Da det er begyndet at gå den rigtige vej nu, vil jeg lige komme med mine erfaringere.
Grundet nyt hus med tilhørende have der skulle etableres, kryderet med et nyt arbejde fik akvarie ikke meget opmærksomhed de første par år. Det eneste der storet set blev lavet var at fylde vand på og tømme skummer.
Alle stenkorallerne hold op med at vokse, og algerne begyndte at "æde" dem.
Jeg startede med at købe nyt osmose anlæg, samt et stort sikat filter fra tyskland, da jeg kunne måle sikat i vandet der kom ud af osmoseanlæget.
I akvarie var der ikke noget nitrat, sikat eller phosphat. jeg vil tro at de mange alger over alt, optog det der var af næringsstoffer.
Jeg lavede en del store vandskift og fjernede mange alger hver uge, men de blev bare ved med at komme, og der begyndte også at komme phosphat i vandet.
Alle pumper blev renset, og jeg startede min doserings maskine til balling op igen, koraller begyndte først at gro igen efter jeg fik min magnesium på plads.
Men algerne forsatte med at gro uhæmmet

En ny skummer bubbleking mini 200 og en t5 lampe til refugium blev indkøbt, refugiumet blev tømt og renset. Der var rigtig meget skidt i det.
Ph probe og redox probe blev også indkøbt ph ligger mellem 7.8 og 8.1 og redox startede på 300 og er nu oppe på 450 -> 500. active kul og rowaphos blev lagt i sumpen.
Da der efter et par måndere stadig ikke var sket fremskridt, købte jeg en ny returpumpe RD4500, da min gamle aquabee 3000up havde knækket et par rotorblade. ide'en med en større retur pumpe var at der skulle komme mere vand forbi skummeren. Og der blev lavet så retur vandet kommer ud bag stenende.
20 turbo snegle blev indkøbt.
En måned mere gik, algerne voksede uhæmmet videre, og da der var phosphat ( kun lige måltbart ) i vandet igen. jeg købte et JJ phosphat filter. JJ råde mig til at jeg skulle suge mit sand op, da der kunne være en masse affaldsstoffer gemt i det.
Vandet var helt sort/brun da jeg rensede sandet i en balje uden for, og det var helt utroligt hvor meget skidt der var idet.
Det er nu en måned siden jeg sugede mit sand op , algerne er nu på stærk tilbagetog. Der er store bare pletter mange sted og kalkalgerne er begyndt at tage over..

Havde jeg da "bare" startet med at suge det sandet op!!!!!!!!!!!!!!!
/Søren Ravn