Skummer virker ikke - Boyu 58L
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2008
Skummer virker ikke - Boyu 58L
Min skummer på mit Boyu 58l akvarie er holdt op med at virke - er der nogen der har en god ide til hvorfor?
Det er en lille (ellers dårligt fungerende) luftskummer.
Der er strøm på, og der kan også komme luft igennem slangen, så hvad er der galt?!
Håber der er en der kan give lidt indsigt i skummerens "anatomi" og eventuelle funktionelle fejl...
Det er en lille (ellers dårligt fungerende) luftskummer.
Der er strøm på, og der kan også komme luft igennem slangen, så hvad er der galt?!
Håber der er en der kan give lidt indsigt i skummerens "anatomi" og eventuelle funktionelle fejl...
- da_nizzel
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8000 Århus C
- Geografisk sted: Århus
Re: Skummer virker ikke - Boyu 58L
Kender ikke lige den type skummer, men har du skiftet træklodsen ???? de holder normalt ca. 1 månedet.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Træklodsen? Sådan en har jeg ikke fundet.... Akvariet har ikke kørt i en måned endnu!
Jeg var lige ovre og tjekke, og nu bobler det igen en smule...giver ingen mening
Har hørt fra en anden Boyu ejer at han har haft samme problem.
(Gad vide om man kunne finde en BRUGBAR skummer der passede ned i 9x7x33 cm)
Der har endnu ikke været noget skum at fjerne fra koppen - det burde der vel være efter en lille måned?!
Jeg var lige ovre og tjekke, og nu bobler det igen en smule...giver ingen mening

Har hørt fra en anden Boyu ejer at han har haft samme problem.
(Gad vide om man kunne finde en BRUGBAR skummer der passede ned i 9x7x33 cm)
Der har endnu ikke været noget skum at fjerne fra koppen - det burde der vel være efter en lille måned?!
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Hvis det er en luftskummer, så må der jo sidde en luftpumpe et sted ?
En slange herfra, går over til en træklods i skummeren og dermed skummer den.... Det er der ikke raketvidenskab gemt i.
Hvis det derimod er en motorskummer, så er der nok tale om, at der sidder en salt-/kalk-prop der hvor luftslangen går ind i skummerens pumpe. Du skiller pumpen ad og renser den... Så virker den igen.
/Kim
En slange herfra, går over til en træklods i skummeren og dermed skummer den.... Det er der ikke raketvidenskab gemt i.
Hvis det derimod er en motorskummer, så er der nok tale om, at der sidder en salt-/kalk-prop der hvor luftslangen går ind i skummerens pumpe. Du skiller pumpen ad og renser den... Så virker den igen.
/Kim
- TorbenC
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6760 Ribe
- Saltvand siden?: 2009
Det er ikke en luftskummer der sidder i Boyu 58L - Det er en motorskummer.
Sådan en skal vedligeholdes - som alle andre "pumper".
Rotoren og rotorhuset skal holdes rent, dette gøre med fx køkkenrulle og og vatpinde.
Når det er rent, kan man tage en lille smule vaseline og putte på akslen, og derefter sætte rotoren på igen.
Alle slanger, studser m.m. skal ligeledes holdes rene.
Sådan en skal vedligeholdes - som alle andre "pumper".
Rotoren og rotorhuset skal holdes rent, dette gøre med fx køkkenrulle og og vatpinde.
Når det er rent, kan man tage en lille smule vaseline og putte på akslen, og derefter sætte rotoren på igen.
Alle slanger, studser m.m. skal ligeledes holdes rene.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Amager
Hey
Du skal formentlig åbne for den der åbne/lukke ventil ved indsugningen til skummeren. Der kan saktens sidde lidt størknet salt..
Du skal formentlig åbne for den der åbne/lukke ventil ved indsugningen til skummeren. Der kan saktens sidde lidt størknet salt..
- spax
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9900 Frederikshavn
- Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg har samme problem med min skummer til Boyu 58 liters. Jeg har haft det skilt ad, og renset det, men virker stadig kun lidt. der kommer bare sådan nogen meget små bobler i vandet, men slet ikke noget skum som bliver til noget.
Mvh kim
160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Har luftslangen været under saltvand? Hvis den har, kan luften blive bremset af oplagret salt. Jeg ville foreslå dig at skylle slangen godt igennem med noget rent vand - brug evt. en stor engangssprøjte. Jeg har også prøvet at puste igennem slangen - primært for at se om der var fri passage...
Der gik ret lang tid før min kom ordentlig igang, men den kører nu og producerer en god mængde skum om dagen.
Der gik ret lang tid før min kom ordentlig igang, men den kører nu og producerer en god mængde skum om dagen.
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Har du prøvet at komme pumpe, slange i en gang eddike i et par timer? Så burde alt salt/kalk være væk.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Ellers er det MEGET vigtigt at du lukker for ALLE "skodderne" ude i højre side.
Der må kun kunne komme vand igennem aller øverst! Du kan skubbe et forudinstalleret gitter for (to af mine fungerede ikke korrekt, så jeg har sat et stykke hård plast i klemme).
Det var først efter jeg havde lukket dem, at min skummer begynde at virke optimalt!
Der må kun kunne komme vand igennem aller øverst! Du kan skubbe et forudinstalleret gitter for (to af mine fungerede ikke korrekt, så jeg har sat et stykke hård plast i klemme).
Det var først efter jeg havde lukket dem, at min skummer begynde at virke optimalt!