Har fisk hukommelse?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Har fisk hukommelse?

Indlæg af Anette »

Forleden så vi et MythBuster program, hvor de prøvede at vise det ikke er sandt at en (guld)fisk kun skulle have 3 sekunders hukommese.
I vores balje har vi set flere eksempler på at fisk har lidt længere hukommelse (Eller hvad man nu kan kalde det :biggrin: ).
Fx er vores store klovnfisk meget kontaktsøgende. Den kommer altid svømmende, nærmest op i hånden af en, når man stikker hånden ned i baljen for at flytte en koral eller ligenende, og samtidig napper den i fingrene for at se om de kan spises (håndfodrer ofte fiskene). Men kommer vi i nærheden af akvariet med det GRØNNE net så forsvinder den. Hvide net er ikke nær så farlige...
Derudover har vi oplevet, at efter købet af vores pudsefisk, stod de fisk som havde flest parasitter i kø på den anden side af glasset allerede mens pudsefisken blev afklimatiseret. Nok nærmere instinkt end hukommelse, men spøjst at fiskene rent faktisk kan kende hinanden, og hinandens funktioner, selvom de er adskilt af en glasvæg, og ikke på nogen måde er konkurenter på den ene eller anden måde... :)

Nå det var så lidt om vores sjove oplevelser. Nu vil jeg høre Jer, om ikke også I har haft nogle sjove/underlige/mærkelige oplevelser, der på den ene eller anden måde kan skyldes, at fiskene rent faktisk har mere end 3 sekunders hukommelse!! :biggrin:

Mvh Anette
Mvh Anette og Kristoffer
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvalsø

Re: Har fisk hukommelse?

Indlæg af Raasdal »

Jeg vil da gerne give mit besyv med til den diskussion..

Når folk kommer og besøger er akvariet automatisk en magnet for folk - men det er trods alt også meningen :wink: Men har derfor også utallige gange hørt lige præcis den med de 3 sekunders hukommelse for f.eks. en guldfisk..

Efter min mening er problemet at folk definerer hukommelse forkert!.. Som du selv siger, så kan fiskene meget nemt (og hurtigt!) huske simple ting. Som f.eks. Hånd = Mad. Og Grønt net = Fare.. Men hvis du fortalte fisken at du hedder Finn, er jeg ret sikker på den ikke kan huske det efter 3 sekunder. Almindelige fisk er ikke i stand til at lære og huske komplicerede løsninger eller faktaer.

Men dyrene har stadig deres naturlige instinkt. Dette instinkt gør dem istand til at genkende og huske ALT hvad der har at gøre med; Fare for deres liv, parring (f.eks. partnere, konkurrenter o. lign), og mad.. Der hvor vi ser det er specielt på maden.. Hver eneste gang jeg har puttet en ny fisk i bajlen, har det taget den under 48 timer at lave udregningen "Koraltang = Mad" .. Og dem der har været der lidt længere har udregnet "Mand med hvid kop i hånden foran akvariet = Mad lige om lidt" .. Så alt hvad der har med disse urstinkter at gøre kan fisken huske klart og tydeligt i løbet af ingen tid..

Så at sige at fisk ikke har en hukommelse er efter min mening lyv. Men igen - det afhænger af hvordan man definerer hukommelse!
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Har fisk hukommelse?

Indlæg af Helena »

Synes du har fortalt det ret godt Raasdal, det undrer mig lidt at hvis jeg står foran akvariet er der helt sikkert en bande chromisser der mener at nu skal de fodres, hvorimod Kejserne mener at det må være farligt, og der er grund til at gemme sig, kommer der så foder "glemmer" de åbenbart at det er farligt og kommer ind i kampen, dyr er nogle forunderlige skabninger og jeg tror man skal være meget forsigtig med at konkludere hvad de kan og ikke kan, har også fundet ud af at de hunde jeg har haft i tidens løb efter nogle år åbenbart forstår hvad man siger, og ikke bare korte kommandoer :y
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"