Har jeg forstået Salifert MG test rigtigt
- thyme
- Rev haj
- Reactions: 0
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Har jeg forstået Salifert MG test rigtigt
Skal lige være sikker på jeg har forstået den rigtigt, tysk er ikke det jeg er stærkest til.
Jeg tager 2 vand i test kolben, 4 dråber Mg-1, en måleske Mg-2. Tager 1 ml i sprøjten, drypper til der kommer farveskift (titrerer), når der er farveskift er det til mængde der er tilbage man skal finde i skemaet. Fx. 0,22 ml-> 1140mg/L
Det er vel ikke strengt nødvendigt med den dut på sprøjten, det eneste den gør er vel bare at man er i stand til at dryppe lidt mindre dråber og få en lidt mere nøjagtig afløsning? Den er nemlig blevet smadret under transporten.
Jeg tager 2 vand i test kolben, 4 dråber Mg-1, en måleske Mg-2. Tager 1 ml i sprøjten, drypper til der kommer farveskift (titrerer), når der er farveskift er det til mængde der er tilbage man skal finde i skemaet. Fx. 0,22 ml-> 1140mg/L
Det er vel ikke strengt nødvendigt med den dut på sprøjten, det eneste den gør er vel bare at man er i stand til at dryppe lidt mindre dråber og få en lidt mere nøjagtig afløsning? Den er nemlig blevet smadret under transporten.
- Dezon
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: Herning
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Har jeg forstået Salifert MG test rigtigt
Nu snakken er om Saliferts Mg sæt.
Jeg har også sådan et, men tror der er en fejl et eller andet sted.
Uanset hvor meget, dog max 1 ml, mg-3 jeg kommer i skifter vandet ikke farve.
Det burde jo indikere meget højt Mg indhold, men sagen er den at jeg ikke har tilsat noget i meget langtid, netop fordi måleresultatet sagde en så høj koncentration.
Er der andre som har har lignende oplevelser med denne type testsæt?
Det burde jo indikere meget højt Mg indhold, men sagen er den at jeg ikke har tilsat noget i meget langtid, netop fordi måleresultatet sagde en så høj koncentration.
- thyme
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Jah nu har jeg selvfølgelig ikke nogen speciel erfaring indenfor denne tests 
Men jeg oplevede noget lignende den første gang jeg afprøvede testen. Fik omkring 1500mg/L, det undredre mig lidt, så jeg prøvede igen. Denne gang var jeg meget omhyggelig med at få opløst Mg-2 helt, dette gav et noget lavere resultat der nok passer bedre (1140 mg/L). Da jeg indtil nu bare har fået magnesium ind med vandskift.
Det er ihvertfald buddet fra min side.

Men jeg oplevede noget lignende den første gang jeg afprøvede testen. Fik omkring 1500mg/L, det undredre mig lidt, så jeg prøvede igen. Denne gang var jeg meget omhyggelig med at få opløst Mg-2 helt, dette gav et noget lavere resultat der nok passer bedre (1140 mg/L). Da jeg indtil nu bare har fået magnesium ind med vandskift.
Det er ihvertfald buddet fra min side.
- Stillhoff
- Foxface
- 19
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Solrød strand
Carsten skrev:Nu snakken er om Saliferts Mg sæt.
Carsten,
Hvis du kommer forbi med en vandprøve kan jeg prøve at måle den med mit sæt.
Ellers kan du tage dit sæt med og måle mit vand

Så kan det være jeg lige kan lokke dig til at se på en af mine acropoaer hæhæ
450l indbygget
- StarF
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
har prøvet det samme... så købte jeg en ny og så ku jeg godt måle.Carsten skrev:Nu snakken er om Saliferts Mg sæt.
- Carsten
- Rev haj
- 21
Ok! det sæt du havde som ikke virkede, vardet i en kasse til en kobber sæt, men med en mærkat hvor der stod Mg sæt på?
- StarF
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
nej det var bare en helt almindelig mg kasse. intet underligt at se på det, men lige meget hvor mange gange man forsøgte så skiftede væsken aldrig farve. Så tog jeg et andet sæt og så virkede det fint..Carsten skrev:Ok! det sæt du havde som ikke virkede, vardet i en kasse til en kobber sæt, men med en mærkat hvor der stod Mg sæt på?
men det er jo efterhånden ikke først gang, man høre om underlige ting ved salifers.
- Carsten
- Rev haj
- 21
Desværre må man sige, for de fungerer jo normalt fint og er lette at bruge.
- Per A
- Rev haj
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Jeg får, trods flere forskellige sæt, stadig ikke farveskift........antager at det betyder at værdien er over måleskalen!
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Jeg har med vijle hævet min MG til 1700+ i et (mislykket) forsøg på at slå nogle fjerlignede (bryopsis) alger ihjel..
Jeg målte ved at tilsætte 1ml og antog at man kunne "forlænge" formlen der er angivet.
Altså blot sige 0ml tilbage værdien + det du kan aflæse hvis du tilsætter mere indikator.
Har ikke lige skalaen her, så mg værdierne er bare eksempelværdier..
Lad os sige du tilsætter 1.25ml indikator før vædsken skifter..
Først tømte jeg sprøjten uden farveskift - Værdi ved 0ml tilbage i sprøjte = 1500ppm
Fyldte den med 1ml igen og tilsatte til farveskiftet.. 225ppm
Grunden til jeg også fyldte 1ml anden gang var fordi jeg så kunne aflæse direkte på skalaen hvilke værdi jeg skulle lægge til den første..
Jeg målte 1725 på den måde og det passer meget godt med at jeg har hævet den støt over de sidste par uger fra 1300.. Nu lader jeg den falde igen.. Har bestilt Zeovit og starter med det lige så snart mine værdier er inden for det anbefalede til det..
/Henrik
Jeg målte ved at tilsætte 1ml og antog at man kunne "forlænge" formlen der er angivet.
Altså blot sige 0ml tilbage værdien + det du kan aflæse hvis du tilsætter mere indikator.
Har ikke lige skalaen her, så mg værdierne er bare eksempelværdier..
Lad os sige du tilsætter 1.25ml indikator før vædsken skifter..
Først tømte jeg sprøjten uden farveskift - Værdi ved 0ml tilbage i sprøjte = 1500ppm
Fyldte den med 1ml igen og tilsatte til farveskiftet.. 225ppm
Grunden til jeg også fyldte 1ml anden gang var fordi jeg så kunne aflæse direkte på skalaen hvilke værdi jeg skulle lægge til den første..
Jeg målte 1725 på den måde og det passer meget godt med at jeg har hævet den støt over de sidste par uger fra 1300.. Nu lader jeg den falde igen.. Har bestilt Zeovit og starter med det lige så snart mine værdier er inden for det anbefalede til det..
/Henrik