Hjælp til værdier

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 0
17
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Hjælp til værdier

Indlæg af krebs36 »

Hej.

Jeg har lige målt mine værdier, for at se om jeg kan finde synderen for mit algeproblem. :(
Kan nogen sige mig, om mine værdier er gode nok, eller noget skidt?

Iodine: 0,03
PH: 8.0
Po4: 0 ppm
Ammonia: 0,25
KH 8.0
Alk: 2,86
No3: 10 ppm (har haft været helt oppe på 100 ppm!)
No4 - Nitrit: 0
Ca: 500 ppm
Boron: 8.0 (?) - Havde samme farve som min PH
Si: 0 ppm

Det er muligt at nogle test er irrelevante at foretage, men jeg har bare taget det jeg havde. (Bruger Salifert testsæt.)
Jeg mangler desværre Mg testsæt. Men har det betydning i forhold til algevækst? For hvis ikke, så går det vel nok den ikke er med. :wink:

Håber nogen vil hjælpe her.? Hvis noget er for højt eller lavt, hvad gør jeg så.? :rolleyes:

Mvh Kim.
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Hjælp til værdier

Indlæg af Nolan »

Næring giver alger.....
Næring er nitrat, fosfat og silikat.

Din balje har kun kørt i 2 måneder, så det er vel ikke usædvanligt med alger ?

Iøvrigt er din nitrogencyklus ikke på plads endnu, hvis du kan måle ammoniak. Den SKAL være nul - og nitrit ligeså - før du sætter dyr i.

/Kim
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
17
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Re: Hjælp til værdier

Indlæg af krebs36 »

O.k, men jeg har ikke kunne måle noget Po4, og heller ingen Si (som jeg havde forventet), og klart nok skal nitrit være 0! ;) Men jeg vil sige, den smule Ammonia jeg måler (0,25), kan måske være lidt usikker, da jeg har svært ved at se om den ER helt 0, eller om der er lidt farve i.?
Men hvis man har ammonia, hvordan kan man så komme det til livs.?
Er det ikke fra afføring fra dyr i akvariet, og sådan noget.? (vil lidt spor af ammonia give alger?)

Jeg fodrer meget lidt, og har ikke belastet akvariet, men har haft 2 søharer der virkelig kunne forstå at lave "stort" ;)..... Og dem har jeg ikke mere. Men jeg var bange for at de ville kunne få min ammonia til at stige og de gjorde ikke mere gavn, så jeg har solgt dem.

Min nitrat er ved at være under kontrol nu, som man kan se, og jeg har fået mit nitratfilter til at køre, og det virker tilsyneladende nu. :) Jeg kæmpede også i det lille akvarie (RSM) med for høj nitrat. Lå næsten fast på ca. 50-75 ppm.?
Så jeg kan heller ikke lige tro at nitraten er skyld i den pludselige algeblomstring.?

Men jeg har været igennem de algefaser jeg skulle, og søharerne hjalp godt til under disse faser. De nuværende alger er kommet efterfølgende indenfor den sidste 1½ uge ca. og de er meget langhårede nu, men ikke tilstede overalt. Mest på baggrunden, og ellers kun mest udtalt hvor strømmen er stærk.?? Og søharerne gad ikke æde dem?? Har ikke andet nu, der tager alger. :(
Nogen andre bud på hvad der kan være i vejen?

mvh Kim.
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"