4 uger lang tid 
angående modning af vand, så har jeg svært ved at se pointen?
da jeg gik fra 490l til 1300l, havde jeg over en uges tid fyldt det store akvarie op med osmose vand, smidt salt, mg og ca i, så det passede, og så flyttede jeg bare alle sten, koraller og fisk over. Alt hvad der kom over i det store akv, fra det gamle, lever fint den dag idag.

angående modning af vand, så har jeg svært ved at se pointen?
da jeg gik fra 490l til 1300l, havde jeg over en uges tid fyldt det store akvarie op med osmose vand, smidt salt, mg og ca i, så det passede, og så flyttede jeg bare alle sten, koraller og fisk over. Alt hvad der kom over i det store akv, fra det gamle, lever fint den dag idag.
- TorbenC
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 6760 Ribe
- Saltvand siden?: 2009
Det er nu ganske simpelt biologi at vand skal modne - om man spæder med "indkørt" vand, eller lader det stå i 3-4 uger bør give det samme.
Starf: Hvis du tør - skulle du da prøve at smide en fisk over i nyblandet saltvand.
"køb og smid væk" kulturen skulle jo helst ikke ramme hobbyen, det er trodsalt levende dyr. Selvom det ville komme en masse forhandlere til gode
Starf: Hvis du tør - skulle du da prøve at smide en fisk over i nyblandet saltvand.
"køb og smid væk" kulturen skulle jo helst ikke ramme hobbyen, det er trodsalt levende dyr. Selvom det ville komme en masse forhandlere til gode

- Bosse
- Dragefisk
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Den kultur har vi desværre allerede... Det ser man tit med folk der "lige" skal prøve en ny fisk i et RSM der burde have 800l. + og ligendende. Men det er en helt anden diskution.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
- StarF
- Rev haj
- 18
Alt det vand jeg havde i mit 1300L akv, havde været blandet op over en uge, med kun keramik i. Alt levende blev sat i spande, levende sten kom fra det gamle der over, og fiskene over i vandet.. de lever alle fint idag..Boris skrev:Det er nu ganske simpelt biologi at vand skal modne - om man spæder med "indkørt" vand, eller lader det stå i 3-4 uger bør give det samme.
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Mht saltvand. Så er jeg ikke i tvivl om at nyblandet saltvand er krasse sager. Jeg lavede vand i weekenden og havde et låg over spanden under blandingen og da jeg lettede låget så lugtede det faktisk ret kemisk.
Jeg har dog heller ingen skrubler med at komme fisk/koraller i vand der blot har dampet af et par dage. Det er dog ikke det samme som at jeg mener det er den bedste måde at gøre det på.. Er ikke i tvivl om at tålmodighed belønner sig i den her hobby..
/Henrik
Jeg har dog heller ingen skrubler med at komme fisk/koraller i vand der blot har dampet af et par dage. Det er dog ikke det samme som at jeg mener det er den bedste måde at gøre det på.. Er ikke i tvivl om at tålmodighed belønner sig i den her hobby..
/Henrik