Opsætning

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Esbjerg

Opsætning

Indlæg af aiszaxs »

:pray: yes!
(= den gamle kom ned med et 100 x 35 x 45 akvarium :) ( så den lille nano bliver til ferskvand )

men hvad kræves der når det er over 100 liter :)?

i må gerne komme med jeres bud på billige ting X) ( er jo studerende, piv piv )
Boyu 58L - Opstartes 1 Juni - 2012
Søger frag pusher, i Esbjerg

Simon M
spdiving
Reactions:

Re: Opsætning

Indlæg af spdiving »

Det kræver stort set det samme udstyr .. skummer skal være lidt støre og det skal cirk.pumperne også være samt lidt mere lys.
Når vi snakker lys kommer det and på hvilken koralller du vil holde hvis det skal være feks. Acropora skal du have HQI før de kan beholde farven.
Du skal nok også tilsætte KH.CA.MG som i det lille nano men blot lidt mere.
Men som altid er det nemere at holde flere liter vand i ballance end blot 50L vand men også dyre i teknik og andskafelse samt strøm.

100 x 35 x 45 = 157L akvarium er jo også en fin start men desvære kommer du til at lave en indvendig sump hvor du skal have skummer sidene det kan lade sig gøre men teknik tager pladsen i akvariet.

Jeg ved godt at Saltvand er dyrt og med små midler kan alt lade sig gøre....så hæld og lykke med det nye akvarie.

PS. Den gang jeg selv startede ca.19 år siden. brugte jeg et 350L akvarium og T8 rør bygede selv en udvendig skummer og den gang brugte jeg faksekalk dog havdejeg ikke koraller men kun fisk i akvariet og det kørte fint.
Steen
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Opsætning

Indlæg af kimtil »

Hey

Jeg har nogenlunde samme størelse..

Jeg bruger 2 x tunze 6025 til cirkulation (+ 3000l v. 3m/t returpumpe fra sump) og af skummer har jeg deltec mce 600.

Havde heller ikke huller i mit (til sump) så jeg købte et tunze overløb det virker perfekt.

Havde indtil for lidt siden 4 x 24w t5 i akvariet det kan sagtens bruges til de fleste blødkoraler men fik nogle stenkoraler så jeg måtte op i 250w HQI + 2 x 24w t5.

Mit eneste råd til dig er KØB DET RIGTIGE fra starten (til dine behov) ellers bliver det dyrt at skifte ud hele tiden..

Prøv og læg en plan for hvad du vil have i dit akvarie og køb så ud derfra..

Jeg købte mit akvarie som et sæt og det eneste der er tilbage af det i min nuværende konfiguration er akvariet...

Håber du kan bruge det til noget..

Hilsen Kim
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"