kauderni med æg/unger, hvad gør jeg?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Claus W.
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: 3550 Slangerup
Geografisk sted: Slangerup

kauderni med æg/unger, hvad gør jeg?

Indlæg af Claus W. »

Har lige opdaget at mine Kauderni har æg i munden.

De går i mit 900 l. akvarie, så jeg tænkte hvad er nu smartest. Skal jeg prøve at fange den og sætte den ned i refugiet og hvis det lykkeds mig, hvor lang tid går den med ungerne i munden og hvad skal de nye unger fodres med? :K

Ser frem til en masse gode råd om hvordan jeg kan få ungerne til at vokse. Det kunne da være sjovt. :pray:
Senest rettet af Claus W. ons 14. maj 2008 21:26, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: kauderni med æg/unger

Indlæg af Helena »

Hvis du kan fange den vil det være optimalt, det tror jeg bare ikke så meget på at du kan. Det er verdens hurtigste fisk når den ser et net.Vores han har næsten lige gået med unger, det tog ca 27 dage, før han lukkede dem ud. Han slap en ad gangen, vi fik fisket 14 op ( det tog en hel weekend ) Og de er desværre gået til alle som en de skal vist helst hae levede artemia, og det var ikke til at opdrive, der var nogle som klarede en uge på cyklops, går lidt og lurer på at lave et akvarie kun til mit par og så prøve igen, de er forresten meget søde de små, ligner deres forældre på en prik. :h
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: kauderni med æg/unger, hvad gør jeg?

Indlæg af Carsten »

Jeg har haft unger af dem et par gange, men kun de unger som enten er røget i overløbet eller som jeg har kunnet fange op har overlevet. Som Helena skriver, er hannen væk i selv samme øjeblik du blot får tanken om at fange den.
Jeg fodrede ungerne med frosne cyclops, og senere artemia. Hvorfor Helana ikke har haft held med cyclopsene ved jeg så ikke, for mine unger kastede sig over dem.
Hvis man gider kan man selv klække artemiaerne, men det skal forbredes et par dage i for vejen.
Jeg havde iøvrigt en unge der blev så stor i akvariet at den blev mobbet ihjel, de forældrene så den som en trussel.
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Dezon »

da jeg skulle fange fisk ( discus ) i mit gamle 1000L der lagde jeg nettet ned til dem dagen i forevejen for at de kunne vende sig til det, jeg stod med det i hånden da jeg gav dem fodder og da jeg endelig skulle fange dem om natten var det stille og roligt de var næsten lige glade med det.. Skal så siges jeg har kun prøvet det 2 gange en gang med discus og en gang med cichlider og det har virket begge gange..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nu er diskus heller ikke just hurtigsvømmere. Og forholdene i et akvarie med diskus og så et saltvandsakvarie er i hver sin ende af skalaen. Et diskus akvarie har bløde planter, og en cirkulation som ikke er særlig stor.
Problemet med at fange noget op i et saltvandsakvarie, er alle de ting som nettet hænger fast i, koraller eller sten.
Og der er jo mange flere skjulesteder end blandt planter.
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Dezon »

jaja.. fint nok MR. Men det er blot et forsøg som man kan prøve ik eller hvad?

Der er nu osse en masse sten hos cichlider da de elsker at "grave" under ting og lave en slags rede der, men i det 1000L jeg skulle ordne der var de mange grotter, overløb en masse strøm som du osse ser i saltvands akvarier, og ja nettet hænger fast der i og når de først har fået unger vil de ikke af med dem igen, men det ved du jo godt da du kunne svare sådan på mit indlæg.. Blå ali er rimlige hurtige men Laetacara curviceps mener den staves sådan, den er hurtiger og svær at fange blandt sten og planter.. Men hvad du har jo magten og du ved svaret. Men stadig de er hurtige og gode til at gemme sig, jeg siger ikke det er det sammen da vi har koraller og divs. ting i vores saltvand akvarie, men blot at det kan prøves og se om det virker for ham som det gjorde for mig, SELVOM det IKKE er de samme fisk

:f1: :h
Brugeravatar
Tom Ekelund
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af Tom Ekelund »

Gør evt. som jeg, lavede et 35 liters balje med et hænge filter (155 kr).
Fangede iøvrigt min han imorges med net og lygte , der var han nem at fange..
:h
Vedhæftede filer
S5000846 (Small).JPG
håber at kvaliteten er ok
håber at kvaliteten er ok
mvh. Tom

200 liter og 60 liter sump og alt det andet + 112 liter samt et 60 liters børnehave og en 3*60 liters reol for opdræt der også en balje til Søheste ca 100 liter
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"